OPAVA – Osmnáct budoucích posluchačů navazujícího magisterského studia oboru Audiovizuální tvorba prošlo v pátek 23. srpna úspěšně přijímacími zkouškami. Jsou to vůbec první studenti, kteří usednou do lavic nejmladšího uměleckého oboru Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. Ten získal akreditaci od podzimního semestru 2013/2014 na následující čtyři roky. Přijímací komisi tvořili čtyři členové Ústavu bohemistiky a knihovnictví, na kterém je oddělení audiovizuální tvorby doma: vedoucí oddělení Mgr. Monika Horsáková, estetik doc. PhDr. Miroslav Zelinský, CSc., literární historik Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D., a doktorand FAMU MgA. Miloslav Novák, DiS.
V prvním kole dostali uchazeči tvůrčí úkol, který prověřil jejich bystrost, kreativitu i schopnost převézt své pocity na papír. Před očima měli fotografii „mistra fotografa“ Jindřicha Štreita, na které zachytil muže spícího v trávě. A komisi zajímalo, jaký příběh fotografie v adeptech evokuje. „Nejvíce šlo o příběhy se sociální tematikou, byli ale i tvůrci, kteří se pokusili fotografii zdramatizovat třeba do detektivního příběhu. Šlo o poměrně náročný úkol, zvláště s ohledem na čas, ale většina uchazečů si s ním poradila velice dobře,“ upřesňuje vedoucí oddělení Monika Horsáková.
Následoval ústní pohovor, který se zaměřil především na dosavadní umělecké práce uchazečů, jejich všeobecný kulturní přehled a plánovaný absolventský projekt. „Přihlásili se nejen absolventi bakalářského oboru Audiovizuální tvorba, ale i Kulturní dramaturgie, Multimediálních technik nebo ostravské Tvůrčí fotografie. Z pohovorů bylo zřejmé, že uchazeči mají o další rozvíjení znalostí i dovedností v oblasti audiovize skutečný zájem a že by se jejich dosavadní zájmy a schopnosti mohly zajímavě doplňovat,“ konstatuje M. Horsáková.
Na rozhodnutí, jakým konkrétním směrem se přijatí posluchači vydají, je ještě čas. Audiovizuální tvorba jim totiž nabízí hned několik možností: Studenti se mohou při studiu zaměřit nejen na prohloubení svých znalostí z oblasti dramaturgie, scenáristiky a režie, ale budou mít příležitost specializovat se také na ochranu, restaurování, uchovávání a zpřístupnění národního audiovizuálního dědictví v digitální podobě nebo na tvorbu a management kreativních kulturních projektů.