Co: Vernisáž výstavy fotografií Víta Šimánka z let 2003-2013
Anotace: Výběr z posledních dvou projektů - Urban Zone a Slzy Božího Daru - předního českého reportéra a dokumentaristy
Kde: Galerie Opera, Divadlo Jiřího Myrona v Ostravě
Kdy: 19. září - 16. října 2013, vernisáž 18. září v 17 hodin
Více
Institut tvůrčí fotografie (ITF) Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě a Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě zahajují za podpory statutárního města Ostravy novou výstavní sezónu v Galerii Opera Divadla Jiřího Myrona představením výběru snímků z posledních dvou projektů MgA. Víta Šimánka. Kurátorsky ho připravil Mgr. MgA. Tomáš Pospěch, Ph.D., z ITF. Jemu tedy patří také „právo“ výstavu uvést.
„Vít Šimánek (1973) patřil na přelomu devadesátých let a na začátku prvního desetiletí nového století k nejvýraznějším studentům ITF. Překvapoval intenzitou práce i kreativitou přístupů, s jakými přistupoval k dalším a dalším tématům. Z různých stran zde ohledával jazyk dokumentární fotografie v projektech zaměřených na své blízké okolí (Republika Žižkov, 1997-2003) nebo v několika souborech z žižkovské nemocnice, kde pracoval jako sanitář. Vedle intenzivního nasazení pro svou tvorbu patřil také k nemnoha fotografům, kteří se nebáli inovovat dokumentaristickou momentku o řadu netradičních přístupů.
Představovaná sklizeň jeho fotografií z posledních deseti let připomíná, že autor se živí jako reportážní fotograf. Dokumentaristické východisko je zde proto obohacováno o reportážní přístup, původní experiment vystřídala zkušenost a snaha o vizuální sdělnost.
Černobílé momentky projektu Urban Zone (2003-2013) jsou výběrem z cest do evropských měst v Holandsku, Polsku, Itálii, Rumunsku. Nepodávají zprávu o konkrétních místech, jako jsou Amsterdam, Bytom, Katovice, Milán, Turín, Sibiu nebo Vulcan, jsou spíše metaforickou zprávou o lidech i zvířatech, kteří zde žijí, a především o pohledu a pocitech fotografa, který na tato místa reaguje.
Barevné fotografie z nejnovějšího souboru Slzy Božího Daru pocházejí opět z nejbližšího Šimánkova okolí. V posledních letech bydlel v Milovicích, nyní v Lysé nad Labem, tedy ve městech, kde jsou stále přítomné stopy sovětských vojsk, která odkud musela po roce 1989 odejít. Dnes zrušený výcvikový prostor Milovice-Mladá vznikl už pro účely rakousko-uherské armády, využívalo jej československé vojsko, wehrmacht a po roce 1968 sovětská vojska. Zdejší letiště Boží Dar bylo vystavěno na místě bývalé stejnojmenné vesnice. Vít Šimánek sleduje stopy přítomnosti okupačních vojsk, současně však fotografuje nový život, který se sem vrací. Místo je využíváno jako sportovní letiště, najímáno na hudební párty či na točení filmů, ale i hojně navštěvováno těmi, kdo si tu hrají na vojáky americké armády, wehrmachtu nebo testují své automobilové miláčky. Při návštěvách fotografa ovšem vyniká především jeho opuštěnost, všudypřítomná stísněnost sugerující zakázanou zónu ze Stalkera nebo oblasti kolem Černobylu, ožívá vzpomínka na prapodivnou historii několika posledních desítek let.“