Fárejte s námi, vyzývá tým filmového centra Cineport

úterý 11. srpna 2015 7:53 Autor: Martin Kůs

Foto Gabriela Knýblová

OSTRAVA, OPAVA – Další pozvánku, nebo lépe řečeno výzvu, na akce ostravského Cineportu posílá do Opavy studentka Audiovizuální tvorby Klára Šebestová. Fárejte s námi, vyzývá tým filmového centra Cineport, jehož je nedílnou součástí.

Ostravské filmové centrum Cineport spustí čtrnáctého srpna na webu Hithit.cz kampaň Fárej za Cineport. Cílem kampaně je vybrat peníze na projekt Filmový semestr, který odstartuje začátkem října. Projekt podpořila Nadace Vodafone, a pokud se Cineportu podaří vybrat zhruba polovinu potřebných financí od veřejnosti v crowdfundingové kampani, nadace dodá zbytek.

Jedna z oficiálních fotografií projektu – na snímku je Lada Žabenská. Foto Gabriela KnýblováPrincip kampaně je jednoduchý. Lidé, kteří chtějí na projekt přispět, si na webových stránkách Hithit.cz vyberou některou z odměn a koupí si ji jako v běžném e-shopu. Pokud by se během čtyřiceti pěti dnů takto nepodařilo vybrat cílovou částku, peníze z odměn by se lidem vrátily zpět a ani Nadace Vodafone by projekt finančně nepodpořila. Tým dobrovolníků ze Cineportu však své šance vidí nadějně. „Zatím byly všechny projekty s podporou Nadace Vodafone při výběru peněz na Hithitu úspěšné ze sta procent. Věříme, že i nám se to podaří. Velkou inspirací je pro nás například projekt Pojďte NaFilm do muzea,“ říká hlavní koordinátorka Lada Žabenská. Crowdfundingové platformy působí v České republice od roku 2011 a těší se rostoucí oblibě. Největší úspěch zaznamenává právě Hithit.

Zájemci si v rámci kampaně Fárej za Cineport mohou pronajmout sál a uspořádat s přáteli soukromou projekci či rovnou celý filmový nebo seriálový maraton. Malou ochutnávku dopřeje Cineport divákům již v den začátku kampaně, kdy promítne pilotní díl některého ze seriálů z dílny HBO. V nabídce odměn se objeví i speciální pozdní snídaně v kině, takzvaný filmový brunch, nebo digitalizace starých VHS kazet z rodinného archivu. „Lidé si předplatí netradiční zážitek či službu a jejich peníze nám umožní realizovat Filmový semestr. My pak díky tomu můžeme zasvětit naše návštěvníky do filmového umění a co je také důležité, přispět našimi aktivitami ke kulturnímu životu rekonstruovaného Dolu Hlubina, kde Cineport sídlí a kde nyní vzniká nová kreativní čtvrť,“ dodává Lada.

Foto Gabriela KnýblováKreativci ze Cineportu už mají celý cyklus připravený. Půlroční program se skládá ze tří okruhů. První z nich nese název „Cineportall´italiana“ a lektor Jan Švábenický v něm seznámí diváky s italským žánrovým filmem. Druhý okruh „Made in Czechoslovakia“, odkazující svým názvem na zářivou minulost československého filmu, se bude věnovat našemu filmovému dědictví. A poslední část cyklu s názvem „Shoot it!“ je složena z praktických filmových dílen.  Videomapping, filmový střih, šestnáctimilimetrový materiál a techniky animace – to jsou oblasti audiovizuální tvorby, do nichž zájemci v doprovodu odborníků na workshopech proniknou. „Máme zkušenost s tím, že lidé jsou rádi aktivní a chtějí zkoušet nové věci. Proto věříme, že naše filmové dílny uvítají,“ je přesvědčen promítač a videomapper David Pacult.

Filmový semestr by měl přispět k rozvoji filmové gramotnosti, na kterou většinou ve školních osnovách nezbývá prostor.  „Naším cílem je naučit návštěvníky semestru umět film nejen sledovat, ale také číst. Divák si nejdříve vyslechne přednášku, bude mít možnost diskutovat s lektorem či hostem a vzápětí může z nově nabytých informací čerpat při filmové projekci,“ popisuje Lada.
Cineport otevřel letos v květnu. Jeho hlavním partnerem je Provoz Hlubina, který se stará o chod celé kreativní čtvrti. Jejich propojení dokládá i fakt, že Cineport svou kampaň spustí spolu se začátkem festivalu Deepcamp, který již čtvrtým rokem Provoz Hlubina pořádá. Cineport se během léta podílel i na dalších festivalech, například Dream Factory či Colours of Ostrava. Uspořádal také velmi úspěšnou projekci s živou hudbou.

Projekt filmového centra je však stále na začátku a peníze od veřejnosti, posléze od Nadace Vodafone by Cineportu významně pomohly ve snaze vytvářet kvalitní obsah a dokázat, že je pro něj na kulturní mapě Ostravy místo. Zda se to podaří, záleží především na jeho příznivcích a na lidech, kterým není lhostejná budoucnost města a jeho industriálního dědictví.

Foto Gabriela Knýblová

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015