OPAVA - První absolventi navazujícího magisterského studia oboru Audiovizuální tvorba se v praxi rozhodně neztratili, pracují v oboru a jejich záběr je skutečně široký.
„Uplatnění v praxi nacházejí studenti často už během studia, většinou v posledních ročnících bakalářského či magisterského studia. Máme mezi absolventy či studenty redaktorku Českého rozhlasu, produkční či scenáristku v České televizi, produkční v respektovaném studiu Oficina, technika v UPP, kameramanku, střihačku i režisérku ve Fabex Media, střihače v QQ studiu, spolupracovníka Colours Production,“ upřesňuje Monika Horsáková. „Mám z toho velkou radost. Hodně mě přitom těší, že jsme prorazili i do oblasti restaurování audiovizuálních děl, což je významná specializace našeho magisterského studia. Jaroslav Zajíček totiž v UPP pracuje na digitálním restaurování filmu Karla Zemana Baron Prášil,“ dodává vedoucí oddělení audiovizuální tvorby.
Restaurování snímku probíhá v rámci projektu „Čistíme svět fantazie“, na kterém spolupracují Nadace české bijáky, Česká televize a Muzeum Karla Zemana. Dohled nad pracemi má James Mockovski, jeden z nejvýznamnějších světových restaurátorů.
„Má pozice je čistič, retušér. Práce spočívá v odstraňování nečistot z digitalizovaného filmového materiálu. Důležité je mít přehled o celkovém obraze, abych něco neodmazal nebo naopak něco nepřidal. Získání této práce v UPP by neproběhlo bez studia AVT. S jedním z manažerů UPP Ivo Marákem jsem se totiž potkal na prezentaci digitálního restaurování, kterou pro nás během studia zorganizovala vedoucí oddělení Monika Horsáková. Po přednášce se Monika s Ivo Marákem dohodla na mé pracovní stáži u nich ve firmě. A protože byli s mou prací spokojeni, dohodli jsme se posléze na hlubší spolupráci, studium mě tedy připravilo pro praxi dobře,“ vysvětluje Jaroslav Zajíček.
„Studium na oboru Audiovizuální tvorba je všestrannou průpravou k působení nejen na technické pozici, ale také na pozici scenáristy, dramaturga nebo režiséra. Díky tomu, že je člověk během studia nucen pracovat i s textem, jazykem a jeho vlastnostmi, dokáže pak v práci tyto znalosti velice dobře zužitkovat. Součástí studia je navíc spousta praxe v terénu, která je podle mě tím nejcennějším, s čím se student může setkat,“ míní Kristina Pupáková, která nyní pracuje jako kameramanka, střihačka a režisérka ve Fabex Media. Mikuláš Odehnal se už od října intenzivně věnuje organizaci diskusních scén nadcházejícího ročníku festivalu Colours of Ostrava. I v tomto případě zprostředkovalo kontakt a referenci právě studium na oboru AVT.
Uvedené tři absolventy jsme nezmiňovali náhodou. Své zkušenosti z praxe totiž navíc předávají i ostatním studentům AVT. „Na podzim úspěšně absolvovali výběrové řízení a nastoupili k nám na oddělení audiovizuální tvorby jako naši noví kolegové. Náš pedagogický sbor tak čítá osobnosti napříč generacemi, což je podle mě z hlediska umělecké komunikace i kontinuity oboru velmi cenné,“ uzavírá Monika Horsáková.