Student 5. ročníku Institutu tvůrčí fotografie Roman Vondrouš získal v soutěži World Press Photo 1. cenu

2013-02-18 RVondrous-Dostihy02Z Amsterodamu přišla skvělá zpráva, že na World Press Photo 2013, do něhož zaslalo 5666 fotografů ze 124 zemí 103 481 fotografií, obdržel 1. cenu v kategorii Sport - série mladý fotoreportér ČTK Roman Vondrouš. Její význam vyplyne ze sdělení, že jde o absolventa a zároveň studenta Institutu tvůrčí fotografie (ITF).

Oceněný cyklus Dostihy (jeho těžiště představují snímky z Velké pardubické) není jen dílem náhody, kdy se fotografovi podařilo zachytit vypjatý okamžik. Ne, Vondrouš mnohostranně a mnohovrstevnatě ukazuje dostihový sport od záběru z přípravy žokejů v zákulisí a slavnostního defilé přes dramaticky zobrazenou samotnou jízdu (k vizuální působivosti některých záběrů v nemalé míře přispěla i chumelenice, v níž se loni Velká pardubická jela) až po osobní tragédii jezdce, který spadl z koně. V souboru sice dominují snímky z Velké pardubické, důležitou roli mají i záběry z jiných dostihů. R. Vondrouš se systematickému fotografování dostihů už věnuje 12 let a též bakalářskou teoretickou práci na ITF, kde teď studuje v 5. ročníku, věnoval neprávem zapomínanému pardubickému fotografovi Vladimíru Davidovi, který se specializoval na fotografování dostihů.

Jeho tvůrčí rádius je ovšem mnohem širší. R. Vondrouš si i při univerzální práci fotoreportéra dokáže uhájit prostor pro vlastní tvorbu, jak o tom svědčí třeba sociologicky pojatý cyklus Chataři či rozsáhlý soubor Fragmenty metropole, invenčně vyhledávající nečekané vizuální kvality v prostředí pražských sídlišť a periférii (za něj v roce 2010 obdržel Grant Prahy v soutěži Czech Press Photo, v níž je svými 11 cenami jedním z nejúspěšnějších účastníků).

Pro studenty ITF je to už třetí velký úspěch v soutěži World Press Photo: v roce 2007 vyhrál Rafał Milach 1. cenu v kategorii Umění a zábava za sugestivní cyklus portrétů vysloužilých artistů Mizející cirkus a loni obdržel další polský student Tomasz Lazar 2. cenu v kategorii Lidé ve zprávách za expresivní záběr z newyorské akce Okupuj Wall Street. Výsledky soutěže mnohdy vyvolávají diskuse a kvalita oceněných snímků často hodně závisí na složení poroty. Je však pravda, že žádná větší přehlídka novinářské fotografie, kterou by v desítkách měst po celém světě viděly miliony lidí, neexistuje.

Z českých análů World Press Photo
V  historii největší soutěže novinářské fotografie World Press Photo v Amsterodamu až dosud jenom tři Češi získali první místo v některé z kategorií. Záhy po založení soutěže, která tehdy probíhala v Haagu, slavil nečekaný úspěch tehdy dvacetiletý fotoreportér Stanislav Tereba se svým snímkem promáčeného fotbalového brankáře Miroslava Čtvrtníčka Brankář a voda, který vyhrál hlavní cenu a byl vyhlášen fotografií roku 1958. Dnes by vítězství takové poklidné fotografie z událostí, která nijak nezahýbala světovými dějinami, bylo zřejmě nemyslitelné.

Hned o rok později vyhrál kategorii žánrových snímků Vilém Kropp za záběr Provinilec, ukazujícího malého chlapce, káraného učitelkou v mateřské školce. Na další vítězství česká potom česká fotožurnalistika čekala dlouhých 38 let, dokud Antonín Kratochvíl, tehdy ještě žijící v USA, ale soutěžící za ČR, nevyhrál kategorii portrétních sérií za expresivní černobílé portréty herce Willema Dafoea. V roce 2003 se Kratochvílovi podařilo vyhrát dvě kategorie: ve Všeobecných zprávách zvítězil jeho snímek obchodníků s drogami z vězení v Barmě a v kategorii Příroda a životní prostředí byla nejvýše oceněna Kratochvílova fotografie konžské ženy prodávající maso zabitých zvířat. Na World Press Photo uspěli i další čeští fotografové, např. Bedřich Kocek, Zdeněk Lhoták, Roman Sejkot, Jan Šibík či Michal Novotný, ale žádný z nich se nedostal až na vrchol v některé z kategorií.

Vladimír Birgus

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015