2013-01-18 MU studentky

První ze dvou dnů otevřených dveří na Matematickém ústavu (MÚ) Slezské univerzity, který se konal 16. ledna (druhý se uskutečnil 5. února), sice nebyl nijak výjimečný počtem účastníků z řad uchazečů o studium, zato potvrdil, jak významnou roli sehrává při studiu disciplín aplikované matematiky praxe. Komunikace přítomných posluchačů MÚ s těmi, kdo uvažují o tom, že by je mohli následovat, se stala ozdobou celého prezentačního setkání.

Linda Opluschilová a Ivana Drábková (na snímku), loňské absolventky bakalářského oboru Matematické metody v ekonomice na MÚ a nyní studentky 1. ročníku navazujícího magisterského studia oboru Aplikovaná matematika tamtéž, dokázaly navázat s necelými dvěma desítkami těch, kdo se přišly o této naší univerzitní součásti dovědět něco víc, živý kontakt. A jejich hlavním posláním bylo podělit se s nimi o zkušenosti nabyté v průběhu studia praxí. Den otevřených dveří obě mladé Opavanky v této roli úspěšně absolvovaly už v loňském roce a ani letos svou pomoc neodmítly.

„Praxi zhodnocené bakalářskou prací vděčíme za to, že jsme si mohly vybranou firmu blíže osahat,“ shodují se. Absolvovaly ji v akciové společnosti Massag Stamping ve Fulneku, kde se vyrábějí komponenty pro automobilový průmysl. „Zadáním byl sběr dat a jejich rozbor až na úroveň SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) analýzy jak v podobě ověřování předností a slabých stránek, tak formulace šancí, rizik a hrozeb,“ objasňují Linda s Ivanou. Prvně jmenovaná pak zvolila téma investičního rozhodování ve společnosti, druhá se věnovala návrhu systému Balanced Scorecard, tedy pokud možno vyváženému systému kontroly výkonnostních ukazatelů, který je založen na principu jejich bodování. Jejich práce nevedly jen k bakalářskému titulu, ale citované firmě posloužily též pro žádost o dotace.

„Je tu ještě něco, co bychom rády zmínily,“ řekly Linda s Ivanou. „Uvědomily jsme si obtíže budoucí uplatnitelnosti na trhu práce v tom smyslu, abychom dělaly opravdu to, co by nás bavilo. Matematické metody v ekonomice takovým oborem byly, ale navazující magisterské studium v něm tu není. Na zdejším ústavu má k němu nejblíže Aplikovaná matematika, a tak ji teď děláme. Ale navíc jsme se přihlásili ještě na navazující magisterské studium oboru Ekonomika a podnikání v obchodě a službách na Obchodně podnikatelskou fakultu. V Opavě studujeme prezenčně, v Karviné kombinovaně,“ vysvětlily a prozradily také motivaci tohoto rozhodnutí. „Je to zase o té uplatnitelnosti,“ potvrdily. A přestože je jejich pohled na profesní budoucnost v současné chvíli odlišný (Ivana ji spojuje s oblastí podnikové ekonomiky, Linda zatím konkrétnější představu nemá), v pohledu na nutnost být odborně co nejpotřebnější je nic nerozděluje.

Když porovnávají studium na Matematickém ústavu a na Obchodně podnikatelské fakultě, drží se diplomaticky předností obou. „V Opavě je příjemnější a klidnější prostředí, v ročníku je nás necelá desítka, na Karviné, kde patříme do komunity odhadem tak dvousetčlenné, zase oceňujeme zajímavost učiva a jeho, podle poznatků získaných však za pouhý jeden semestr, lepší praktickou uplatnitelnost,“ snaží se postihnout zjištěné rozdíly.

Setkali jsme se ale na dni otevřených dveří Matematického ústavu, a tak je závěrečná otázka směrována na jeho adresu. „Ano, studium tady, alespoň to bakalářské, bychom opravdu rády doporučily. Ostatně už druhý rok se o to při kontaktech s uchazeči o ně upřímně snažíme,“ loučí se Linda s Ivanou, které tak Slezské univerzitě nejen tímto konkrétním počínáním, ale celým zatímním studiem od roku 2009 přispívají k jejímu dobrému jménu.