Výstavy Jindřicha Štreita v Lublani a Mariboru byly označeny za vrcholnou událost slovinské kultury

úterý 19. února 2013 8:54

2013-02-19 streitNebývalý mediální a návštěvnický ohlas vzbuzují v těchto dnech a týdnech vystoupení prof. Mgr. Jindřicha Štreita z Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty ve dvou slovinských kulturních centrech. Lublaň a Maribor hostí výběr z Štreitova v mnoha místech světa již známého díla zaměřený na období let 1968-1989.

Výstavy zaštítěné Velvyslanectvím ČR v Lublani a široce komentované slovinskými médii tak spojuje jediný název, (Ab)Normalizace. Dostalo se jim značného prostoru též ve slovinské televizi, v níž prezentované dílo divákům představil sám autor. „Jak charakterizovat období více než dvou desetiletí, s nímž se stále ještě vnitřně jen obtížně vyrovnáváme? Pravda, žili jsme, pracovali a dělali mnoho dalšího, co k lidskému životu patří. Ale při všech činnostech fungovalo pevně zakódované podvědomí. Kdybych ho měl vyjádřit jedním slovem, řekl bych strach,“ uvedl prof. Štreit v části vyznání, které slovinská televize natočila.

Na otázku po inspiračních zdrojích své tvorby pak reagoval tak, jak ho velmi dobře známe. „Zajímá mě každodenní život, jeho reálná podoba, pro většinu lidí společná. Svou výpovědí se snažím, aby se společnými staly též základní životní hodnoty. Proto má tvorba v sobě nese výrazný sociální akcent,“ uvedl v reportáži zasazené přímo do prostředí jedné z výstav prof. Štreit, který si ze Slovinska přivezl opravdu až nečekaně působivé dojmy. „Dostal jsem, jak známo, příležitost vystavovat už ledaskde, a přesto na mě slovanské kouzlo této země výjimečně emotivně zapůsobilo,“ přiznal vnímavý tvůrce.

Ve slovinské metropoli představuje Štreitovo dílo galerie Srečišče v hotelu Celica, který byl architektem Janko Rožičem vybudován z bývalé věznice a má podobu svobodného města ve městě. Hoteloví hosté vlastně přespávají v někdejších celách, dnes originálně upravených a vizuálně dotvořených, přičemž každá je naplněním myšlenky jiného autora. Hotelu nechybí meditativní prostor pro všechna náboženství, dveře se napojují do čtyř světových stran…

Janko Rožič, významná osobnost slovinské kultury, vernisáž lublaňské výstavy Štreitových fotografií 12. února nevynechal. A jak se záhy ukázalo, nezůstalo jen u toho. Velvyslanci ČR ve Slovinsku Petru Voznicovi adresoval řádky, jež byly poté zprostředkovány prof. Štreitovi. V nich J. Rožič označuje výstavu za „vrcholnou kulturní událost mezinárodního dopadu“. „Již dlouho jsem nebyl na akci, kde se tak silně doplňovaly umělecké, dokumentární a politické pohledy na život. Takový přístup umožňuje, abychom překonali globální i lokální krize a převládající propad proměnili na soužití kultur,“ zhodnotil J. Rožič.

Dá se tedy již nyní konstatovat, že vystoupení prof. J. Štreita ve Slovinsku získalo širokou dimenzi diplomatickou a názorně ukazuje, jak kultura naplňuje roli nositele mezinárodního porozumění a spolupráce. „Co víc bych si vlastně mohl přát,“ ptá se už více než dvě desetiletí sám sebe prof. Štreit. „Když si představíte, že v časech, o nichž fotografie na výstavách ve Slovinsku vypovídají, se mi o něčem takovém nemohlo ani zdát,“ nasazuje ke svému typicky vážnému úsměvu, který okamžitě prozrazuje vysoký stupeň jeho životní zralosti, zkušenosti a obyčejného, a proto tak přitažlivého lidství.

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015