„Vycházíme z toho, že některá tato zařízení mají snahu zkvalitňovat své služby vůči svým zákazníkům,“ říká Mgr. Alexandr Burda, vědecko-pedagogický pracovník Ústavu lázeňství, gastronomie a turismu Slezské univerzity v Opavě. Výstupem je ale také vytvoření jakési orientační databáze zákazníků o restauracích a dalších podnicích. Ty úspěšné získají na dva roky certifikát v podobě nálepky, kterou najdou zákazníci u vchodu. „Tato nálepka je určitým signálem, že tady ty služby dělají dobře,“ shrnul Alexandr Burda.
Projekt byl zahájen v listopadu loňského roku a dosud získalo na Opavsku a dalších regionech kladné hodnocení okolo šesti desítek provozoven. „V posledním období projekt pokračoval na Ostravsku a v měsíci září předáme dvacítce zdejších gastronomických zařícení certifikáty osvědčení kvality služeb,“ říká Alexandr Burda a doplňuje: „Naším cílem ale nejsou jen restaurace drahé nebo ty, které jsou postaveny na bázi luxusního zboží, ale soustředíme se na takové, kde je dobrá kuchyně a dobré služby. Doporučení získáváme z infocenter, průvodců, ale také od samotných zákazníků.“ Důležitým faktorem při kontrolách je jejich objektivita. Kontrola je anonymní, tedy provozovatel podniku neví, kdy a kdo ho navštíví. Kontroly provádějí tzv. mystery shoppeři, lidé s letitou praxí v gastronomii a to tak, že nikdy nehodnotí člověk podnik v regionu, kde žije a pracuje. Musí to být bezúhonný, důvěryhodný a vyškolený odborník. „Snažíme se, aby se jednalo o lidi všech profesí, k dispozici tak máme profesionální barmany, provozovatele restaurací a hotelů, profesionální sommeliéry, pedagogy středních a vysokých škol a další. Celkem se hodnotí padesát tři kritérií, kdy se postupuje podle tzv. marketingového mixu, všímáme si také umístění restaurace, její provozní a cenové politiky, práci s reklamou, vztahu k zákazníkovi, samozřejmě hodnotíme podávaný sortiment, jeho kvalitu, vzhled, chuť a to jak u jídla, tak u piva, kávy, vína,“ vybírá z palety zaměření Alexandr Burda a doplňuje: „V neposlední řadě se hodnotí také kvalita obsluhy nebo čistota prostředí.“
Samotným hodnocením ale projekt nekončí. Jednotlivé podniky jsou následně osloveny a jsou pozvány na univerzitní půdu, kde se průběh kontroly probere a případně udělí certifikát. Na ten má nárok gastronomické zařízení, které získá více než 60 procentní hodnocení. Ti, kteří neuspějí, mají možnost nechat se prověřit podruhé, v takovém případě ale do zařízení vyráží hned dva mystery shoppeři.
Jak se ukazuje, někteří majitelé na služby univerzity slyší a již navázali s Ústavem lázeňství, gastronomie a turismu Slezské univerzity v Opavě užší a dlouhodobou spolupráci. „Z těch opavských bych jmenoval například Hotel Iberia či restaurace U Náhonu, U Tiskárny či Katharein. Zde už mají vyškolený personál v oblasti baristů a sommeliérů,“ říká Alexandr Burda a jedním dechem dodává: „Ohlasy na tato školení máme velmi kladná a dokonce zazněla slova, že některým se takto po dvaceti letech praxe otevřely oči.“ V současné době se pak připravují obdobná školení pro zaměstnance gastronomických zařízení z Novojičínska a Krnovska.
Přesto, že by se projekt stále dal označit jako v začátcích, zákazníci si už dokázali najít stránky www.restauracemsk.cz, kde je seznam oceněných restaurací a další informace o projektu. Je tak na první pohled jasné, že úspěšné podniky jsou po celém kraji. A možná ještě důležitější je, že i sami provozovatelé podniků už začali Alexandra Burdu oslovovat a mají o tuto službu zájem.