Druhý ročník soutěže Robocup na opavském Ústavu informatiky provázel až nečekaný zájem středoškoláků

pátek 23. května 2014 13:18

Foto: Ivan AugustinOPAVA - Rázný krok ke zviditelnění možností studia udělal 22. května Ústav informatiky Filozoficko-přírodovědecké fakulty, když zorganizoval druhý ročník soutěže v programování robotických systémů Robocup. Po loňské skromné premiéře tato aktivita jak studenty středních škol, tak „domácí“ vysokoškoláky dokázala oslovit mnohem silněji.

Za podpory společností ICZ, Elcom a iBILLBOARD a s využitím zázemí, které poskytuje řešení evropského projektu „Interdisciplinární vzdělávání v ICT s jazykovou kompetencí“, se osmičlennému pořadatelskému týmu podařilo připravit atraktivní program a stejně atraktivní ceny. Účast 37 středoškoláků ze tří krajů (vedle Moravskoslezského, zastoupeného školami z Opavy, Ostravy, Frýdku-Místku, Třince, Orlové-Lutyně a Krnova, přijeli i soutěžící ze Zlína a z Mohelnice v Olomouckém kraji) a osmi posluchačů Ústavu informatiky je výmluvnou. „A to jsme poslední den, kdy se bylo možno přihlásit, museli registraci zastavit a další zájemce, ač neradi, z kapacitních důvodů odmítnout,“ potvrdil ředitel soutěže RNDr. Luděk Cienciala, Ph.D., vedoucí oddělení teoretické informatiky, a pochvaloval si, že účastníky neodradilo ani nádherné počasí, ani čtvrtfinálový zápas našich hokejistů na mistrovství světa.

Foto: Ivan AugustinProgram začínající v 9 hodin byl totiž prakticky celodenní. „Od počátku Robocup nebereme jen jako soutěž, ale rovněž jako vhodnou příležitost podělit se s těmi, kdo na naše pracoviště, a to v nejednom případě poprvé, přijdou, o nejnovější poznatky z oboru. Proto dopolední část setkání tvoří přednášky, jejichž prostřednictvím chceme přitažlivou formou rozšířit teoretické znalosti jak středoškoláků, tak vysokoškoláků,“ vysvětlil dr. L. Cienciala. Ti první se tedy zaposlouchali do výkladu „Nebojme se programovat“ a posléze se věnovali tématu „Jdeme se učit cizím jazykům - tentokráte programovacím“. Pokročilejším byla určena náročnější lekce z programovacích jazyků a nakonec oběma skupinám stupněm obtížnosti odlišená instruktáž „Jak programovat roboty“.

Vlastní soutěž přišla na řadu v odpoledních hodinách. Jak probíhala? Více napoví pohled na zadání. Vybrali jsme to, jež měli naplnit středoškoláci. „V simulačním prostředí Webots a následně na reálném robotu Arduino upravte ovladač tak, aby robot byl schopen autonomně sledovat pohybující se objekt (jiného robota), který může libovolně měnit směr pohybu. Robot by neměl svůj vodící objekt ztratit, pokud se přiblíží ke zdi či překážce. Také by jistě nemělo dojít ke kolizi s vodičem nebo překážkami. Pro tuto činnost je možné využít dva ultrazvukové senzory a čtyři infračervené senzory, jimiž je robot vybaven.“

2014-05-23 robocup logoK řešení dostali soutěžící od organizátorů „kuchařku“, jež jim poskytuje základní návod a práci usnadňuje a urychluje. Přesto ale měli středoškoláci celé dvě hodiny se zadáním co dělat (vysokoškoláci se ještě obtížnější úlohou zabývali dokonce tři hodiny). Poté kolegové dr. L. Ciencialy výsledky posoudili a v 16.45 hodin došlo na jejich vyhlášení. Prvenství v kategorii studentů středních škol si z Opavy odvezl Dušan Janiš z gymnázia v Ostravě-Zábřehu. Druhé místo patřilo Danielu Baronovi ze Střední odborné školy Třinec, třetí příčku obsadil Kamil Kotlář z krnovského gymnázia. V kategorii vysokoškoláků se nejvíce dařilo Pavlu Holbovi. Zvítězil před druhým Lukášem Dančákem a třetím Michalem Šimíkem. Jmenovaní převzali diplomy, trička s logem soutěže i disky, všichni účastníci pak osvědčení o absolvování klání.

Foto: Ivan AugustinPři přípravě soutěže se na Ústavu informatiky pracovalo jak s cennými zkušenostmi ze dnů otevřených dveří, tak s osobními kontakty, jimiž přispěli všichni členové organizačního týmu. „Oslovovali jsme školy, o nichž víme, že se tam výuce informatiky zásluhou jejich kvalitních pedagogů daří, i ty, s nimiž jsme už spolupracovali v minulosti. Přesto jsme byli nevšedním zájmem mile překvapeni. Ale upřímně řečeno i zaskočeni, protože kapacity prostor, v nichž může Robocup v budově fakulty na Bezručově náměstí 13, kde náš ústav sídlí, probíhat, sami zvětšit nedokážeme,“ shodli se spokojení pořadatelé.

Skutečnost, že se dají na Ústavu informatiky absolvovat všechny tři stupně vysokoškolského studia, je velmi dobře známa. Že tu lze navštěvovat kurzy pro začátečníky i pokročilé z oblasti počítačových sítí pod záštitou společnosti Cisco, se ví už méně. A že se zde posluchači navazujícího magisterského studia (obor Informatika a výpočetní technika) a doktorského studia (obor Autonomní systémy) pod vedením odborných pracovníků a pedagogů věnují experimentální a evoluční robotice, zajímá povětšinou výhradně ty, jichž se to bezprostředně dotýká. Soutěž Robocup nyní povědomí o opavském Ústavu informatiky významně rozšiřuje. „Ze skromných počátků vyrostla v událost, o níž se na středních školách mluví. Pedagogové se živě zajímali rovněž o umístění těch, kdo se mezi vítěze nedostali. Tyto informace jim samozřejmě rádi poskytneme a budeme s netrpělivostí sledovat, kdo z účastníků soutěže se v příštích letech objeví mezi přihlášenými ke studiu,“ uzavřel dr. L. Cienciala.

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015