Jana, Jakub a Milan vás zvou na Čapkovské dobrodružství

sobota 25. března 2017 6:06 Autor: Martin Kůs

17 03 Jana Cindlerova 1

OPAVA – Oddělení kulturní dramaturgie Slezské univerzity v Opavě by se klidně mohlo nazvat také Čapkovskou badatelnou. O aktivitách, ať už překladatelských, popularizačních či osvětových jeho vedoucího Mgr. Hasana Zahiroviće, Ph.D., jinak také působícího ve Společnosti bratří Čapků, jsme psali již několikrát. Rovněž o badatelsko-analyzační práci teatroložky a pedagožky Mgr. Jany Cindlerové, Ph.D., ve směru divadelních her Karla Čapka jsme se na stránkách iNovin mohli také několikrát dočíst.

Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.

17 03 Jana Cindlerova 2Narodila se v Ostravě, vystudovala bohemistku na Slezské univerzitě v Opavě, divadelní vědu na Masarykově univerzitě v Brně a doktorský obor Scénická tvorba a teorie scénické tvorby (scénologie) na pražské DAMU pod vedením prof. Jaroslava Vostrého a doc. Zuzany Sílové. Dizertační práci na téma pěti divadelních her Karla Čapka, která tvoří základ představované knihy, obhájila v roce 2015.
Přednáší historii a teorii divadla na DAMU a na Slezské univerzitě, kde kmenově působí. V centru její odborné pozornosti stojí české drama meziválečného období a jeho scénická interpretace, odkud přirozeně pramení i její spolupráce se Společností bratří Čapků.
Velkou péči praktickou i teoretickou věnuje rovněž tzv. divadelnímu vzdělávání, které rozvíjí v Ateliéru pro děti a mládež při Národním divadle moravskoslezském v Ostravě.
Teatrologické studie publikovala v odborných sbornících a časopisech, zejména v recenzovaném periodiku Disk. Jako divadelní recenzentka spolupracuje především s Českým rozhlasem 3 – Vltava. Jako autorka se podílela na kolektivních monografiích Slovo a obraz na scéně (Praha 2010) a Na rozhraní světů (Brno 2016).
Ve spolupráci s Hasanem Zahirovićem přeložila několik divadelních her od autorů ze zemí bývalé Jugoslávie, z nichž Tahle postel je příliš krátká aneb Jen fragmenty současné chorvatské dramatičky Niny Mitrović byla uvedena v české premiéře na jevišti pražského Činoherního klubu v režii Martina Čičváka (2012).
Podporuje ochotnické divadlo – pravidelně a ráda přijímá pozvání do porot neprofesionálních divadelních a recitačních přehlídek.

Teď nastává chvíle, kdy právě Jana Cindlerová “přinese“ Karla Čapka k nám do Opavy. Bude to v úterý 28. března v 18 hodin v čajovně Harmonie (ul. Krnovská, Opava). Právě zde se odehraje pásmo, připravené na základě nové odborné čapkovské publikace Jany Cindlerové, kterou pod názvem Dramaturgie her Karla Čapka vydalo nakladatelství AMU ve spolupráci s nakladatelstvím KANT na podzim roku 2015.

„Dovoluji si vás pozvat k návštěvě opavské čajovny Harmonie a k poslechu pásma připraveného na základě mé nové knihy Dramaturgie her Karla Čapka, k němuž mě vyzvali opavští milovníci literatury a čapkovští ctitelé. Chybět nebude zřejmě ani malá diskuse a symbolický opavský křest publikace,“ uvádí k večeru Jana Cindlerová.

Forma, obsah, ideje, žánr Čapkových divadelních her? Co to vlastně je? S pomocí ukázek z knihy i autorových dramatických textů nabídne večerní setkání u čaje dobrodružné pátrání po skutečných vlastnostech Čapkova dramatického díla, které se pod silným nánosem stereotypního vnímání přehlížejí. Cílem je proniknout hlouběji nejen do podstaty našeho kulturního dědictví, jehož je Čapkovo dílo obecně klíčovou součástí, ale také do sebe sama.

Ukázky z (nejen) dramatického díla Karla Čapka budou krásně interpretovat BcA. Jakub Plaskura (absolvent oboru KDD, aktuální student magisterského oboru Audiovizuální tvorba a zakladatel studentského divadelního souboru DRAMKROU) a právě tak mnohostranně kulturní osobnost Milan Freiberg (mimochodem absolvent univerzity a bývalá předseda její Asociace studentů a přátel), který celou akci také inicioval a kompletně zajistil.

Jménem všech aktérů večera vás srdečně zveme!

 

O knize Dramaturgie her Karla Čapka:

Kniha věnovaná dramaturgickým rozborům pěti her Karla Čapka (Loupežník, RUR, Věc Makropulos, Bílá nemoc, Matka) vznikla ze dvou podnětů, které spolu úzce souvisejí. Tím prvním je autorčino přesvědčení o vrcholné kvalitě, kterou má české divadlo ukryto v dramatické tvorbě Karla Čapka – a ze které přitom netěží, ze které se netěší, kterou se nepyšní. Která jako by byla ukryta tak dobře, že o ní snad ani neví. Druhý podnět představuje pak přesvědčení o akutní celospolečenské potřebě vědomí národní kultury jako součásti kulturní ekologie, k jehož posílení v dnešní době – z tohoto hlediska spíše krušné – chce kniha také přispět.
V tomto smyslu si přeje být i příspěvkem k budování kulturního kánonu jako zásadně důležitého předpokladu dorozumění v rámci každého společenství. Nebezpečí, které vyplývá z jeho absence, je evidentní a týká se samotné existence kultury – jejíž úroveň souvisí přímo s úrovní života tohoto společenství i ve smyslu jeho sebe-vědomí (a pak samozřejmě i sebevědomí).
Je zřejmé, že bez kritického osvojování dědictví minulých generací není takové sebe-vědomí (a sebevědomí) vůbec myslitelné. A je také zřejmé, že podmínkou skutečně kritického osvojování je vnímavost k tomu, čím k nám promlouvá naše dědictví a (také) co nám zabraňují postřehnout naše předsudky, které souvisejí s mentalitou orientovanou pouze k současným ‘módním trendům’ – v jejichž rámci se (kupodivu?) starým předsudkům tak daří.

2017 03 28 capek cajovna

 

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015