Téma tělesných a fyzických trestů ve školní výchově je třeba odtabuizovat,“ myslí si Mgr. Kamil Janiš

středa 27. února 2013 8:14

2013-02-27 janisPřednáška Pseudohumanita s podtitulem Tělesné a fyzické tresty ve výchově dětí nedávno zahájila semestrální cyklus Univerzity třetího věku v Krnově. Před seniory s ní předstoupil Mgr. Kamil Janiš z Ústavu pedagogických a psychologických věd (ÚPPV) Fakulty veřejných politik a osvědčil, že má rád kontroverzní témata. Tím citovaným se zabývá tři roky.

Nemohlo tedy uniknout ani naší pozornosti; zvláště poté, kdy se ho jmenovaný dotkl už na loňské podzimní konferenci Proměny rodiny, kterou ÚPPV pořádá každoročně. „Vlastně mě k němu přivedla média. Zdálo se mi, že by mohlo být zajímavé dozvědět se více a proniknout hlouběji pod povrch. A v neposlední řadě ho úplně odtabuizovat, protože z prvního pohledu se postoj k trestům jevil jako zákaz na zákaz,“ přiznává mladý odborný asistent.

Když se tedy vrátíme k přednášce pronesené 19. února, od níž se začaly tyto řádky odvíjet, dojdeme zprvu k vymezení tělesných a fyzických trestů. „Běžně se tyto pojmy používají jako synonyma, přesto v nich vidím rozdíl. Zatímco tělesný trest je takový, který trestanému způsobuje bolest, případně je tělesně nepříjemným, fyzickým trestem mám na mysli trest způsobující trestanému námahu,“ objasňuje Mgr. Janiš rozdíl mezi oběma kategoriemi trestů.

„Pokud se jedná o tresty tělesné, nejsou v prostředí české školy explicitně zakázány, ale ani legalizovány,“ konstatuje pedagog a potvrzuje, že tábory jejich zastánců, tak odpůrců jsou u nás zhruba vyrovnané. Aby diskusi o nich co nejvíce ozvláštnil, sledoval - s plným vědomím odlišnosti sociokulturních podmínek a historického vývoje - v tomto ohledu současnou situaci v USA. „Ve větší polovině z pěti desítek federálních států jsou tělesné tresty ve školách zakázány, zbývající státy ovšem jistou možnost jejich využití mají,“ potvrzuje s tím, že vymezení dané formulací „rozumné nebo střední tělesné tresty“ znají ve státech Arkansas, Colorado, District of Columbia, Indiana, Minnesota, Mississippi, Missouri, Oregon, South Carolina, Texas a Washington. „Ptáte-li se na mé stanovisko, nejsem odpůrcem tělesných trestů, ale ani jejich extrémním propagátorem,“ netají a domnívá se, že v českém prostředí by v případě návrhu na legislativní úpravu tělesných trestů nakonec převážila negativa nad pozitivy. „Status quo tedy bude nejspíš zachován,“ dodává.

V pohledu na tresty fyzické pak zmiňuje názorovou hladinu jejich všeobecné přijatelnosti. „I tady ovšem chybí legislativní uchopení a celková legalizace. Navíc fyzický trest by měl být pouze součástí celkového řešení provinění, které k jeho uložení vedlo,“ akcentuje Mgr. Janiš.

Téma tělesných a fyzických trestů nepovažuje ani pro sebe za uzavřené. „Zvažuji komparaci dosavadních poznatků a také realizaci menšího výzkumu. Myslím, že pro některou z příštích konferencí o rodině by mohl být takový výstup poměrně zajímavým,“ přemýšlí nahlas, ale prioritně se nyní zaměřuje na obhajobu disertační práce (viz níže). „Snad by mohla přispět k urychlení úvah o tom, zda se naše pracoviště bude napříště problematice edukace seniorů věnovat mnohem intenzivněji,“ loučí se a nezapomíná ani na potřeby současné hlavní disciplíny ÚPPV, jíž je obor Sociální patologie a prevence. „Ano, také letos se s odborným setkáním k tematice zvládání současných sociálně patologických jevů a rizikového chování počítá,“ uzavírá Mgr. Janiš.

Profesní vizitka Mgr. Kamila Janiše
Na Slezskou univerzitu do Opavy přišel v roce 2007 jako na své první působiště po absolutoriu oboru Sociální pedagogika se zaměřením na tělesnou výchovu a sport na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové. Na ÚPPV učí předměty Dějiny pedagogiky, Sociální pedagogika, Pedagogika volného času, Aplikovaný pedagogický výzkum a Základy vychovatelství.

V doktorském studiu na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci se věnuje volnočasovým aktivitám seniorů (jeho školitelkou je doc. PhDr. Jitka Skopalová, Ph.D.). A protože by disertační práci rád obhájil ještě letos, jsou z této oblasti též jeho poslední dvě publikace. Titul Vzdělávání seniorů a jeho specifika (Jana Ondráková, Věra Tauchmanová, Kamil Janiš, Stanislava Pavlíková, Vladimír Jehlička) vydalo nakladatelství Pavel Mervart, 2012, a práci Seniors and Their Training in Foreign Languages (stejný autorský tým) v témže roce nakladatelství Gaudeamus.

„Problematiku seniorů považuji za nosnou i pro budoucnost, ale lákají mě dále také vybrané kapitoly dějin pedagogiky, a to v aktuálních souvislostech. Jako příklad bych mohl uvést osobnost Otakara Kádnera, který se už vlastně od počátku minulého století v přeneseném slova smyslu kriticky vyjadřoval k institutu moderně nazývanému státní maturitou. Nejedním postojem si tak jeho pedagogický odkaz zasluhuje pozornost i v naší době, protože ji dokáže myšlenkově zaujmout,“ specifikuje Mgr. Janiš, když připomíná autora řady odborných děl, který žil v letech 1870-1936.

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015