Řešení projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství završila publikace o dosažených výsledcích

čtvrtek 9. ledna 2014 11:01

2014-01-08 mastiliakovaŘešitelský tým evropského projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství na Slezské univerzitě v Opavě vedený doc. PhDr. Dagmar Mastiliakovou Ph.D., dostál poslednímu z cílů, který si stanovil, když vydal publikaci o dosažených výsledcích nazvanou Moduly, učební výstupy a kredity ECTS v bakalářském programu Ošetřovatelství.

Projekt Inovace studijního programu Ošetřovatelství na Slezské univerzitě v Opavě
CZ.1.07/2.2.00//15.0178

(operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost)

1. 12. 2010 - 30. 11. 2013

Před závěrečným setkáním řešitelů a jejich blízkých spolupracovníků, které je připravováno na 22. ledna, je tak k dispozici komplexní výstup, jenž vedle šedesátistránkové tištěné části obsahuje rovněž 21 příloh v elektronické podobě. Jeho obsah recenzovaly prof. PhDr. Anna Eliášová, Ph.D., děkanka Fakulty zdravotnických oborů Prešovské univerzity v Prešově, a doc. PhDr. Gabriela Vörösová, Ph.D.,vedoucí katedry ošetřovatelství Fakulty sociálních věd a zdravotnictví Univerzity Konštantína Filozofa v Nitře.

„Těžiště zmiňované inovace spočívalo ve vytvoření modulární struktury studijního programu Ošetřovatelství s implementací kreditního systému ECTS v rozsahu 24 modulů a jejím propojení s obory zaměřenými na studium pedagogiky, psychologie a veřejné správy napříč Fakultou veřejných politik,“ konstatuje doc. D. Mastiliaková. „V každém modulu pak byly vytvořeny specifické tematické kurzy v podobě elektronických studijních opor s testy, jejichž zpřístupnění studentům umožnilo využití e-learningového prostředí v systému LMS Moodle,“ dodává a oceňuje koncipování kurzů také k potřebě posluchačů jiných oborů.

„Pokud jde přímo o studenty bakalářského oboru Všeobecná sestra ve studijním programu Ošetřovatelství, odpovídá vzniklá modulární struktura se 62 studijními oporami a příslušnými testy požadavkům praxe na jejich profilaci podle potřeb zaměstnavatelů z řad zdravotnických a sociálních zařízení a zkvalitňuje předpoklady pro mezinárodní mobilitu a další uplatnění na trhu práce,“ shrnuje vedoucí řešitelského týmu.

Projektu, jenž byl realizován na Ústavu ošetřovatelství Fakulty veřejných politik, se dostalo přímé podpory zahraničního experta Evropské komise na Boloňský proces Andyho Gibbse, jenž působí na Edinburgh Napier University. V řešitelském týmu působili i další přizvaní experti, např. na profil absolventa, metodikové, školitelé a vlastní inovátoři studijního programu. Jako partneři projektu figurovaly Slezská nemocnice v Opavě a Psychiatrická nemocnice v Opavě.

Publikace postihuje celý průběh řešení a prezentuje dosažené výsledky podle jednotlivých klíčových aktivit. K nim postupně patřil výběr a vyškolení pedagogů, vytvoření studijních modulů a kurzů, distančních studijních opor a e-kurzů, evaluace inovovaných kurzů a realizace pilotního ověření, realizace praxe a konečně závěrečná evaluace vzniklých výstupů a konference, jež se v aule Slezské univerzity v Opavě uskutečnila na počátku září 2013.

„Členy řešitelského týmu spojovala nejen vysoká odbornost, motivace a odpovědnost, ale také ochota a vstřícnost při naplňování stanovených cílů,“ říká doc. Mastiliaková. „Porozumění odlišnosti předmětového a modulárního systému vedlo ke změnám jejich tradičního pohledu na vysokoškolskou výuku studentů připravujících se na povolání a praxi,“ zdůrazňuje a je přesvědčena, že výsledky projektu realizovaného v souladu se zásadami tvorby Evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání, stejně jako Národního kvalifikačního rámce terciárního vzdělávání ČR ukazují cestu a mohou inspirovat další, kdo se na ni vydají.

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015