Autor: prof. RNDr. Jozef Kelemen, DrSc.

BRNO, OPAVA – V prvním říjnovém týdnu se uskutečnil v Brně 4. ročník konference HaPoC (International Conference on the History and Philosophy of Computing), které se účastnil také Prof. Jozef Kelemen z Ústavu informatiky, Filozoficko-přírodovědecké fakulty, Slezké univerzity v Opavě.
 
2017 10 UI konference BrnoPo Gentu v roce 2011, Paříži (2013) a Pise (2015) se 4. ročník konference HaPoC konal ve dnech 4. - 7. října 2017 v Brně. Díky za to patří především Fakultám pedagogiky a filozofie Masarykovy univerzity a v první řadě jejím pracovníkům prof. J. Raclavskému, doc. J. Horákové a Mgr. H. Durnové za jejich mimořádnou obětavost při přípravě akce i po dobu jejího průběhu. Informace o konferenci najdete zde po kliknutí.

Zvanými přednášejícími (kaynote speakers) byli Wendy Hui Kyong Chun z Brown University, Peter J. Denning z Naval Postrgaduate School z kalifornského Monterey, David Gugerli z ETH Zurich, Frieder Nake z University Bremen a také autor tohto příspěvku. Dramaturgie zvaných prednášek si dala za cíl nabídnout témata poskytující obraz mnohovrstevnatosti a pestrosti odborného záběru konference. A tak si něco kolem padesáti účastníků (z EU, Japonska, USA a Velké Británie) mělo možnost vyslechnout přednášky o politice a algoritmech, o budoucnosti umělé inteligence, o automatickém řízení dráhy raket, o začátcích používání počítačů ke generování umělěckých děl. Autor této zprávy hovořil o osobnosti Aristida Lindenmayera a o příčinách vzniku jeho systémů (L systémů), o jejich osudech ve vědě (v computer science) a o jejich odrazu ve výtvarném umění.

A teď tedy k té třešničce: Není obvyklé, že společenský program konferencí doplňuje jejich odbornou náplň tak organicky, jako se to stalo v tomto případě. 5. října byla totiž v brněnském Domě umění vernisáž výstavy Computer Graphic Revisited. Proč revisited? Protože v roce 1968 se výstava Computer Graphic uskutečnila právě v Brně, v dnech 5. 2. – 3. 3. 1968. A to jako první výstava tohoto zaměření ve Východní Evropě. Vystavovali tvůrci Charkles Csuri, Lesie Mezei, Frieder Nake (ten byl zvaným přednášejícím i na letošním ročníku HaPoC), Gheorgh Nees, Michael Noll a Lubomír Sochor, stěžejní osobnosti tehdy právě se rodícího počítačového umění. Nyní jsme měli možnost připomenout si tuto událost formou „vzpomínající výstavy“ („remembering exhibition“, jak to nazývají postmodernisté) ve zdařilém projektu virtuální reality Jiřího Muchy, vzniklé pod vedením doc. J. Horákové. Celá dokumentace se bohužel nedochovala, a tak mohla být „instalována“ pouze dochovaná část původní výstavy. I tak to byl zajímavý zážitek podívat se do virtuálního prostředí v tom skutečném prostředí, kde se před padesáti lety začala psát historie umění, svázaného s počítači. A bylo velice příjemné, že kurátor tehdejší výstavy, pan Jiří Valoch, byl osobně přítomen tomuto vzpomínání na své záslužné činy z mládí.