Karvinský projekt vzdělávání volených zástupců samospráv jak členům zastupitelstev, tak úředníkům prospěl

pondělí 20. ledna 2014 13:05

2014-01-20 SCISKALOhlédnutí za ukončeným tříletým projektem „Modulový systém dalšího vzdělávání volených zástupců územních samosprávných celků“, který byl řešen na katedře práva Obchodně podnikatelské fakulty (OPF) v Karviné, jistě není od věci, zvláště když byl namířen na cílovou skupinu členů zastupitelstev a úředníků v Moravskoslezském kraji.

„Stanovené cíle se těm, kdo se na jeho realizaci společně podíleli, podařilo naplnit,“ uvozuje téma vedoucí katedry práva OPF JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D., při pohledu na počátky jeho řešení, k nimž 3. ledna 2011 vytvořila prostor smlouva o financování grantového projektu schváleného Moravskoslezským krajem (MSK). K jeho finančnímu zajištění přispěly též prostředky ze státního rozpočtu ČR a Evropského sociálního fondu.

V čem spočívá přínos projektu ukončeného posledním dnem loňského roku? „Za rozhodující považuji, že členům zastupitelstev územních samosprávných celků, úředníkům územních samosprávných celků i širší veřejnosti byly v rámci celoživotního vzdělávání poskytnuty aktuální informace a znalosti řešitelů ve vztahu k činnosti obce,“ připomíná dr. Sciskalová. Jí vedený odborný tým má přitom právě v této oblasti letité zkušenosti a flexibilně reaguje jak na změny právního prostředí, tak na často naléhavé potřeby těch, kdo jsou voliči povoláni k tomu, aby jejich zájmy s plnou kvalifikovaností obhajovali a prosazovali.

Těžiště kontaktu s cílovou skupinou akcentovalo dvě základní vazby. „O zprostředkovanou se postaraly vytvořené studijní pomůcky v rámci čtyř modulů, k nimž vedle základního a specializačního patřil modul pravomocí volených zástupců územně samosprávných celků a dále modul, který se věnoval citlivé problematice ochrany osobních údajů a svobodného přístupu k informacím,“ objasňuje vedoucí řešitelského týmu. Texty těchto nových studijních pomůcek jsou pro členy zastupitelstev územních samosprávných celků a úředníky obcí dostupné na stránkách OPF v systému LMS Moodle v online kurzu, konkrétně na adrese elearning.opf.slu.cz/uzemnicelky. Jejich e-laerningová podoba byla zvolena proto, aby všichni zájemci získali prostřednictvím internetové sítě možnost se k tématům vrátit. Odkaz na tento online kurz lze najít i na stránkách katedry práva OPF kp.rs.opf.slu.cz.

2014-01-20 RICHTERDruhou, tentokrát již přímou formou kontaktu řešitelů s praxí se staly přednáškové bloky pro členy zastupitelstev a úředníky územních samosprávných celků MSK. Řešitelé projektu jich realizovali sedm a témata orientovali mimo jiné na normotvorbu, hospodaření, problematiku obecního zřízení a pravomoci orgánů obce. K tomuto účelu byla z finančních prostředků projektu vybavena posluchárna v objektu někdejší polské školy na Třídě Osvobození, který OPF pro svůj rozvoj před časem od samosprávy města převodem získala. „Dnes příslušenství posluchárny představuje pětadvacet počítačů a osm notebooků, školní lavice a židle. Aby pořízená technika mohla být využita, vyžádala si posluchárna rovněž novou elektroinstalaci. Náklady na její vybavenost dosáhly objemu 1 038 tis Kč,“ vypočítává dr. Sciskalová.

Přednáškové bloky si získaly očekávanou pozornost a těm, kdo je vedli, již v průběhu řešení projektu přicházely nové požadavky. „Ověřili jsme si, že záleží na vedoucích představitelích obcí, jak na další vzdělávání členů zastupitelstev i úředníků samospráv nahlížejí. Tam, kde už pochopili, že zvolení nových členů zastupitelstev přináší současně s pravomocemi i velkou odpovědnost, volají po tom, abychom v jejich proškolování pokračovali,“ potvrzuje vedoucí katedry práva OPF a z takového přístupu se těší. „Naše úsilí nebylo marné, všichni účastníci přednáškových bloků získali nové znalosti. Nepochybuji o tom, že je plně využijí,“ dodává.

Odnesli si také osvědčení o úspěšném absolvování kurzů. „Ano, ani na to jsme nemohli zapomenout, nicméně mnohem podstatnější je nabytá vyšší odbornost. Rozhodovat o právech a zájmech občanů totiž není jednoduché a v nejednom případě ani vděčné,“ konstatuje dr. Sciskalová a na základě dlouholetých vlastních zkušeností je přesvědčena, že vzdělávání má mít i v této oblasti pokud možno nepřetržitý a obsahem promyšleně kontinuální charakter. „Pokud k postupnému celoplošnému prosazování této trvale platné myšlenky řešení projektu alespoň trochu přispělo, pak jsou jeho výsledky podstatnější, než se může na první pohled jevit,“ uzavírá z pozice odborníka, který zažil mnohé společenské transformace. „Na potřebě odbornosti však žádná doba nemůže měnit zhola nic,“ říká na závěr dr. Sciskalová.

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015