Mohou knihy a knihovny konkurovat barevnému světu televize? ptala se sama sebe informatička Jindra Planková
PRAHA, OPAVA - Na celodenní setkání knihovníků a PR zástupců odborných, městských i veřejných knihoven se v úterý 24. ledna vydala za Slezskou univerzitu vedoucí Oddělení informační vědy Ústavu informatiky, PhDr. Jindra Planková, Ph.D. Jejím cílem bylo získat co nejvíce nových zkušeností z oblasti propagace a praktických možností zatraktivnění nabídek studia informačních a informatických oborů, zastřešovaných Ústavem informatiky FPF SU v Opavě.
„Jednání bylo již třetím v pořadí z pravidelného cyklu PR Akademie pro knihovníky, kterou připravily pracovnice Městské knihovny v Praze, spolu s externími spolupracovníky z oblasti marketingu, propagace a mediální propagace. V rámci jednodenních seminářů a školení se knihovníci a informační specialisté, již od října minulého roku, seznamují se základními i pokročilými technikami, způsoby a možnostmi dobré propagace v oblasti médií,“ uvedla ke své cestě do Prahy Jindra Planková s tím, že účastníci byli především seznámeni s prostředím médií, správným budováním vztahů s novináři i rolí knihoven v lobbyingu a komunikaci informací.
Účast na PR Akademii se stalo pro opavskou akademičku i některé z dalších účastníků velkou výzvou. České knihovny a jejich pracovníci postupně objevují, že k oslovení uživatelů nestačí jen poskytovat kvalitní služby, ale je důležité znát konkrétní cílové skupiny svých uživatelů, poznat jejich potřeby, přání a zvyky. Ty pak mohou vést ke správné podpoře marketingových, propagačních a mediálních aktivit knihoven.
„Naše kroky tentokrát zamířily na Kavčí hory, do redakce zpravodajství České televize, kde jsme měli možnost vidět na vlastní oči práci televizních redaktorů, korektorů, rešeršérů televizních pořadů i práci zprávařských hvězd,“ přibližuje Jindra Planková náplň lednového setkání. Přiznává rovněž, že návštěva v televizi v ní vyvolala jednu otázku: „A tak vás napadne otázka, jak mohou knihy a knihovny konkurovat tomuto barevnému, stále aktuálnímu a měnícímu se prostředí?“
Odpověď jí prý dal zkušený redaktor kulturního zpravodajství Petra Vizina. „Mohou, ujistil nás redaktor Vizina, knihy i knihovny mají své příběhy, jen je umět správně uchopit a podat. Ne z tradičního pohledu na knihovny, ale nově, barevně a interaktivně. Každý prvek knihovny i každý informační pracovník má v propagaci co nabídnout. Je to tedy výzva, ale ne pro každého a ne v každý okamžik!“ vrací se Jindra Planková na Kavčí hory a pokračuje: „A tu si najednou uvědomíte, že propagovat, nabízet a budovat vztahy s veřejností je vlastně věcí sdělování, komunikace uvnitř i vně, každého prvku a každé části. Dělat věci s láskou, plným nasazením a s jistým smyslem pro humor, což se projeví ve výsledku. Jen tak lze proniknout do podstaty propagace knih a dobrých vztahů s veřejností budovaných knihovnami,“ uzavírá pražskou misi opavská informatička.
Podle podkladů Jindry Plankové zpracoval Martin Kůs