OPAVA, KARVINÁ – Ani v zimním semestru akademického roku 2015/2016 nepřerušila své aktivity Akademická poradna Slezské univerzity. Právě naopak.
Na akademické půdě Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné tak běží již páté pokračování cyklu zážitkových seminářů pořádaný poradnou pro studenty všech univerzitních součástí. V listopadu se tu s frekventanty sešli dva lektoři Mgr. René Pastrňák, Ph. D. in Ba, a Ing. Karel Plunder, kteří si sami prošli životními krizemi. Na základě svých zkušeností a znevýhodnění teď mají možnost účastníkům seminářů předávat formou zážitků zkušenosti a znalosti, které studenti a budoucí absolventi a zaměstnanci mohou využít v praktickém i osobním životě v inkluzivní podpoře znevýhodněných blízkých, profesních kolegů, zákazníků či klientů.
Seminář nesl název Konflikt životních krizí s životními aspiracemi a zúčastnilo se jej dvanáct studentů prezenční i kombinované formy studia z různých oborů např. sociální management, daně a účetnictví, bankovnictví atd.
Seminář byl zahájen hrou s prvky muzikoterapie a za pomoci emočních karet lektoři chtěli zjistit aktuální stav emocí u frekventantů kurzu. Na tuto pohybovou aktivitu navazovali zážitkové a sebezkušenostní aktivity, kdy studentům byl zprostředkován svět nevidomých, osob s pohybovým postižením a také povinnosti a zodpovědnosti podporujících. Studenti si mohli vyzkoušet se zavázanýma očima, jak je složité v prostoru najít lahev vody, nalít sklenici vody a nepřelít, důležitost jemné motoriky a haptiky při skládání puzzle.
„Jako nejsložitější a nejtěžší považovali studenti orientaci a pohyb v prostoru za pomoci průvodců. Za pomoci specializovaných pomůcek jim bylo zprostředkováno smyslové či zrakové postižení a oni sami tak poznávali, jak složité je orientovat se v neznámém prostoru,“ uvedl ke kurzu Mgr. René Pastrňák s tím, že frekventanti semináře měli také možnost vyzkoušet si pohyb a jízdu v kolečkovém křesle a s tím pochopit i větší potřebu prostoru při otáčení, zvedání předmětů a dalších úkonech.
Na konci aktivit si studenti v rámci arteterapeutické hry uvědomovali lehkost bytí svého dosavadního života. Seminář, který končil o dvacet minut později, než byl plán, byl opět ukončen prací s emočními kartami, formou stejné hry jako na úvodu semináře, ze které bylo zřejmé, že seminář ovlivnil aktuální pocit a emoce frekventantů.
„Celý cyklus zážitkových seminářů v rozsahu dvanácti výukových hodin má za cíl zvýšit a zefektivnit využívání měkkých dovedností studentů všech součástí Slezské univerzity v Opavě,“ doplnil ještě René Pastrňák.