Obraz opavské každodennosti v Domě umění: na Assmanna stojí za to jít

neděle 26. července 2015 6:06

FOTO: Jakub Kožiál

OPAVA - Obrazy, fotografie, pohlednice, plakáty, které by mohly s trochou nadsázky nést slogan: zájem zaručen, nuda nehrozí. Jinými slovy: pokud v Domě umění navštívíte výstavu nazvanou Obraz opavské každodennosti, utkví vám v paměti.

Až do 23. srpna 2015 si zde můžete prohlédnout rozsáhlou expozici z díla opavského rodáka Richarda Ludwiga Adama Assmanna, od jehož úmrtí uplynulo letos padesát let.
Assmannovy olejomalby, akvarely, grafiku, pohlednice, zakázkovou tvorbu pro média a reklamu zapůjčil Státní okresní archiv Opava a Slezské zemské muzeum, převážná část exponátů pak pochází ze soukromé sbírky Rudolfa Dybowicze.  
FOTO: Jakub Kožiál„Richard Assmann patřil k nešťastné generaci, která prožila velké tragédie první poloviny 20. století. Je zřejmé, že všechny tyto události se promítly nejen do jeho života, ale také do jeho tvorby, ze které můžeme částečně rekonstruovat pohnutý osud člověka, ale také společnosti. Zánik Rakouska-Uherska, dvě světové války, celoživotní trauma z poválečného odsunu a vyrovnávání se s bolestným faktem ztráty původního domova, kterou prožíval společně s třemi miliony sudetských Němců, jsou historické události, které se hluboce otiskly do všech individuálních životů. I když si Assmann za svůj nový domov vybral město Fürstenhagen
v regionu severního Hesenska, v němž od roku 1946 až do konce svého života žil, v myšlenkách i tvorbě se stále častěji  vracel do míst pod Pradědem a Opavy,“ uvedl jeden z organizátorů výstavy Jiří Siostrzonek.

FOTO: Jakub KožiálPodle slov dalšího z dvojice hlavních organizátorů, náměstka primátora Dalibora Halátka, byla výstava byla uspořádána nejen k 50. výročí smrti Richarda Assmanna, ale také zároveň v roce sedmdesátého výročí konce druhé světové války, která město Opavu navždy změnila.  „Assmannovy reklamní plakáty byly ve dvacátých a třicátých letech v Opavě všudypřítomné, jejich kvalita je výjimečná a je velká škoda, že se na jeho dílo trošku pozapomnělo. Také na velké výstavě Slezského zemského muzea, která bude zahájena letos na podzim, bude dílo Assmannovo připomenuto jako důležitá součást umělecké kultury Slezska. Věřím, že naše výstava přispěje k uspořádání velké souborné výstavy za dva roky, kdy si připomeneme 130. výročí od narození Richarda Assmanna,“ dodal Dalibor Halátek.
Výstavu, kterou doprovází rovněž katalog, organizuje Opavská kulturní organizace, Centrum multimediální tvorby a Institut tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě.  

Kdo byl Richard Ludwig Adam Assmann? Muž více tváří, pracovitý a všestranný umělec
(27.11.1887 Opava – 1.6.1965 Fürstenhagen)
Richard Assmann pocházel z malířské rodiny. Celé čtyři generace předků se zabývaly výtvarným uměním, takže i jeho profesní směřování bylo předem určeno.
Prestižní školy, prestižní společnost
Po otcově smrti v roce 1904 studoval čtyři roky na Výtvarné akademii umění ve Vídni a v Mnichově, kde si osvojil především umělecké techniky používané při tvorbě reklamní grafiky a malířství plakátů. Obě tyto umělecké a vzdělávací instituce patřily na počátku 20. století k centrům uměleckého a společenského života v Evropě. Ovlivnila ho atmosféra nastupujících změn v umění, jeho moderní výtvarný projev našel naplnění především v užité grafice , reklamě a ilustraci. Řemeslný talent mu pomáhal zvládnout bravurně nejen studiem předepsané zkoušky, ale později je zužitkoval ve své profesi.
Muž se smyslem pro humor
Po studiích působil ve Vídni, kde se v roce 1913 oženil s Marií Metzgerovou. Profesně se zabýval ilustrováním časopisů, výtvarným zpracováním učebních pomůcek, pohlednic, navrhoval plakáty, pracoval pro reklamu a dosáhl vysokého uznání odborníků z oboru.
Po skončení 1. světové války se trvale usadil v Opavě.
Byl rovněž karikaturista, vytvářel trefné zkratky opavských osobností sdružených kolem Opavského bruslařského spolku.
Protiklady: moderní a archaický přístup
Ve své volné tvorbě se vydal vlastním směrem, Jeho záliba spočívala v krajinách. Obsedantně maloval přírodní horské scenérie, přičemž každý obraz byl vizuální upomínkou na výlety po krajině, kterou navštěvoval a miloval. V tomto ohledu připomíná jeho volná tvorba umělecké osudy jiných malířů, kteří v sobě snoubili dvě protikladné tendence – avantgardní moderní přístupy a archaický výtvarný jazyk jiného století.
Nápaditý „řemeslník“, který uměl získat mecenáše
Během první světové války pracoval jako frontový malíř pro nejvýznamnější obrázkový časopis Leipziger Illustrierte Zeitung a vytvořil 100 kreseb a obrazů s válečnou tématikou.
Po první světové válce byl spolu s ostatními osobnostmi uměleckého a společenského života členem Svazu malířů Slezska se sídlem v Opavě. Richard Assmann dokázal tehdy překlenout nepříznivou ekonomickou situaci díky výbornému renomé invenčního a řemeslně zdatného grafika. Kromě výtvarných zakázek se věnoval také ilustraci knih, spolupracoval s novinami, maloval pohlednice a obrázky pro učebnice, byl autorem mnoha plakátů a diplomů. Dokázal si získat i významné mecenáše. Svou zakázkovou tvorbou se podílel na vizuálním obrazu města. Ve veřejném prostoru svými plakáty, reklamními projekty, ale i v interiérech různých institucí a domácností.
Vymazat ho z paměti? Zůstane prázdné místo
Dnes je Richard Assmann některými historiky hodnocen jako kontroverzní umělec s ohledem na jeho politické přesvědčení, nacionální orientaci, která se projevovala ve výtvarných návrzích s jasným ideologickým apelem. Nicméně pokus o vymazání jeho jména z mapy tvůrců, kteří utvářeli vizuální tvář Opavy, se dnes jeví jako archaický přístup.
Vyhnancem z vlasti
1.září 1939 narukoval do německé armády a působení ve 2.světové válce ukončil 22. dubna 1945  jako člen domobrany. Již 30. května 1945 musel s manželkou a dvěma syny odejít z milované vlasti. Usadil se ve Fürstenhagenu a začal svůj život od nuly. Během krátké doby si mezi obyvateli regionu Hessisch Lichtenau vybudoval dobré jméno. Obec na výraz úcty po něm pojmenovala jednu z ulic. V posledních dvaceti letech života se věnoval zachycení krajiny a prostředí ve své druhé vlasti. Ve své volné tvorbě se však stále vracel ke vzpomínkám na meziválečný život v tehdejším Československu.

Nyní se jeho práce nacházejí v Berlíně, ve Vídni, ve Slezském zemském muzeu v Opavě, na radnicích a mezi soukromými majiteli. Patří k nejvýznamnějším umělcům regionu Hessisch Lichtenau. Jeho obraz Vyhnání z vlasti byl zakoupen OSN. Své dílo vystavoval v Opavě (1918, 1920, 1942), Krnově (1937) a Bamberku (1960). Krátce před smrtí dokončil svůj poslední velký obraz Zachraňující hranice, který se stal pomníkem mnoha Němců vyhnaných z jejich vlasti po 2. světové válce.
Richard Assmann byl nadmíru všestranným a produktivním člověkem.

(zdroj: katalog k výstavě Obraz opavské každodennosti)
TEXT: Zuzana Urbánková/Centrum multimediální tvorby

Foto: Jakub Kožial

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015