2016 04 OPF exkurze 2

Autorka: Bc. Iveta Kolegarová, 1. ročník MI

KARVINÁ – Ve druhé polovině letošního března navštívila skupina studentů Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné v rámci svého předmětu Kariérové poradenství Assessment Centrum ve firmách Okin a GE Money Bank v Ostravě.
 
Pod vedením pedagožky Mgr. Dagmar Svobodové, Ph.D., zde studenti měli možnost obdržet cenné rady ohledně skupinových pohovorů a nahlédnout tak do tajů firmy, které jsou pro mnoho budoucích žadatelů o práci velkou neznámou.
 
2016 04 OPF exkurze 3Assessment Centrum je v dnešní době oblíbenou metodou pohovorů. Jedná se o skupinově vedené pohovory, které probíhají v počtu 5-10 lidí. K pohovoru jsou pozváni zájemci o práci, kteří firmu zaujali svým životopisem a motivačním dopisem. Tito zájemci řeší během pohovoru několik úkolů buď samostatně, nebo společně.
Jedná se vždy o úkoly, které jsou přizpůsobené dané pozici. Jde o modelové úlohy, při kterých firma zjistí, jak který zájemce o práci reaguje a přemýšlí. Vždy je důležité se umět při řešení úkolů prosadit, ale zase ne natolik, abychom viděli jen vlastní názor. Musíme umět vyslechnout i ostatní a najít společné, nejlepší řešení.

V GE Money Bank jsme dostali konkrétně tento úkol.
2016 04 OPF ukolCo personalisté nejvíce sledují, jak bychom měli jednat, abychom zaujali? Jsou otázky, které si klade při pozvání do Assessment Centra na pohovor snad každý, ale většinou nikdo neví, co přesně ho na daném pohovoru čeká. My jsme měli možnost pod tuto pokličku pohlédnout díky Mgr. Dagmar Svobodové, Ph.D. Jelikož se jedná o cenné rady, které jistě ocení každý student fakulty, rádi se o své zkušenosti podělíme s ostatními.
1.    Jak nám bylo řečeno, první část pohovoru začíná již na recepci! Už zde se nacházíme pod drobnohledem personalisty, který sleduje každý náš krok.
Na co si dát pozor: Měli bychom přijít včas! V případě delšího čekání na recepci na tento fakt nikdy neupozorňovat!

2.    Nyní se nacházíme v místnosti pohovoru.
2016 04 OPF exkurze 4a)    Prvním dotazem je často „úkol“ pro jednotlivce, kterým je představit se a o sobě několik slov, co je na nás zajímavé. V této fázi bychom si měli uvědomit, že se nás v místnosti nachází více a že bychom měli nějak zaujmout, aby si nás personalista zapamatoval a náš první dojem byl dobrý. Když mluvíme o sobě, měli bychom zmínit, co nás baví a jaké máme cíle do budoucna. Pokud o sobě řekneme jakoukoliv vlastnost, vždy bychom ji měli doložit nějakým důkazem nebo na to budeme dotázáni. Když řekneme, že jsme povahou hodně tolerantní, zmínit i konkrétní příklad. V této fázi bychom měli odpovídat jasně, dbát na dobrou intonaci hlasu a odpovídat v celých větách, vždy udržovat oční kontakt s tazatelem, nehoupat se na židli a sedět vzpřímeně. Předem si zjistit informace o firmě.
b)    Další částí je skupinový úkol, který se nesl pod názvem „Chirurgové“. Jednalo se o konkrétní úkol, který se ve firmě na pohovorech objevoval. Co zde bylo důležité? Nebát se mluvit, prosadit se! Kdo si vzal první slovo a nebál se promluvit, zaujal! Důležitým faktorem bylo si dobře přečíst zadání a reagovat na úkol podle přesně stanovených požadavků. Angažovat se, umět si svůj názor prosadit, ale ne za každou cenu, dokázat vyslechnout názory ostatních a zvážit je. Neskákat nikomu do řeči, nikoho nepřerušovat a nezesměšňovat jeho názor. Pozor na diskriminaci – rasovou, skrze vzdělání, finance, náboženství apod. Umět pracovat s časem! Využít čas v plné míře, a pokud se blíží konec a stále nemáme řešení, jsou dobré věty typu: Tak pojďme to rozseknout. Osoba, která se toho dokáže ujmout, působí pro personalistu jako člověk, který dokáže vést kolektiv, což přece chceme!

Doufám, že vám těchto několik rad bude v profesní kariéře nápomocné a že je využijete. Nejlepším způsobem je si situaci vyzkoušet naživo. Všem bych ráda Kariérové poradenství doporučila, protože přesně toto je předmět, který dá studentovi do života, co opravdu využije a s čím se může několikrát potkat. Nejde o obor, ale žádat o práci budeme po škole jednou všichni!
Za sebe i za všechny studenty bych ráda poděkovala dr. Svobodové za možnost zúčastnit se ochutnávky Assessment Centra.