2013-06-25 bieleszova stepankaPředstavování tvorbou zajímavých posluchačů a absolventů Institutu tvůrčí fotografie (ITF) Filozoficko-přírodovědecké fakulty je hlavní dramaturgickou linií Galerie Café Amadeus zastřešovanou kurátorkou sbírky fotografie Muzea umění Olomouc a vedoucí jeho umělecko-historického oddělení pečujícího o moderní umění Štěpánkou Bieleszovou.

Řadu více než dvou desítek titulů rozhojňuje od 25. června výstava Sentiment připomínající tvorbu olomouckého fotografa Josefa Mikulky (1892-1975), která tedy sice tentokrát věkem mladého autora neuvádí, zato oživuje osobnost neprávem pozapomenutou, o což se vedle již jmenované Š. Bieleszové zasazuje také absolvent ITF David Komínek. Osobnost a dílo J. Mikulky se už před pěti lety staly ústředním tématem jeho bakalářské práce na ITF, v níž ho vedl Tomáš Pospěch a oponentem mu byl Aleš Kuneš. Komínkův pohled na Mikulku je tedy zasvěceným; na autorovi, jenž je mu blízký, oceňuje tvůrčí klid, vyrovnanost a poezii.

„Prvotní kontakty na nezapomenutelného Miloslava Stibora (1927-2011) a Jindřicha Štreita vyústily v široké a stále nové možnosti spolupráce,“ připomíná Mgr. Š. Bieleszová s tím, že poskytovaná šance studentům a absolventům ITF nespočívá pouze v prezentaci části jejich tvorby. „Výstavy v Galerii Café Amadeus jsou dnes nejen pozorně sledovány veřejností a návštěvníky města, ale přinášejí též další aktiva. Intenzivně se o nich mluví a píše, nejeden z jejich autorů je už zastoupen ve fondu fotografické sbírky našeho muzea a stává se tak součástí celonárodního kontextu současné české fotografie. Jeho tvorba se nezanedbatelně zhodnocuje,“ potvrzuje historička umění, která o výstavy v alternativním prostoru kavárny od podzimu 2009 pečuje. „Pro start kariéry mladých autorů dobrá zkušenost,“ dodává.

Mezi těmi, kdo si ji prožili, ověřili a vychutnali, může jmenovat Jana Langera, Svatopluka Klesnila, Michaelu Spurnou či Jitku Horáznou „Posledně zmíněnou olomoucká prezentace katapultovala až k účasti na pařížském festivalu mladé evropské fotografie Circulation(s), o níž své čtenáře dokonce na titulní straně informoval Le Monde,“ konstatuje kurátorka, která na svém postu v Muzeu umění rozvíjí práci započatou v polovině šedesátých let, ale pak na čtvrt století přerušenou. „Dnes naše sbírka fotografie čítá sedm tisíc položek postihujících od období meziválečné avantgardy jak specifika moravské fotografie (příkladně tvorbu členů legendární olomoucké skupiny DOFO), tak ukázky akčního umění (Land artu, happeningů aj.),“ charakterizuje Š. Bieleszová a s uznáním se vyjadřuje na adresu své předchůdkyně Heleny Musilové, nyní ředitelky sbírky moderního a současného umění Národní galerie v Praze ve Veletržním paláci.

Největší prezentací fotografických fondů, jež jsou Š. Bieleszové svěřeny, byla zatím loňská profilová výstava Civilizované iluze, jejíž součástí se stalo též představení nových akvizic sbírky od roku 2010. Rozsahem se jí přirozeně komorní vystoupení mladých autorů v Galerii Café Amadeus rovnat nemohou, nicméně přehlédnutelnými nezůstávají. „Zpráva o vystavení Mikulkova souboru, jehož fond se i pro značnou dokumentární hodnotu přibližující kouzlo meziválečné Olomouce pokusíme do Muzea umění získat, zaznamenala na facebooku ohlas 3,5 tisíce uživatelů,“ dokládá kurátorka a k návštěvě Galerie Café Amadeus upřímně zve.