Zástupci řešitelského týmu projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství na Slezské univerzitě se 19. září ve velkokapacitní posluchárně budovy na Hauerově ul. v Opavě sešli se studenty 2. a 3. ročníku oboru Všeobecná sestra, aby se společně ohlédli za tím, co pro výuku řešení projektu znamenalo. Všech 180 přítomných posluchačů jeho přínos ocenilo.
O přenesení odborných informací včetně aktualit z nedávné závěrečné konference projektu se postarala doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D., z Ústavu ošetřovatelství Fakulty veřejných politik, nad rozdělením a využitím poskytnutých prostředků se zamyslel finanční manažer Ing. Marek Bumbálek a organizaci řešení prezentovala administrátorka projektu Mgr. Ivana Janků. Všichni se shodli na tom, že stanovené cíle se podařilo nejen naplnit, ale v nejednom ohledu, např. v počtu celkově podpořených a dále úspěšně podpořených studentů, též výrazně překročit. Za to patří dík i posluchačům, kteří se do evaluace aktivně zapojili a testovali nově zpracované elektronické opory. Jedna z nich, dnes už Bc. Andrea Trojovská z Karviné, která pracuje v ordinaci praktického lékaře pro dospělé v Orlové, zkušenosti s projektem zveřejnila v elektronickém sborníku závěrečné konference konané 9. září. Její příspěvek v něm nese titul „Elektronické opory, evaluace a pohled studentky“.
„Jako řešitelé jsme od studentů dostali plné absolutorium, což jistě potěší,“ řekla Mgr. Ivana Janků, když se ohlédla za vydařeným průběhem setkání s posluchači oboru, kteří na závěr jednání odměnili řešitele spontánním potleskem vestoje. „Výsledky projektu samozřejmě hodláme maximálně zhodnocovat,“ dodala. Už ve dnech 3. - 5. října se doc. D. Mastiliaková zúčastní odborné konference na Univerzitě Konštantína Filozofa v Nitře, která je věnována novým přístupům k vysokoškolské výuce, jak je prezentovalo právě úspěšné řešení projektu na opavském Ústavu ošetřovatelství. „Nezůstane ovšem pouze u toho,“ potvrzuje doc. D. Mastiliaková a myslí na aktivní účast na dalším odborném jednání, tentokrát 24. října na půdě Prešovské univerzity, a na ještě mnohem obsažnější závěrečný tištěný výstup, jímž bude tři roky trvající řešení projektu na konci listopadu definitivně uzavřeno.
Pokud se jedná o udržitelnost dosažených výsledků, těší řešitele uznání ze strany Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, jak je už na závěrečné konferenci a opakovaně po ní formuloval jeho zástupce na konferenci Mgr. Edvard Meduna z odboru vysokých škol, ale ve svém důsledku o nich rozhodne reakce legislativy. „Očekávám, že závěry, jež projekt ve vztahu k modulárnímu systému výuky předkládá, přičemž se opírá o kladná doporučení těch, kdo se v zahraničí zasazují o jejich implementaci, se objeví na stole v rozhodující chvíli, tedy při diskusi o novém vysokoškolském zákoně,“ konstatuje doc. Mastiliaková.
Ve své dlouholeté profesní kariéře pak sama řadí projekt opravdu hodně vysoko. Považuje ho totiž za druhý z rozhodujících kroků pro budoucí rozvoj nelékařských zdravotnických oborů. „Tím prvním byla v devadesátých letech implementace ošetřovatelství jako svébytné vědecké disciplíny do výuky na českých univerzitách. A teď právě stojíme před tím druhým krokem, jehož doslova historický význam je zřejmý každému, komu jde o kvalitu výuky a přípravu plně vybavených a všem požadavkům doby vyhovujících odborníků pro praxi,“ formuluje své přesvědčení doc. D. Mastiliaková.