Natáčení? To byly naprosto skvělé dva roky!“ říká k premiéře svého filmu Aleš Brunclík

středa 22. března 2017 8:41 Autor: Martin Kůs

2017 03 newgame 1

OPAVA, PRAHA – Na svém absolventském filmu začal student magisterského studia oboru Audiovizuální tvorba Slezské univerzity v Opavě před dvěma lety. Jmenuje se Aleš Brunclík a film New Game představí světu 24. března 2017 v pražském klubu DUP36.cz (Národní 36, vstup: Charvátova ul. č. 10 – na konci pasáže).

2017 03 newgame 2„Co se týče natáčení, tak to byly naprosto skvělé dva roky. Vývojáři byli ke mně velmi vstřícní a přátelští. Zažil jsem s nimi spoustu skvělých momentů, jezdil jsem na konference, festivaly, herní turnaje... Tím jsem i pochopil, jak je herní komunita úžasně propojena. Opravdu jsem mezi nimi nepostřehl žádnou nenávist či rivalitu. Naopak jsem byl svědkem, kdy jeden tým pomáhal tomu druhému s propagací a kampaní,“ vzpomíná na uplynulé dva roky za kamerou Aleš Brunclík.

Může se zdát, že práce na filmu začaly před rokem, kdy Aleš začal prostřednictvím portálu Startovač, tedy webu, kde amatérští filmaři a další umělci prezentují své záměry s cílem upoutat a získat finanční podporu. Fakticky ale Aleš a také jeho dva hlavní spolupracovníci, spolužáci Katka Nováková a Jindřich Mižďoch, začali svoji filmovou sondu do českého vývojářského prostředí počítačových her připravovat o další rok dříve.

Už tehdy to Aleš komentoval slovy: „Já jsem vedle filmu také milovníkem počítačových her. Jako vášnivý počítačový hráč považuji vývojářské prostředí za zajímavé, protože právě v něm se mísí matematická a fyzikální rovina v podobě programovacího kódu s tou abstraktní a uměleckou v podobě vizuálního a koncepčního pojetí. Samotné vývojáře považuji za velice zajímavé osobnosti.“

2016 01 Ales Brunclik new game skrA tak se zrodil nápad prostřednictvím filmového dokumentu poodhalit zákulisí vývoje nejen světoznámých počítačových her. Sledovat osudy vybraných projektů, které filmaře zaujaly svým přístupem či konceptem a měly podle nich potenciál reprezentovat českou softwarovou scénu i v mezinárodním rozměru. Jako po másle to ale nešlo. Třeba, když Alešovi shořel disk se záznamem a přišel o všechno. Po jednom z natáčení přetahoval čerstvý materiál, když ucítil kouř. Vše sice přerušil a odpojil elektriku, paměťový disk odeslal hned na analýzu, ale odpověď nebyla příznivá. „O svých pocitech ani nemohu mluvit, byl jsem zlomený, rozhodnutý vše ukončit. Rok natáčení byl zničený,“ vzpomíná na to dnes. Ale jak se říká, nestahuj kalhoty, když je brod ještě daleko. Aleš objevil v jiném počítači pár záznamů, pak další, jiné byly přece jen zálohované na externích discích. Nakonec se podařilo dát znovu dohromady asi polovinu toho, co bylo na zničeném disku. A Aleš se znovu pustil do práce – jezdil a natáčel.

2016 01 Ales Brunclik new game 4Při své práci se setkal nejen se spoustou zajímavých záležitostí a technických nápadů, ale také známých a inspirativních lidí. „Snímek sleduje 4 vývojářské společnosti. Všechny se přitom svým zaměřením liší. Keen Software je hodně technologická a majitel Marek Rosa je velký vizionář. Z vydělaných peněz založil GoodAI a investoval několik milionů do vývoje umělé inteligence. Ta je světovým unikátem, protože se snaží o obecnou inteligenci, nikoliv specializovanou na konkrétní úlohu, jako jsou například vesmírné sondy. Amanita Design je pravý opak. Zakladatel Jakub Dvorský více pracuje s obrazem a audiem a vytváří, odvážím se říct, umělecky hodnotné hry. Dreadlocks představuje společnost středně velkou, která ukazuje nový moderní přístup, jak se dostat na trh skrze Kickstarter. Posledními vývojáři, které jsme sledovali, je nepojmenovaná skupina tří tvůrců z Animátorské školy, jejíž tvorba je podobná Amanitě. Zajímavé na ní je, že začíná od nuly, a nemá tedy nic jistého,“ popisuje Aleš Brunclík.

Z oficiálního materiálu filmu:
Podle průzkumu ESA z roku 2015 je na světe 1,8 miliardy hráčů počítačových her. Jejich výroba je tedy dnes již velkým byznysem. Česká Republika je velmi významnou továrnou počítačových her, což dokládají známé tituly, například Samorost 3 či Space Engineers. Obě tyto hry jsou ústředním motivem dvouletého časosběrného dokumentu Aleše Brunclíka, jenž se přiblížil vývojářům a zachytil jejich pracovní postup i střípky ze zákulisí vývoje. Dokument sleduje celkem 4 projekty, na kterých demonstruje zmíněnou výrobu her, ale i jejich význam. 

Pro uživatele jsou počítačové hry prostředím plným dynamiky, akčnosti a často překvapivých událostí. Tím, že Aleš nahlédl do zákulisí takových her, poznal, že jejich tvorba není jednoduchá a od nápadu k realizaci je často hodně dlouhá a náročná cesta. „Jeden level se může dělat i několik měsíců. Každý tvůrce dělá jeden dílčí obor, takže celkový výsledek uvidí až ve chvíli, kdy je vše hotovo. Myslím si, že to může být až frustrující,“ upřesňuje Aleš Brunclík. Pro něj to ovšem byla nikoli frustrující, ale doslova inspirující cesta. „Hry miluji stejně jako filmy. Proto jsem se rozhodl tyto dvě věci zkombinovat. Tím jsem se dostal do světa her a nyní doufám, že budu moci spolupracovat na dalších projektech, které s hrami budou souviset.“

„Myslím, že snímek nebude zajímavý jen pro hráče a fanoušky počítačových her, kteří budou jeho prostřednictvím moci nahlédnout do zákulisí jejich vývoje, ale osloví i ty, kteří se v tomto světě neorientují. Hry totiž nemusí být jen střílečky, plné krve a násilí, ale i skutečné multimediální umění, spojující obsah, výtvarno a hudbu,“ myslí si supervizorka absolventského snímku a vedoucí oddělení AVT Monika Horsáková.  

Film je tedy hotový a čeká ho premiéra. Těšit se můžete nejen na samotný hodinový dokument, ale také na after party a kapelu ČAS LESA!  Přítomni budou také vývojáři z dokumentu a určitě se najde prostor pro pár slov s autory filmu. A komu je snad cesta z Opavy do Prahy příliš dlouhá, nemusí smutnit, Aleš a jeho spolužáci přivezou film i do Opavy. A nemělo by to trvat dlouho.

 

 

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015