Třetí Týden slezské kuchyně začíná v pátek. Regionální speciality nabídne třiadvacet podniků
OPAVA - Již potřetí se na Opavsku uskuteční Týden slezské kuchyně. Z původní bakalářské práce a iniciativy pedagoga Slezské univerzity v Opavě vyrostla akce, která přesáhla hranice Opavska a ukázala, že za dobrým jídlem jsou lidé ochotni přijet i zdaleka.
Letos se Týden slezské kuchyně uskuteční od 15. do 24. dubna 2016. Pro pořadatele, kterými vedle Slezské univerzity v Opavě jsou statutární město Opava a Destinační management Opavské Slezsko, to znamená novou výzvu. Základem tedy bylo získat pro myšlenku akce gastronomické podniky…
Zúčastní se třiadvacet podniků
„Už v době příprav jsem pevně doufal, že letošní ročník bude ve znamení většího zájmu provozovatelů gastronomických podniků. Bohužel, ještě než jsme s přípravami začali, ze dvou míst jsem slyšel, že do toho letos nepůjdou, protože jim vloni akce nepřinesla očekávaný zisk. Nemělo cenu s nimi polemizovat nad tím, zda do všeho vnesli i oni něco navíc. Chápu, že zapojení do akce s sebou přineslo nároky na čas, energii, práci i znalosti regionální gastronomie. Naštěstí to byly jen ojedinělé názory a letos pozve na dobré jídlo i pití celkem třiadvacet podniků (seznam zapojených podniků). Na druhou stranu mám právě od provozovatelů řadu pozitivních ohlasů. Mnozí se poprvé zamysleli nad svou společenskou odpovědností, nad kvalitou nakupovaných surovin i nad bohatou nabídkou Opavského Slezska. Většina z dříve přihlášených podniků následně zařadila tradiční slezskou kuchyni na své celoroční jídelní lístky, a to byl jeden ze smyslů naší původní myšlenky,“ uvádí na adresu Týdne slezské kuchyně Mgr. Alexandr Burda, zástupce vedoucího Ústavu lázeňství, gastronomie a turismu Slezské univerzity v Opavě.
Podniky a restaurace jsou jedna strana mince, jejich hosté pak ta druhá. Strana, která dělá akci jméno: „O hosty gastronomických podniků v rámci Týdne slezské kuchyně strach nemám, odezvy na předchozí ročníky jsou více než kladné a dělají mi velkou radost. To je známka, že je gastronomická klasika oslovila a začali ji vyhledávat. Doufejme, že poptávka přinutí restauratéry k vyšší nabídce i tam, kde dosud třeba váhali. Zviditelňováním gastronomických tradic a produktů našeho regionu se provozovatelé aktivně podílí na rozvoji turistického ruchu Opavského Slezska,“ vrací se ještě k minulým ročníkům Burda.
Z pohledu Slezské univerzity bude letošní Týden slezské kuchyně odlišný v tom, že se na jeho realizaci budou podílet jiní studenti a tedy do něj vnesou své nové pohledy a nápady. Pravidelní návštěvníci univerzitního gastrocentra zaznamenají určitý odklon od loňského a předloňského modelu. Letos poprvé zde najdou například speciality vegetariánské kuchyně. „Našim předkům bylo maso vzácné. Záležitostí svátku i sociálního statusu. Proto je v našem regionu poměrně dost bezmasých jídel. Vegetariánství jako myšlenkový směr prakticky neexistovalo, diktovala ho ekonomická situace v rodině.“ zdůrazňuje univerzitní pedagog.
Studenti staví menu
Pro studenty určitě nebude lehkým úkolem postavit menu, aby byly pokrmy atraktivní i pro dnešního, podstatně náročnějšího strávníka. Přesto se pokusí připravit pokrmy tak, aby snoubily tradici se zásadami moderní gastronomie. Pracovat budou výhradně se surovinami, které jsou ve zdejším kraji původní nebo náš kraj dobře reprezentují v současnosti.
Gastrocentrum slezské univerzity připravuje hned několik večerů věnovaných Opavskému Slezsku. I když ne až tak úplně jen jemu. Hned první zážitkový večer 15. dubna se bude věnovat Slezsku jako takovému. Vedle tradiční kuchyně Opavského Slezska své hosty zavede také do dalších slezských regionů – na Hlučínsko, na Bruntálsko, na Těšínsko i do polské části Slezska. „ Cílem studentů je představit pokrm nebo nápoj z každého koutu Slezska. Jako příklad můžeme uvést vařonku z Českého Těšína, moučníky z “prajzské“, pivo z Bruntálska nebo slezské nebe, které je vlajkovou lodí slezské gastronomie “ vysvětluje Mgr. Burda.
Také letos jsou pro hosty gastronomických podniků připraveny doprovodné soutěže. Ve hře jsou zajímavé ceny, např. poukaz na bezplatnou konzumaci v restauraci, balíčky s regionálními potravinami v hodnotě 2000 Kč, 1500 Kč, 1000 Kč nebo soudek regionálního piva. Více informací k soutěžím získají zájemci v jednotlivých restauracích nebo na webové prezentaci. |
Slezské gastronomické tradice se dají vystopovat jen složitě. Stejně jako takto nemůžeme vnímat kuchyni českou a moravskou, německou či rakouskou, musíme uvažovat vždy a výhradně jen o slezské regionální kuchyni ve smyslu kuchyní jednotlivých slezských oblastí, které měly podobné přírodní podmínky, kulturní poměry a také společný historický vývoj. Samozřejmě s vědomím, že se tyto regiony tu více, tu méně ovlivňovaly. Musíme si uvědomit, že Slezsko je mnohonárodním územím, a že se zde historicky vše nějak promítalo do kulturních i gastronomických zvyklostí. Co se ale dá určit celkem dobře, jsou tradiční suroviny, ze kterých pokrmy vznikají.
„Budeme-li hovořit o tradičních pokrmech, dnes již není tak obtížné najít a zajistit suroviny pro tato jídla a připravit je ze skutečně regionálních produktů. Posuďte sami jen na příkladu ranní kávy v kavárně. Ta totiž může být z pražírny v Kateřinkách nebo z Vítkova, zdravě si ji osladíte medem od pan Košce z Neplachovic a zalijete mlékem z Hlavnice. Vitamíny i energii vám dodá stoprocentní přírodní šťáva Vitaminátor za Sosnové. Namísto unifikovaných průmyslových sušenek dostanete k šálku třeba pralinku od pana Kupčíka z Opavy. A tak bychom mohli pokračovat s pečivem, sýry, uzeninami. Jde jen o vztah ke zdraví svému a ekonomickému zdraví regionu, ve kterém žijeme. Nákupem těchto produktů tak v konečném důsledku podporujeme sami sebe,“ konstatuje Alexandr Burda s tím, že seznam regionální značkou kvality oceněných výrobků najdou zájemci například v Kuchařce Opavského Slezska, kterou zakoupí v Informačním centru Opava pod Hláskou.