Text na základě interview s Monikou Horsákovou sestavil Ondřej Durczak. Foto: Ondřej Durczak
OSTRAVA, OPAVA - V polovině července 2018 proběhl již 17. ročník mezinárodního hudebního multižánrového festivalu Colours of Ostrava, který se již několik let realizuje ve fantastickém prostředí tzv. Dolních Vítkovic, tedy místa, kde se desítky let těžilo uhlí, ale kde především docházelo k prvovýrobě průmyslového podniku Vítkovické železárny. Významných akcí spojených s týmem Colours of Ostrava je však víc.
Na konci června probíhá v Ostravě Festival v ulicích, který se koná v centru Ostravy, v areálu Černé louky a Slezskoostravského hradu. Hudebnímu festivalu Colours of Ostrava předchází dvoudenní mezinárodní showcasový festival s hudební konferencí Czech Music Crossroads, který se poprvé konal v roce 2014 a snaží se propagovat českou, slovenskou, polskou a maďarskou přesahovou hudbu před odborníky z celého světa. Souběžně s Colours of Ostrava pak probíhá mezinárodní diskusní fórum Meltingpot. To letos proběhlo už potřetí.
Na realizaci všech zmíněných akcích se podílí také vedoucí oddělení audiovizuální tvorby (AVT) na Ústavu bohemistiky a knihovnictví FPF Slezské univerzity Monika Horsáková (na snímku vpravo). Jako vedoucí produkce pracuje na Meltingpotu absolvent a pedagog AVT Mikuláš Odehnal.
Monika Horsáková s týmem Colours of Ostrava spolupracuje pět let a k participaci pravidelně zve také pedagogy, studenty i absolventy Audiovizuální tvorby. Studenti a absolventi AVT na akcích spolupracují jako kameramani, zvukaři i fotografové. V letošním roce například pro Festival v ulicích ve dnech 28.–29. června natáčeli záběry pro aftermovie a vytvářeli oficiální fotografie. Na Meltingpotu měli na starost záznamy některých debat a opět výrobu aftermovie a oficiální fotografie. Na Colours of Ostrava se tým AVT zaměřoval také na natáčení videí o dvou specifických skupinách návštěvníků festivalu – dětech a zdravotně handicapovaných návštěvnících. „Oběma skupinám festival věnuje mimořádnou pozornost. Pro děti připravuje Family Park s velmi kvalitní dětskou a workshopovou scénou. Zdravotně znevýhodněným lidem je pak věnován projekt Colours bez bariér, v rámci kterého pro ně organizátoři letos připravili například praktickou příručku v Braillově písmu, hmatový plán areálu s vyznačením všech festivalových scén, návštěvníkům se sluchovým postižením pak zase tlumočení vybraných koncertů a debat do znakového jazyka,“ vysvětluje Monika Horsáková. Studenti si mohli rovněž vyzkoušet, co obnáší koncertní záznam. A to na Czech Music Crossroads i Colours of Ostrava. „Pro studenty je hodně podstatné, aby už od počátku studia začali pracovat na reálných úkolech v reálných termínech na reálných lokacích. Získají tak zkušenosti v komunikaci s klienty a v práci s časovým omezením a s notnou dávkou adrenalinu i stresu. Bonusem je, že jejich práce pak nekončí v šuplíku pedagoga, ale je oficiálně prezentována na sociálních sítích a webech organizátorů,“ dodává Monika Horsáková. V letošním roce tým čítal 28 lidí a technický park zahrnoval mimo jiné 8 kamerových sad, dvě sady světel, 8 fotoaparátů, dva audiorekordéry a několik mikroportových sad. „To bychom samozřejmě nezvládli sami. Poděkovat proto musíme jak Multimediálním technikám, tak QQ studiu Vladimíra Mráze, kteří nám každý rok s technickou podporou pomáhají,“ konstatuje Monika Horsáková.
Do dění na Colours of Ostrava a Meltingpotu vstoupili i pedagogové univerzity. Monika Horsáková se kromě celoroční organizační spolupráce podílela na dramaturgii diskusní scény Czech Stories. „Měla jsem na starost den věnovaný stému výročí vzniku republiky. Fedor Gál, Vilém Prečan, Jan Urban, Petruška Šustrová, Kryštof Hyvnar, Petr Jančárek, Vladimír Kučera a další hosté se v debatách věnovali fenoménu rozhodování ve vypjatých historických okamžicích, roku 1968 a 1989, Československo-polské solidaritě, roli skautů v historii země či hokeji jako nejen sportovnímu, ale i společenskému fenoménu. Mezi jednotlivými debatami probíhaly na scéně projekce krátkometrážních dokumentů, které na našem oboru vznikly pro portál Moderní dějiny.cz,“ upřesňuje vedoucí oddělení audiovizuální tvorby. Literární historik, básník a popularizátor Jakub Chrobák z Ústavu bohemistiky a knihovnictví zase na Meltingpotu vedl tříhodinový workshop tvůrčího psaní, který byl obsazený do posledního místa. Další pedagog ústavu Miroslav Zelinský na Meltingpotu již několik let moderuje, letos se takto ujal tří debat. Jako host diskusního fóra vystoupil i Petr Jančárek z Ústavu Fyziky. V rámci filmové scény Colours of Ostrava se promítaly filmy pedagogů a studentů oborů Audiovizuální tvorba a Multimediální techniky Filozoficko-přírodovědecké fakulty v Opavě, celovečerní filmy New Game a Grygar nebo krátkometrážní snímky Když přijde Kryštof a Olek.
„Věřím, že je to dobrý způsob, jak se může univerzita prezentovat na veřejnosti. A ukázat, že jak v rámci přípravy studentů, tak v rámci pedagogického zázemí nabízí kvalitu. A taky věřím, že se spolupráce s festivalem i diskusním fórem bude dále rozvíjet,“ uzavírá Monika Horsáková.