Text: Zuzana Urbánková

MIKOLAJICE, OPAVA –  Přehlídka krásných nablýskaných motorek a fotka na počkání. To je součást neobvyklé fotografické výstavy, jíž její tvůrce David Macháč dal jednoduchý název Fotografie. Hlavní roli mají na jeho výstavě motorkáři z Mikolajic a další obyvatelé této malé obce na Opavsku, které tento třiatřicetiletý autor ve svém tamním ateliéru fotografoval.

Foto: David MacháčNaleštěné stroje a jejich pánové upozorní na vernisáž ve čtvrtek 16. dubna 2015 od 17.00 hodin na chodbě před galerií v prvním podlaží Obchodního centra Breda&Weinstein. Galerie se nachází v sousedství České pošty, k níž návštěvníky dovedou již od vchodu do obchodního centra žluté pásky na podlaze.

David Macháč o lidech zvěčněných na svých snímcích hovoří jako o sousedech, k nimž má blízký vztah.  „Znám je, jak pracují na svých zahradách, opravují domy, chodí na hony, rybaří u místního rybníka, scházejí se v hospodě. Tam jsme se také na focení domluvili. Když pak přijeli ke mně do ateliéru, nestačil jsem se divit. Oblečeni v motorkářských kombinézách vypadali jako celebrity,“ usmívá se David Macháč.

Třiatřicetiletý fotograf kromě snímků motorkářů představí i portréty dalších mikolajických občanů nafocených před jejich domy. „Ti, s nimiž jsem mluvil, říkají, že se na výstavu rádi přijdou podívat. Přál bych si, aby o svých fotografiích mluvili a měli z nich radost. To je jeden z důvodů, proč fotografuji,“ říká autor.
Na návštěvníky vernisáže i celé výstavy, která potrvá zhruba do poloviny května, čeká ještě další překvapení – mobilní ateliér, v němž zájemcům na počkání a zcela zdarma udělají portrét na přání.

Výstavu pořádá Centrum multimediální tvorby (CMT) Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě a OC Breda&Weinstein. Kurátorem je Vladimír Meletzký, úvodní slovo pronese Jiří Siostrzonek.

KDO JE DAVID MACHÁČ?
Foto: Martin KůsPrvotním hybatelem fotografické práce Davida Macháče (nar. 1982) byl bezesporu sám jeho otec, který svého času provozoval vyhlášenou opavskou opravnu fotografických přístrojů. V polovině devadesátých let se proto ještě jako malý kluk začíná věnovat fotografii. Samozřejmě si prochází „povinné” kolečko fotografování banálních krajinných výjevů a kytiček, z čehož se, a to už nebývá pravidlem, poměrně rychle vymaňuje, opouští amatérismus a nachází svůj pohled v dokumentární fotografii.

Vzniká tak první ucelenější soubor, který je svědectvím života handicapovaného chlapce. Při tomto ryze dokumentárním přístupu však pociťuje určitý deficit a proto svůj následující soubor Zahrádkáři již koncepčně promýšlí a užívá inscenace. Díky tomuto vytvořil velmi nadčasové fotografie, ke kterým se mnozí dnešní „moderní” autoři dopracovávají vlastně už ex post. Macháč zde lavíruje na pomezí inscenované a dokumentární fotografie fúzí portrétu a (ne)určité formy živé fotografie, k čemuž se nechal inspirovat tehdejší tvorbou Dity Pepe. Předkládá nám pohledy, kterými nechce soudit, kritizovat, pouze nám jaksi zobrazuje skutečnosti se širokou škálou interpretací. Svým empatickým přístupem se mu daří osoby inscenovat do podob, které sám zamýšlí, ale z fotografií strojenost není citelná. Jeho fotografie obsahují ono punctum, které zmiňuje Roland Barthes ve svém eseji Světlá komora. Mají totiž něco, co Vás zasáhne, ale přitom vůbec nevíte co.

Podobně zpracoval také svůj poslední volný soubor, kdy portrétoval své sousedy v obci Mikolajice na Opavsku. Přestože pracuje s digitální technikou, klade velký důraz na okamžik expozice a pracuje tak, aby výsledné fotografie nemusel počítačově upravovat. Úspěšně ukončil v roce 2009 studium na Institutu tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě (MgA.), ve své teoretické studentské práci se věnoval fotografiím Gustava Aulehly v kontextu dokumentární fotografie 50. a 60. let 20. století u nás a díky jeho práci se v nedávné době rozvířil silný zájem o Aulehlovu tvorbu.

David Macháč má naštěstí schopnost obsáhnutí již zmiňovaného puncta také do komerční tvorby, čímž neobohacuje reklamní fotografii zbytečným balastem, kterého právě ve světě vznikla za dobu přečtení tohoto textu spousta, a pokouší se nalézat vždy konkrétní přístupy k jednotlivým požadavkům svých klientů. (im)

Foto: David Macháč