Konec hornické legendy ve Slezsku - doprovodný program k výstavě Vůně uhlí stále v nás, přednáší Arkadiusz Gola a Jiří Siostrzonek
oratoř Domu umění v Opavě, úterý 24. února 2015 od 17 hodin
Ještě po více než dvaceti letech po ukončení těžby je Ostrava pro mnohé synonymem „černého města“. V době meziválečné však toto označení nesla, na rozdíl od dnešních dnů, oprávněně. Tehdy se v regionálním výtvarném umění nejfrekventovaněji objevovala sociální tematika. Olejem a bronzem byli většinou naturalisticky obnaženou formou zachycováni havíři v nejrůznějších situacích a jejich práce byla prezentována jako bezbřehá dřina, ale zároveň jako poslání. Tematicky stranou nezůstával ani běžný život havířských rodin a v neposlední řadě i samotné město Ostrava, které se pro lidi v něm žijící mnohdy stalo láskou i tragickým osudem. Dokladem tvorby, která mapuje havířské reálie, je například malba Ferdiše Duši, Viléma Wünscheho, Vladimíra Kristina, Valentina Držkovice nebo sochy Augustina Handzela a Jindřicha Wielguse. Ve všech těchto případech se však jedná o umělce úzce spjaté s naším regionem. Výjimku tvoří Jan Zrzavý, který byl ostravskou periférii okouzlen zcela náhodou během své návštěvy Ostravy v roce 1932, kdy zde vystavoval. Všechna prezentovaná díla jsou ze sbírek Galerie výtvarného umění v Ostravě. / Gabriela Pelikánová