Úctyhodných 130 let existence dovrší na podzim Mendelovo gymnázium v Opavě (MGO) a datum 17. září 1883, kdy bylo otevřeno, zůstává mezníkem v historii českého školství na Opavsku. Současnost gymnázia charakterizuje mimo jiné mnohostranná tvůrčí spolupráce se Slezskou univerzitou. „Když ji hodnotím, docházím k závěru, že patří k hlavním rozvojovým aspektům,“ potvrzuje ředitel MGO Petr Pavlíček.
Spoluprací s MGO se mohou vykázat všechny opavské univerzitní součásti. „Když odhlédnu od existence Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné, byl vznik Slezské univerzity pro celé školství na Opavsku velkou injekcí,“ říká Pavlíček. Sám gymnázium v době, kdy se k tomuto názvu a čtyřleté výuce vrátilo, absolvoval a též na ředitelském postu už něco pamatuje, a tak jeho slova nevyznívají jako pouhý kompliment.
Přírodovědné obory
„Kde bych měl s příklady ceněné spolupráce začít,“ klade řečnickou otázku a sám se hned pouští do odpovědi na ni. „Jako fyzik připomenu nejdříve aktivity v oblasti přírodovědných oborů. Za Turnajem mladých fyziků samozřejmě vidím Stanislava Hledíka, za Školičkou mladých astrofyziků Pavla Bakalu, přímé i zprostředkované aktivity ve směru k matematice pomáhá zajišťovat Jana Kopfová, informatika leží na srdci Magdě Chmelařové,“ vypočítává Pavlíček. Je si dobře vědom toho, jak důležité tyto kontakty jsou. „Ano, do matematiky, fyziky a dalších přírodních věd se dnes studentům moc nechce, o to víc prostoru podobná první setkání s těmi, kdo je na nejvyšší úrovni pěstují, potřebují,“ konstatuje a nově k nim přidává s Milošem Zapletalem připravované sledování přízemního ozónu u hlavní výstavní budovy Slezského zemského muzea.
Jak se spolupráce promítá do zájmu absolventů MGO o studium na Slezské univerzitě? Ve školním roce 2011-2012 maturovalo na MGO 155 žáků. Jejich úspěšnost v přijetí na vysoké školy byla vysoká - 96,2 proc. Největší počet absolventů MGO (28) odešel na Univerzitu Palackého do Olomouce, následují Masarykova univerzita a Ostravská univerzita. Slezskou univerzitu nyní studuje devět loňských absolventů MGO. „Snad by si někdo mohl myslet, že je to málo, ale při dnešních možnostech mladých lidí nepovažuji takovou bilanci za špatnou,“ tvrdí Pavlíček s tím, že zájem zůstat studovat v Opavě je srovnatelný s počtem přijatých na Univerzitu Karlovu, Vysokou školu báňskou - Technickou univerzitu Ostrava, České vysoké učení technické v Praze a Vysoké učení technické v Brně.
Cizí jazyky a společenskovědní obory
Žákům MGO je poskytována nabídka pěti cizích jazyků. Vedle samozřejmé angličtiny v ní figurují francouzština, němčina, ruština a španělština. „Citelná je snaha germanistů Slezské univerzity o popularizaci němčiny. Nedávno tu z jejich podnětu absolvovali praxi studenti učitelství z Würzburku, známým se stal Evropský den jazyků, vítáme možnost účasti při tvůrčích setkáních s německy psanými texty,“ kvituje Pavlíček. Nezapomíná ani na mateřštinu a poukazuje na aktivní zapojení pedagožky MGO Petry Neubertové, absolventky Slezské univerzity, do dialektologických výzkumů vedených Zbyňkem Holubem z oddělení lingvistiky Ústavu bohemistiky a knihovnictví. „Určitě by mě neměli rádi dějepisáři, kdybych se nezmínil o dějepisné soutěži organizované z podnětu Simony Krajcarové a jejích kolegyň ze Slezského gymnázia už sedm let na krajské úrovni, jejíž odbornost permanentně garantuje Ústav historických věd, který v jejích počátcích vedl Dan Gawrecki a nyní ji se stejným zájmem zastřešuje Jiří Knapík,“ vykazuje Pavlíček další aktivitu.
Rozvojové limity
Ambice MGO žáky všestranně kvalitně připravovat pro vysokoškolské studium nabourává nyní trend snižovat počet otevírání nových tříd a nově přijímaných. „Až dosud jsme se snažili plně respektovat pokyny přicházející z Moravskoslezského kraje. To znamená, že osmileté gymnázium otevíralo jednu třídu s počtem tří desítek žáků, což odpovídá cca pěti procentům populace toho věku, která v obvodu rozšířené působnosti obce Opava nastupuje do 5. tříd,“ objasňuje Pavlíček. Pokud jde o čtyřleté gymnázium, jednalo se o třídy tři. „Nyní jsme však bez jakéhokoliv předchozího upozornění dostali od zřizovatele doporučení, abychom počet nově otevíraných tříd na čtyřletém gymnáziu snížili na pouhé dvě,“ netají ředitel rozpaky. Na stranu protiargumentů může položit nejen dosahované výsledky, ale též vybavenost školy jídelnou, zázemím pro tělesnou výchovu i třeba excelenci v podobě možnosti studentů získat Německý jazykový diplom II. stupně. „Mám-li korektní informace, v kraji jsou gymnázia s tímto oprávněním jen tři, v celé České republice pak pouhých čtrnáct,“ specifikuje.
Zatím je rozhodnut doporučení neakceptovat a těší ho, že se mu dostává četné vnější podpory. Petici za zachování stávajícího počtu nově otevíraných tříd už podle jeho slov podepsalo několik tisíc lidí, sympatie získal u ombudsmana, kroky ve prospěch MGO již byly učiněny i z poslanecké úrovně… „Jsem rád, že se zajímá také Slezská univerzita. Ale i kdyby se někdy z naznačené hrozby musela stát realita, naši spolupráci to neohrozí,“ uzavírá P. Pavlíček.