Poznávání života až na dřeň lásku Davida Slosarczyka k matematice sice ohrožovalo, ale trvale zviklat nemohlo

sobota 8. února 2014 10:42

Foto: Ivan AugustinMimořádný životní příběh píše od maturity, kterou absolvoval před více než 15 lety, laborant výpočetní techniky na Matematickém ústavu David Slosarczyk. Empatie opavského rodáka dosahuje nadměrné velikosti a leckdy přechází v těžko kontrolovatelné nadšení pro něco, jež záhy střídá jeho změna pro něco jiného. To mu činí, jak říká, „výsekové“ problémy.

I s nimi, ba možná právě díky jim pobýval už v USA, v Irsku, ve Francii, ve Španělsku i v Angole, aby všude tam žil a taky pracoval a pomáhal, aby zase mohl žít dál. Pozor, byl ještě v jedné zemi, v té druhé na Pyrenejském poloostrově. „Podržte se, v Lisabonu jsem půl roku pobýval jako student na Instituto Superior Técnico,“ říká David, ale dech přitom nijak nezadržuje. „Škola je důležitá, ale jen tak pro diplom bych ji nikdy nedělal. S konvencemi na mě, prosím, nechoďte, nepochodil byste,“ odhaluje jeden ze svých pohledů na svět, v němž se zatím neztratil, byť se kolikrát zatoulal víc, než by bylo zdrávo. Pro něj i pro jeho blízké.

Protože mu vedle sklonů předvádět se vždycky šla matematika, volba vysoké školy se zdála být jednoduchou. „Volba samotná ano,“ potvrzuje a gestem naznačuje, že doba pobytu na Masarykově univerzitě a Vysokém učení technickém (VUT) v Brně nebyla dlouhá. „Chtěl jsem si osahat život,“ netají a přiznává, že jeho vůbec první přihláška na vysokou putovala na Ústav matematiky Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity. „První přihlášku ovšem záhy následovala první láska… A bylo po studiu,“ ohlíží se David. V Brně ho pak začal víc zaměstnávat studentský klub Alterna než výuka samotná. Přesto se na VUT dostal do 2. ročníku, ale pak se studiu opět zpronevěřil a odjel na půl roku na americký kontinent. „Pondělí 10. září 2001 jsem prožil ve Washingtonu, kde to jen o den později, to už jsme byli ve Philadelphii, bouchlo do Pentagonu,“ připomíná.

Dosavadní profese,
o něž se už David, jak sám říká,
„tak nějak řízl“

- barman
- pracovník parkovací služby
- sběrač vinných hroznů
- číšník
- výpomocný učitel
- pracovník nízkoprahového klubu
- vedoucí nízkoprahového klubu
- volnočasový pedagogický pracovník
- dramaterapeut
- dobrovolník
- doučující matematiky
- laborant výpočetní techniky

Když se vrátil, jeho dobrodružství pokračovalo. Obsluhu v kavárně v Muzeu romské kultury v brněnském Bronxu, při níž se učil novým technikám houslové hry, proměnil za doučování matematiky a působení ve středisku služeb školám, kde osvědčil pedagogické vlohy, roli výpomocného učitele v Základní škole Křenová a za rozjezd nízkoprahového klubu. Jako volnočasový pedagog přičichl také ke dramaterapii a přímo na půdě Parlamentu ČR se potkal jak s někdejší ministryní pro lidská práva a národnostní menšiny Džamilou Stehlíkovou, tak s bývalou poslankyní Kateřinou Jacques, aby s nimi diskutoval o tom, jaké zkušenosti získal s projektem půjčování fotoaparátu do romských rodin k dokumentaci jejich životního stylu. „Při výstavě nazvané Jak to vidím já jsem jim opravdu řekl, jak to vidím,“ osvědčuje kvalitu svých komunikačních schopností.

„Brno mi ale začalo být těsné, a jakmile jsem pochopil, že se od něho chci odstřihnout, došlo k návratu na Matematický ústav do Opavy,“ líčí David a své nynější postavení posluchače bakalářského oboru Obecná matematika vyjadřuje svéráznou formulací, že se „prolíná od druháku výše“. V laboratoři výpočetní techniky mu ke zklidnění pomohl i testovací provoz 3D tiskárny. „Docela mě to chytlo a jak se vzácně shoduje okolí, frekvence mých výkyvů je viditelně menší. Dokonce jsem pokročil ke stavu, kdy dosažení titulu bakalář pokládám za jednu z nejžhavějších priorit,“ dodává s tím, že ho dopředu tlačí nejen společenský úzus, ale též rodiče, jimž se po řadě zklamání z nenaplněných očekávání a přerušení kontaktů s nimi za dlouhodobých pobytů v cizině cítí ledacos dlužen.

O svých krocích vpřed i zpět si David vede podrobné deníčky. „Možná se jednou pustím do knihy,“ nevylučuje. „Nebude to však zřejmě dříve, než se mi podaří ještě víc oprostit od neduhu spočívajícího v tom, že rád řeším problémy jiných, abych měl pro sebe argument pro odsun řešení problémů vlastních,“ prohlašuje zcela otevřeně a nevzdává se „žhavé priority“ dokončit bakaláře za dobu potřebnou pro absolvování magisterského studia.

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015