Na Ústavu ošetřovatelství (ÚO) Fakulty veřejných politik se 19. června k jedné z posledních pracovních konzultací sešli členové řešitelského týmu projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství na Slezské univerzitě v Opavě vedeného doc. PhDr. Dagmar Mastiliakovou, Ph.D. Předmětem jejich jednání byla i příprava závěrečné konference k projektu.
Proto se ho zúčastnil rovněž zahraniční expert na implementaci Boloňského procesu v oboru Ošetřovatelství dr. Andy Gibbs z Edinburgh Napier University. Jeho zkušenosti, ale i dva odborné texty, Příručka pro implementaci ECTS (European Credit Transfer Systém) a studijní materiál věnovaný klíčovým charakteristikám a metodologii reforem vysokého školství, se pro řešitele tři roky trvajícího projektu realizovaného v operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost staly významným vodítkem. „Spolupráce s ním sice ještě neskončila, vždyť máme před sebou závěrečnou konferenci, v jejímž programu 9. září v univerzitní aule v Opavě nebudou zasvěcené pohledy dr. Gibbse chybět, ale už teď ji lze hodnotit jako vysoce přínosnou,“ potvrdila doc. D. Mastiliaková.
Uvedeného jednání se zúčastní reprezentativní zástupci ministerstev školství a zdravotnictví z České i Slovenské republiky a také představitelé fakult, na nichž jsou akreditovány obory studijního programu Ošetřovatelství. Samostatnou konferenci budou mít též posluchači oboru Všeobecná sestra garantovaného Ústavem Ošetřovatelství Fakulty veřejných politik. „Při ní 19. září vyslechneme jejich stanoviska k projektu. Vždyť mnohé z toho, co postupně přinesl, si již na vlastní kůži měli příležitost vyzkoušet. Jejich zpětná vazba je pro nás důležitá a jsme rádi, že dosavadní hodnocení vyznívají pozitivně,“ uvedla vedoucí řešitelského týmu.
Když nyní přistupuje k přípravě závěrečného hodnocení projektu, vidí jeho základní význam v odvedené práci prováděné s požadavkem plného respektování Národního kvalifikačního rámce terciárního vzdělávání v ČR navazujícího na Rámec kvalifikací pro evropský prostor vysokoškolského vzdělávání. „V tom vidím jádro celé inovace. V souladu s těmito základními dokumenty jsme zpracovali brožuru kompetencí určenou posluchačům ve studijním programu Ošetřovatelství s akcentem na čtyři stěžejní okruhy jejich kompetencí,“ specifikuje doc. D. Mastiliaková. „Podobně je tomu též u dalšího výstupu, záznamníku klinických dovedností v jednotlivých ročnících studia,“ objasňuje a konkrétně má na mysli 18 okruhů posuzovaných v teoretické výuce i v praxi.
„Absolvovat obor ve studijním programu Ošetřovatelství vyžaduje velkou zátěž, a proto musí být získání 240 kreditů rozloženo do čtyř let,“ konstatuje doc. Mastiliaková a pro názornost dodává, že každý ze tří teoretických a tří praktických modulů představuje 300 hodin studijní zátěže. V rozložení modulu připadá vždy na 100 hodin přímé kontaktní výuky dvojnásobný počet hodin na řízené samostudium a samozřejmě také další úkoly. Závěrečný ročník studia je věnován vlastnímu projektu každého posluchače, a to v podobě bakalářské práce. K tomu, jak se na její zpracování a psaní připravit, byla vytvořena samostatná opora. Další z celkového počtu 62 elektronických opor jsou věnovány např. výzkumu a posluchače prakticky navádějí třeba na on-line vyhledávání odborné literatury.
„Výsledky projektu, v němž byly všechny sledované indikátory, příkladně počet testujících studentů či počet opor, už teď překročeny, se setkávají se zájmem i v zahraničí,“ netají doc. D. Mastiliaková. „Publikace se dočkají ve výstupu z květnové konference v Kuala Lumpur, zářijového visegrádského sympozia v Nitře a pokusíme se i o jejich zveřejnění při prosincové konferenci v Turecku,“ uzavírá.
Foto: Vedoucí řešitelského týmu projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství na Slezské univerzitě v Opavě doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D., v diskusi s evropským expertem na implementaci Boloňského procesu dr. Andy Gibbsem z Edinburgh Napier University.