Film Life in New York z produkce oboru Multimediálních technik, natočený studentem Slezské univerzity v Opavě Karlem Šindelářem, získal na XIII. Mezinárodním outdoorovém festivalu hned dvě ceny. Byl oceněn porotou jako nejlepší amatérský film festivalu a současně získal Zvláštní cenu společnosti Student Agency.
PRAHA, OPAVA - Do Opavy za studiem zamířil Karel Šindelář celkem zdaleka. Žije v Benešově, prakticky na dosah Praze, ale jeho cesta na Slezskou univerzitu vedla přes Brno. V moravské metropoli začal původně studovat češtinu a literaturu, ale něco mu říkalo, že to nebylo ono. Po roce tedy přestoupil a vybral si obor Multimediální techniky na Filozoficko-přírodovědecké fakultě v Opavě. Jeho srdce uchvátila filmařina a profil opavského studia vyhovoval tomu, co si představoval.
“Než jsem začal studovat v Opavě, bylo pro mne filmování jen takovou zábavou. Něco jsem sice s kamerou už natáčel, ale nikdy z toho nevzniklo nic, čemu by se dalo říci film. Až tady na univerzitě jsem začal mít pocit, že mé filmování o něčem je a že bych mohl i něco zajímavého udělat,” vzpomíná dnes Karel Šindelář.
Dokázal to hodně brzy. Hned v prvních měsících studií v Opavě zaujal svým přístupem i výsledky vedoucího oddělení Multimediálních technik Martina Petráska, že mu, co by prvákovi, dal důvěru odjet na studijní cestu do USA a tam připravovat dokument o filmovém festivalu. Podle Karla vedoucí oboru možná vědomě riskoval, protože do Ameriky poslal prváky dva - Karla Šindeláře a Bekima Hotiho. Jak se později ukázalo, v tomto případě byl risk zisk.
K tomu Martin Petrásek říká: „Nemyslím si, že by to byl risk, nazval bych to spíš příležitost, protože o právě o příležitostech je studium Multimediálních technik. Studenti dostanou nejen vzdělání, ale hlavně příležitosti a je na nich, jak jich dokáží využít. Ale nevybíral jsem samozřejmě náhodně. S pracemi Karla i Bekima jsem měl tu možnost se seznámit již během přijímaček. Většinou tedy hned na začátku prvního ročníku vím, jací studenti nastupují a jaký mají potenciál.“
Ale vraťme se zase do New Yorku. Vedle práce na dokumentu zbyl Karlovi také čas na natáčení různých osobních postřehů z města, které je pro celé generace symbolem svobody a úspěchu. “Vždy mne zajímali lidé, a tak jsem se vydával do různých čtvrtí města a snažil se tam s lidmi mluvit. O všem možném. O tom, jak se jim žije, jak se mají, jak vidí sami sebe, co sousedi, co mají rádi a tak. A při tom jsem je natáčel“ vrací se za oceán Karel Šindelář.
Karel se při tom nesoustředil na místa známá z cestovních průvodců. Naopak. Chtěl, aby jeho záběry byly i určitou sociologickou sondou obyvatel New Yorku. Chtěl zachytit obyčejné názory a obyčejné myšlenky obyčejných lidí. “Snad se mi to i podařilo a z filmu je to znát,” svěřuje se.
Po návratu domů totiž záběry prostříhal a sestavil z nich krátký film, který nabízí obrazy z New Yorku provázené výpověďmi těch, kteří zde žijí. Nazval ho Life in New York. Ten pak pustil Martinu Petráskovi, který mu doporučil, aby snímek přihlásil do soutěže XIII. Mezinárodního outdoorového festivalu. Sám Karel filmu nedával žádné přehnané ambice. Ale věci vzaly trochu jiný spád.
Ani ne desetiminutový film Life in New York, který vlastně vznikl na podzim 2014 jako “vedlejší produkt“ pobytu v USA, získal na XIII. Mezinárodním outdoorovém festivalu hned dvě ceny. Byl oceněn porotou jako nejlepší amatérský film festivalu a současně získal Zvláštní cenu společnosti Student Agency.
„Když jsem měl možnost vidět některé jiné přihlášené filmy a navíc si uvědomil, že v soutěži jsou také vysokorozpočtové celovečerní snímky, nečekal jsem ani užší nominaci, natož cenu. Nadšený jsem byl už z toho, že se Life in New York promítal přímo v Lucerně, třeba s celovečerním filmem Století Miroslava Zikmunda, promítaným jinak ve velkých kinech a nejlepším filmem festivalu vůbec,“ vzpomíná opavský student na závěrečný slavnostní festivalový ceremoniál v pražském kině Lucerna v neděli 12. prosince 2015.
Pak sálem zaznělo jeho jméno a on si šel na pódium pro Zvláštní cenu za nejlepší amatérský film festivalu. Neobešlo se to bez komplikací:
„Byl jsem tak překvapený, že jsem při vstupu na pódium zakopl. Lidé se zasmáli, já převzal cenu a vrátil se zpět do hlediště. Neseděl jsem snad ani dvě minuty a volali mne na pódium znovu. Jednu cenu jsem ještě nerozdýchal a už tu byla druhá, tentokrát od společnosti Student Agency,“ konstatuje Karel Šindelář, v současnosti posluchač druhého ročníku bakalářského studia.
On sám ale nijak nepolevil. Na Open Day Multimediálních technik, který se uskutečnil 17. prosince, se pochlubil nejen vítězným snímkem Life in New York, ale také zbrusu novým filmem, kde si vyzkoušel také práci s poloprofesionálními. Zda i tato jeho prázdninová hořce zamilovaná romance uspěje na některém festivalu, se teprve ukáže. Podle reakcí premiérových diváků tyto ambice má.
Ve festivalovém osudí XIII. Mezinárodním outdoorovém festivalu figurovalo celkem 102 filmů, z toho pětadevadesát bylo soutěžních a sedm nesoutěžních. Do třináctého ročníku MFOF se zapojili filmaři ze šestnácti zemí tří kontinentů. Filmy se promítaly na osmačtyřiceti místech v České republice, Rusku a na Slovensku. Mezi nimi byla i Opava, kde festival hostila právě Slezské univerzita.
„Je patrné, že kvalita outdoorových filmů rok od roku stoupá. Příjemně mě překvapily také mnohé české filmy, které byly prostě úžasné," zhodnotil na festivalovém webu letošní ročník portugalský dokumentarista a režisér António Pedro Nobre, předseda poroty MFOF.