OPAVA – Konec roku 2012 přinesl řadu závěrečných a hodnotících setkání, která uzavírala roční i dlouhodobější pracovní aktivity. Také na půdě Filozoficko-přírodovědecké fakulty (FPF) Slezské univerzity se 30. listopadu konal společný workshop doktorandů a mladých vědeckých pracovníků podpořený z grantových prostředků Moravskoslezského kraje. Za projektem se ohlížíme s Mgr. Martinem Čapským, Ph.D., vedoucím oddělení historie Ústavu historických věd FPF.
„Grant Moravskoslezského kraje podpořil mladé badatele a doktorandy FPF. V obecné rovině je tento typ grantů zaměřen na podporu začínajících badatelů v doktorském studiu či krátce po jeho dokončení. Projekt, časově rozkročený mezi roky 2011 a 2012, si kladl za cíl zvýšení konkurenceschopnosti podpořených osob na vědeckém poli a posílení vazeb na základní i aplikovaný výzkum,“ shrnuje M. Čapský základní informace o projektu.
"Doklad úspěšného začlenění mladých badatelů do vědeckého života představují jejich dosavadní publikační výstupy hodnocené v mezinárodních databázích (zejm. Web of Science) či v kritériích nastavených domácím modelem hodnocení vědy a výzkumu. Workshop, který se uskutečnil na konci listopadu, spojil na jedné půdě mladé vědce z přírodních i humanitních disciplín, kteří si v krátkých vystoupeních vzájemně představili své projekty a badatelské přístupy,“ pokračuje pedagog. V jednom dopoledni tak zazněla témata věnovaná výzkumu vnitřní struktury neutronových hvězd, analýze oscilací akrečních struktur orbitujících kolem černých děr, výzkumu astrofyzikálních implikací bránových kosmologických modelů i roli a modelu zprostředkovávání informací a předávání zpráv v období pozdního středověku či pozdněbarokních a osvícenských zámeckých knihoven (na úvodním snímku je Eva Šrámková z Ústavu fyziky při prezentaci analýzy oscilací akrečních struktur orbitujících kolem černých děr).
První podobný seminář, který se konal na půdě Filozoficko-přírodovědecké fakulty, byl svého druhu experimentem. „Byl pokusem, který sice nepředpokládal příliš bohatou interdisciplinární diskusi napříč dosti vzdálenými vědními disciplínami, ale jednotlivé referující postavil před nutnost přiblížit svá badatelská pole vědcům z jiných vědních oborů, zvážit srozumitelnost svých axiomů i odborného jazyka,“ konstatuje Čapský a dodává: „V neposlední řadě by tak měla podobná setkávání přispět k odstraňování bariér mezi humanitními a přírodovědnými disciplínami, k nimž má opavská fakulta, už díky svému mezioborovému charakteru, výrazné předpoklady.“
Završení projektu podpory mladých vědců a doktorandů představovala prezentace jejich výzkumů na odborném fóru, na kterou bylo vázáno vyplacení dotace z Moravskoslezského kraje. Ve výsledku se jednalo o studie vydané v mezinárodních sbornících (např. "12th Marcel Grossmann Meeting on General Relativity"), impaktových časopisech (Classical and Quantum Gravity, Astronomy and Astrophysics, Physics Letters B), kapitolu v kolektivní monografii připravenou polským editorem ("Mieszko IV Laskonogi książe raciborski i dzielnicowy vładca Polski oraz jego dziedzictwo") či studii v recenzovaném časopise.
Závěrečný workshop na FPF byl jednou z částí celouniverzitního projektu Podpora nadaných studentů doktorského studia a absolventů tohoto studia na SU v Opavě. Krajští zastupitelé jej schválili v červnu 2011 jako součást dotačního programu Podpora vědy a výzkumu v Moravskoslezském kraji 2011, v jehož rámci podpořili celkem tři projekty; jeden na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava, jeden na Ostravské univerzitě a jeden právě na Slezské univerzitě v Opavě, který tak získal z rozpočtu Moravskoslezského kraje částku ve výši 235 tisíc korun (90% uznatelných nákladů).
Realizace projektu byla spojena s posílením vědeckého profilu odborných pracovišť Slezské univerzity v Opavě. Projekt byl rozdělen do čtyř tematických částí, podle zaměření jednotlivých součástí SU. Finanční podpora ze strany MSK umožnila podpořeným studentům doktorského studia a absolventům dokončit dílčí části jejich výzkumů, dosáhnout publikačních výstupů a promítnout tyto výsledky jak do jejich další pedagogické činnosti, tak i (v relevantních oborech) do využití v praxi. Vlastní realizace pak byla různorodá a každá ze součástí k ní přistupovala jiným způsobem, někde se badatelské a vědecké práci věnovali v domácích podmínkách, jiní využili možnosti pracovat v zahraničí. Do projektu se zapojilo deset studentů a tři absolventi doktorských studijních programů ze všech součástí univerzity – šest z FPF, čtyři z OPF, dva z MÚ a jeden z FVP.
V současné době probíhá hodnocení projektu poskytovatelem dotace. V každém případě projekt jednoznačně přispěl ke zkvalitnění činnosti podpořených studentů a doktorandů a s ohledem na jejich další působení představuje řadu zajímavých výstupů i přínos pro Moravskoslezský kraj.