OPAVA – Celkem 145 matematiků – žáků pátých až osmých tříd základních škol a víceletých gymnázií se střelo na půdě Slezské univerzity v Opavě v okresním kole matematické soutěže Pythagoriáda. Do ní se kvalifikovali nejlepší řešitelé školních kol. Okresní kolo Pythagoriády organizačně zaštítilo Středisko volného času Opava a odborným garantem se již tradičně stal Matematický ústav Slezské univerzity v Opavě, představovaný především osobností doc. RNDr. Jany Kopfové, Ph.D. Vedle doc. Kopfové je nutné zdůraznit podporu posluchačů bakalářských a magisterských oborů Matematického ústavu Slezské univerzity, kteří se zasloužili o bezproblémovou organizaci soutěže. Pomáhali také středoškoláci, kteří na Matematický ústav docházejí na své matematické kroužky. Soutěžícím se studenti věnovali i v čase pauzy na vyhodnocení řešení, kdy s nimi stavěli Platonská tělesa a hráli matematické hry.
Letošní ročník Pythagoriády byl až nečekaně vyrovnaný, i když někteří soutěžící se nevyvarovali zbytečných chyb, které je posunuly výsledkovým polem směrem dozadu. Pořadatelé se také dozvěděli u jinak dobře vypočítané úlohy, že 90 minut je v převodu jedna hodina. Žádnou výjimkou nebyl ani plný počet body. I proto se několikrát stupně vítězů dělily mezi více žáků. Například v kategorii páťáků se o druhou příčku podělilo sedm soutěžících, šesťáci se o první místo dělili hned čtyři a sedmáci dva. Na nejlepší matematiky čekaly vedle diplomů i knižní poukázky, hry a hlavolamy.
Zda se úroveň znalostí matematiky v soutěži u žáků základních škol meziročně zlepšuje, zůstává stejná nebo dokonce zhoršuje, nelze jednoznačně konstatovat. Tím, co nejvíce zkresluje, je neustále se měnící úroveň soutěžních úloh, zejména v posledních několika letech. Nejde tu ani tak o jejich náročnost, ale o to, že v zadání se objevují otázky, které logicky žáci toho kterého ročníku ještě nemohly znát. „My jsme dokonce v minulosti několikrát před zahájením soutěže vysvětlovali žákům jak na úlohy, protože tuto látku buď podle osnov brali až v době po soutěži (školní kola se konají zpravidla v březnu, pozn. red.), nebo třeba i v dalším ročníku. Připadá mi to, jakoby tvůrci úkolů neznali systém vzdělávání na základních školách, osnovy základních škol ani probíranou látku,“ svěřuje se doc. Kopfová.
K Pythagoriádě má doc. Kopfová také osobní vztah: „Pamatuji si, že i já jsem se kdysi účastnila této matematické soutěže. To ještě bylo v době, kdy záleželo také na čase – za každé čtyři minuty, o které žák odevzdal práci dříve, získával bod navíc. Tak to třeba dodnes funguje na Slovensku, tady v České republice už čas roli nehraje. Později, když jsem v roce 2001 přišla na Slezskou univerzitu, zjistila jsem, že tady na Opavsku žádné okresní kolo této soutěže není. Tak jsem se pustila do organizace a už mi to zůstalo,“ říká organizátorka.
Že je Pythagoriáda ve správných rukou ví také Romana Hejduková, okresní metodik soutěží Střediska volného času: „Já jsem vděčná za to, že zrovna doc. Kopfová je ochotna se svými studenty soutěž zajišťovat. Na Matematickém ústavu to zkrátka dělají skvěle. Také letošní soutěž byla bezproblémová, v příjemné atmosféře a byla důstojným ukončením žákovských soutěží v tomto školním roce, na kterých se Středisko volného času v Opavě podílelo. Všem na Matematickém ústavu za to děkuji,“ svěřila se Romana Hejduková.
Výsledky soutěže:
5. ročník
1. Vít Pfleger (ZŠ a MŠ Opava-Malé Hoštice), 2. – 8. místo: Marek Chwistek (ZŠ Opava, Otická 18), Johana Hesounová (ZŠ Opava, Vrchní 19), Veronika Holubová (ZŠ a MŠ Brumovice), Jan Jančík (ZŠ Opava, Vrchní 19), Veronika Jiravová (ZŠ Hlučín-Rovniny), Tomáš Ochvat (ZŠ a MŠ Hať), Michaela Valtrová (ZŠ Opava, Boženy Němcové 2)
6. ročník
1. – 4. místo: Martin Fof (Mendelovo gymnázium Opava), Jaromír Koflák (ZŠ Opava, Otická 18), Adam Pavelka (Mendelovo gymnázium Opava), Richard West (ZŠ Opava, Englišova 82)
7. ročník
1. – 2. místo: Karel Chwistek (ZŠ Opava, Otická 18), Markéta Pernicová (Mendelovo gymnázium Opava), 3. Vojtěch Krobot (Mendelovo gymnázium Opava)
8. ročník
1. Vít Šimeček (CZŠ sv. Ludmily v Hradci nad Moravicí), 2. Adam Piskalla (Gymnázium Josefa Kainara Hlučín), Ivan Novák (ZŠ a Gymnázium Vítkov)
Co je to Pythagoriáda?
Pythagoriáda matematická soutěž určená žákům pátých až osmých ročníků základních škol a jim odpovídajícím ročníkům víceletých gymnázií. Soutěž má dvě kola školní a okresní. Principem soutěže je v daném časovém limitu vyřešit předepsaný počet úloh. Ve školních kolech řešili žáci podle kategorie 15, respektive 12 otázek v čase 60 minut. Podmínkou postupu bylo vyřešit minimálně devět (v případě 12 úloh minimálně osm) příkladů. Rozhodně se nejedná o jednoduché matematické záhady, žáci navíc nemohou používat tabulky či kalkulačky.
Cílem Pythagoriády je zvýšit zájem o matematiku u co nejširšího počtu žáků. Příklady rozvíjí mj. prostorovou představivost či logické uvažování. Úlohy této soutěže vycházejí ze znalostí matematiky odpovídajících ročníků ZŠ a víceletých gymnázií, zúčastnit se této soutěže může každý žák příslušného ročníku - není tedy nutné být matematickým talentem.