Mohou knihy a knihovny konkurovat barevnému světu televize? ptala se sama sebe informatička Jindra Planková

sobota 28. ledna 2017 7:08

2017 01 plankova 1

PRAHA, OPAVA - Na celodenní setkání knihovníků a PR zástupců odborných, městských i veřejných knihoven se v úterý 24. ledna vydala za Slezskou univerzitu vedoucí Oddělení informační vědy Ústavu informatiky, PhDr. Jindra Planková, Ph.D. Jejím cílem bylo získat co nejvíce nových zkušeností z oblasti propagace a praktických možností zatraktivnění nabídek studia informačních a informatických oborů, zastřešovaných Ústavem informatiky FPF SU v Opavě.

„Jednání bylo již třetím v pořadí z pravidelného cyklu PR Akademie pro knihovníky, kterou připravily pracovnice Městské knihovny v Praze, spolu s externími spolupracovníky z oblasti marketingu, propagace a mediální propagace. V rámci jednodenních seminářů a školení se knihovníci a informační specialisté, již od října minulého roku, seznamují se základními i pokročilými technikami, způsoby a možnostmi dobré propagace v oblasti médií,“ uvedla ke své cestě do Prahy Jindra Planková s tím, že účastníci byli především seznámeni s prostředím médií, správným budováním vztahů s novináři i rolí knihoven v lobbyingu a komunikaci informací.

Účast na PR Akademii se stalo pro opavskou akademičku i některé z dalších účastníků velkou výzvou. České knihovny a jejich pracovníci postupně objevují, že k oslovení uživatelů nestačí jen poskytovat kvalitní služby, ale je důležité znát konkrétní cílové skupiny svých uživatelů, poznat jejich potřeby, přání a zvyky. Ty pak mohou vést ke správné podpoře marketingových, propagačních a mediálních aktivit knihoven.

2017 01 plankova televize 1„Naše kroky tentokrát zamířily na Kavčí hory, do redakce zpravodajství České televize, kde jsme měli možnost vidět na vlastní oči práci televizních redaktorů, korektorů, rešeršérů televizních pořadů i práci zprávařských hvězd,“ přibližuje Jindra Planková náplň lednového setkání. Přiznává rovněž, že návštěva v televizi v ní vyvolala jednu otázku: „A tak vás napadne otázka, jak mohou knihy a knihovny konkurovat tomuto barevnému, stále aktuálnímu a měnícímu se prostředí?“

Odpověď jí prý dal zkušený redaktor kulturního zpravodajství Petra Vizina. „Mohou, ujistil nás redaktor Vizina, knihy i knihovny mají své příběhy, jen je umět správně uchopit a podat. Ne z tradičního pohledu na knihovny, ale nově, barevně a interaktivně. Každý prvek knihovny i každý informační pracovník má v propagaci co nabídnout. Je to tedy výzva, ale ne pro 2017 01 plankova televize 3každého a ne v každý okamžik!“ vrací se Jindra Planková na Kavčí hory a pokračuje: „A tu si najednou uvědomíte, že propagovat, nabízet a budovat vztahy s veřejností je vlastně věcí sdělování, komunikace uvnitř i vně, každého prvku a každé části. Dělat věci s láskou, plným nasazením a s jistým smyslem pro humor, což se projeví ve výsledku. Jen tak lze proniknout do podstaty propagace knih a dobrých vztahů s veřejností budovaných knihovnami,“ uzavírá pražskou misi opavská informatička.

Podle podkladů Jindry Plankové zpracoval Martin Kůs

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015