Na Ústavu lázeňství nechtějí vychovávat jen zaměstnance, ale i podnikatele

sobota 12. března 2016 15:43 Autor: Martin Kůs

Foto: archiv ULGAT

OPAVA – Teorie je základ, na který navazuje praxe. Tak by se dal charakterizovat současný trend ve výuce Slezské univerzity v Opavě. Tento přístup k praktickým oborům vychází vstříc dnešním požadavkům trhu práce.  Zaměstnavatelé nehledají absolventy škol nabité teoretickými znalostmi, ale praktiky. Ve vysokoškolské výuce to znamená, že posluchač neprochází jen teoretickou přípravou, ale do jeho výuky jsou stále více zařazovány praxe a stáže přímo ve firmách. Nebo jako je tomu v případě výuky praktického předmětu Podnikání v oboru.

Předmět Podnikání v oboru, který je přednášen na Ústavu lázeňství, gastronomie a turismu v Opavě (dále jen ULGaT), byl akreditován před pěti lety jako reakce na uváděný trend. Původně byl zaměřen na vytváření podnikatelských projektů v oblasti gastronomie. Studenti tak přicházeli s nápady a výsledky svého snažení předávali v podobě podnikatelských záměrů a grafické studie podnikatelům. Mezi ty projekty, které nezůstali v šuplíku patří např. Mamba Café naproti opavského nádraží Východ. Naopak nebyl zrealizován zajímavý projekt řecké restaurace Oliva. Realizace projektu  hudebního klubu s malou divadelní scénou, vernisážemi nebo promítáním filmů se možná v nedaleké budoucnosti rýsuje, i když v trochu pozměněné podobě… 
 
Ukázalo se, že příležitostí může být daleko více. Planým prostorem byly jednodenní či víkendové akce, většinou zaměřené na cestovní ruch. Právě tam totiž mohou studenti vytvořit a realizovat svůj  podnikatelský plán. Vymyslet prodejní filosofii i sortiment, zajistit přípravu, prodejní místo a zboží. V konečném důsledku také usilovat o kladný hospodářský výsledek. Takže podnikání se vším všudy.

Foto: Martin Kůs„V rámci předmětu Podnikání v oboru plní studenti praktické úkoly – především se podílí na organizaci a realizaci konkrétního podnikatelského projektu v oblasti svého studijního zaměření. Dle mého názoru spočívá jeden ze základních problémů školství v tom, že ze studentů vychovává především zaměstnance. Odpovědnost za vlastní rozhodnutí a podnikatelské riziko není u mladé generace populární. Každý rok mě v tomto názoru utvrzují odpovědi studentů, když se ptám na jejich zájem podnikat. Podnikání v oboru se snaží tuto situaci alespoň trochu napravit a studenty motivovat. Navíc je tu prostor prokázat i jinou schopnost, než jen reprodukovat „nabiflovaný“ učební text. Nezřídka v našem předmětu vyniknou ti, kteří jsou roky považováni za průměrné. Uvádí k tématu Mgr. Alexandr Burda, zástupce vedoucího na ULGaT.
 
Veřejnost se s posluchači “lázeňství“ může setkat při různých příležitostech. Z minulých let jmenujme například Velikonoce na zámku v Kravařích, Opavskou vinnou stezku, Týden slezské kuchyně, Otvírání turistické sezony Opavského Slezska, Kavárna s nádechem historie na zámku v Raduni či dětské a sportovní dny, kde opavští studenti zajišťovali nejrůznější gastronomické i animační služby.  

Už z výčtu míst je jasné, že se konají jinde, než v Gastrocentru Slezské univerzity, tedy v zázemí ULGATu. Studenti musí reagovat flexibilně a řešit organizaci práce i logistiku, například převoz technologického vybavení a inventáře.   
„Nebudu zastírat, že studenti k tomuto předmětu často přistupují s obavami. Není totiž těžší disciplíny, než uplatňovat v praxi to, co jsem se naučil v teorii. Obavy z neúspěchu jsou vysoké, sebevědomí naopak nízké. Naším úkolem je tyto obavy dobrou přípravou rozptýlit. Nicméně vyžadujeme vlastní nápady, kreativitu a rozhodnost. Snažíme se je motivovat ke společné práci v týmu, který si sami sestavili. Požadujeme od nich vše, co jednou budou požadovat od svých zaměstnanců – tedy odpovědnost, dovednosti potřebné pro komplexní chod jejich podnikatelských provozů a především schopnost poradit si v nezvyklé situaci a to někdy to trochu skřípe“ popisuje pedagog.

Například 1. dubna tak mají studenti za úkol připravit Opavskou vinnou stezku. Akci, se kterou se obyvatelé města mohli setkat již dvakrát. Opět se tedy Opavané ve večerních hodinách vydají s mapkou v ruce po vinotékách. Získají tak jedinečnou příležitost ochutnat kvalitní lahvová vína i popovídat si s provozovateli a získat tak o víně informace, na které v běžném provozu často nezbývá čas.  
Foto: Martin Kůs„Hned dvě skupiny studentů se budou podílet na realizaci akce Otvírání turistické sezony Opavského Slezska, která se uskuteční 7. května na zámku Hradec nad Moravicí. Naši studenti zde budou zajišťovat ochutnávky tradičních slezských pokrmů a současně se budou starat o zábavu dětem“ uvádí další příklad Alexandr Burda.

Prázdné ale nezůstává ani univerzitním gastrocentrum. Zde se uskutečňují především zážitkové a degustační večery. Jeden bude věnovaný italské kuchyni, jiný má za cíl upoutat pozornost k nadcházejícímu „Týdnu slezské kuchyně“, jehož třetí ročník se uskuteční od 15. do 24. dubna 2016.
„Naši posluchači, zpravidla jako praktickou část své bakalářské práce, mají za úkol připravit seznámení hostů s různými tématy a připravit pro ně večer s přednáškou i ochutnávkami. V rámci Týdne slezské kuchyně se ke slovu dostanou studenti několikrát. Jeden z večerů bude věnován tradiční slezské kuchyni, kdy veřejnosti představí co je Opavské Slezsko a jejich úkolem bude upoutávat nejen na gastronomické tradice kraje, ale také představit regionální výrobce potravin a nápojů. V jiném večeru pak téma pojmou trochu jinak, například se budou věnovat tomu, co dnes označujeme za vegetariánskou kuchyni,“ vysvětluje Mgr. Burda s tím, že pozvánky na jednotlivé akce a večery v gastrocentru jsou zveřejňovány na facebooku a dalších univerzitních informačních portálech.

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015