Když proděkanku Fakulty veřejných politik Ing. Magdalenu Chmelařovou, Ph.D., oslovil už před více než dvěma lety prorektor Slezské univerzity (SU) prof. Miroslav Engliš, zda by se nechtěla podílet na projektu orientovaného na vzdělávání a rozvoj talentované mládeže na Opavsku, nemusela dlouho váhat. Vždyť se této problematice věnuje dlouhé roky.
Po úspěšném zapojení do něj v roce 2013 stala se o rok později jeho hlavní řešitelkou a při celkovém hodnocení loňského Institucionálního rozvojového plánu SU mohla konstatovat, že všechny cíle a výkonové ukazatele projektu byly naplněny. SU tak i její zásluhou s podporou práce s talentovanou mládeží nadále počítá, projekt bude s ještě rozšířenější cílovou skupinou kontinuálně pokračovat i v letošním roce.
„Podařilo se vytvořit síť spolupracujících středních škol. Jen v Opavě ji spoluvytvářejí obě gymnázia, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Střední škola průmyslová a umělecká a Střední zdravotnická škola,“ míří hned dr. M. Chmelařová k těžišti projektu. „A expandovali jsme dokonce za hranice regionu Opavska, protože byly navázány čilé kontakty s Mendelovou střední školou v Novém Jičíně,“ rozšiřuje výčet zainteresovaných subjektů a netají, že právě této škole chtějí řešitelé projektu v tomto roce věnovat ještě větší pozornost. „Zájem o to naši partneři mají, ostatně ho prokázala početná účast studentů z Nového Jičína na nedávném dni otevřených dveří naší fakulty,“ dodává. Mendelova střední škola na něj do Opavy vypravila celý autobus zájemců o obory, jež Fakulta veřejných politik nabízí.
Dlouholeté zkušenosti dr. M. Chmelařové z práce s talentovanou mládeží vypovídají o tom, že se vyplácí. „Ohlédnu-li se za těmi roky, během nichž se jí věnuji, s úsměvem vzpomínám třeba na mladého informatika, jenž se přesvědčil, že přestup z Masarykovy univerzity na Slezskou jeho profesnímu růstu prospěje,“ připomíná informatička tělem i duší, která si cestu za svým prosadila i přes počáteční nevoli rodičů. Při řešení projektu se ihned kontaktovala s doc. Janou Kopfovou z Matematického ústavu, jejíž tvůrčí aktivity ve směru k mladým matematickým talentům jsou na SU dostatečně známy.
„Nezůstalo však jen u toho, samozřejmě jsem nezapomněla na Fakultu veřejných politik a jsem ráda, že tu náměty na propojení informatické výchovy se sociologickým výzkumem, ekonomickými tématy i problematikou Evropské unie nalezly příznivou odezvu,“ vypovídá a spolupráci zvláště s kolegyněmi z Ústavu veřejné správy a regionální politiky doc. Helenou Kolibovou, doc. Annou Václavíkovou, dr. Věrou Juříčkovou, Ing. Lucií Kamrádovou a Mgr. Janou Žáčkovou si pochvaluje. Realizaci seminářů pro pedagogy středních škol a obdobných vzdělávacích forem pro jejich žáky, kteří dále absolvovali rovněž několik tvůrčích dílen, považuje za výsledek, na němž se dá stavět. „Nezáleží nám na ročníku střední školy, z něhož účastníci našich aktivit přijdou. Jsou otevřené všem a hlavním kritériem je jejich zájem,“ říká dr. Chmelařová.
Na práci s talentovanou mládeží nahlíží ze dvou rovin. „Předně jde o přípravu těch, kdo mají schopnosti reprezentovat na odborných soutěžích, ať už se jedná o olympiády, nebo aktivity v mimoškolské oblasti. Druhou rovinu pak tvoří metodická pomoc, jež zájemcům poskytne návod, jak se úspěšně vyrovnat s metami, jichž by rádi dosáhli. Mám tu na mysli třeba četné příležitosti k jejich zapojení do průzkumů a výzkumů, prováděných konkrétně na citovaném Ústavu veřejné správy, ale také na Ústavu středoevropských studií, přirozeně při současném zapojení stávajících posluchačů studijních oborů, které tato pracoviště garantují,“ objasňuje dr. M. Chmelařová. Sama si hodně slibuje i od připravovaných kroků k tomu, aby nejen už ty realizované vzdělávací aktivity, ale všechny další byly zpracovány v e-learningové podobě a staly se trvalým duchovním statkem pro ty, kdo je budou chtít vyhledávat.
Proděkanka Fakulty veřejných politik je připravena též na závěrečnou otázku týkající se jisté „návratnosti“ vkladu vloženého do náročné a trpělivost vyžadující práce s mladými talenty. „Vím přesně, kam míříte. Na opavských gymnáziích se často setkáváme s těmi, kdo na naši univerzitu nepřijdou. Chtějí ochutnat první kroky samostatnosti, prožít vysokoškolský život vzdáleni dohledu rodičů, proto míří jinam. Na druhé straně se ale na odborných středních školách setkáváme stále s větším počtem těch studentů, kteří už získali počáteční zkušenosti s podnikáním, navázali různé užitečné kontakty a vazby a nechtějí je zpřetrhat. A právě ti svou budoucnost ve vztahu k dosažení dalšího vzdělání a poté profesního uplatnění poměrně silně spojují s regionem,“ konstatuje dr. M. Chmelařová.