Studenti Institutu tvůrčí fotografie se již podesáté účastní Prague Photo
PRAHA, OPAVA - Ve dnech 24. – 30. dubna 2017 se v Kafkově domě v blízkosti Staroměstského náměstí v Praze uskuteční výroční desátý ročník fotografického veletrhu Prague Photo. V expozicích různých galerií, škol i jednotlivců bude možné zhlédnout práce více než 150 autorů, a to jak současných, tak i klasiků Jaromíra Funkeho, Josefa Sudka nebo Emily Medkové. Mezi 26 vystavujícími má Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě největší prostor ze všech. Na letošním Prague Photu se představuje inovovanou reprízou výstavy Soukromá teritoria, premiérově uvedené na začátku roku v Domě umění v Opavě. Pedagogové ITF Vladimír Birgus, Josef Moucha a Václav Podestát ji sestavili z nejnovějších klauzurních, bakalářských a diplomových prací s tématem různých forem osobních výpovědí. Široká škála témat, motivů a stylů zahrnuje subjektivní dokumenty, fotografické deníky, inscenované snímky, portréty a autoportréty i symbolicky pojaté fragmenty interiérů a krajin, v nichž se autoři snaží reflektovat vnitřní i vnější svět.
Výrazným souborem jsou například fotografie dvojice autorů Hany Connor a Filipa Jandourka. Ti se dlouhodobě zabývají dokumentární fotografií a už v předešlých pracích dokázala Connor svůj talent pro zachycení atmosféry newyorské Wall Street, zatímco Jandourek zaujal především fotografiemi z Ukrajiny, za něž byl také oceněn v soutěži Czech Press Photo. Jejich první společný projekt s názvem Černé slzy (Bangladéš) vznikal v bangladéšském hlavním městě Dháce. Prostřednictvím výtvarně neobyčejně působivých portrétů, kombinujících umělé a přirozené světlo, ukazuje neutěšený život miliónů přistěhovalců z venkovských oblastí Bangladéše, kteří přišli do nekontrolovatelně rostoucí metropole za lepšími výdělky a ve skutečnosti musí pracovat v devastovaném prostředí za pár dolarů denně. Do zcela opačného ekonomickém pólu je orientována práce Perfect Day absolventa Martina Pašty, který v posledních letech fotografoval inscenované portréty zaměstnanců jedné velké pražské IT firmy. Náročnost existenční je zde vystřídána problémy souvisejícími s nedostatkem času a stereotypem práce, s níž se zaměstnanci v podobných podnicích potýkají. Absence žen v mužském kolektivu, univerzálnost a nahraditelnost jak jednotlivce v roli zaměstnance nebo až bizarní okrášlení pracovního prostoru. To jsou prvky, na které se Pašta soustředí.
Polský student čtvrtého ročníku Tomasz Tyndyk v cyklu Before After poukazuje svými fotografiemi na intimitu spojenou s divadlem a herectvím, které je jeho profesí. Pomocí fotografického přístroje sleduje tvorbu představení. Jako herec a člen divadelního společenství má možnost vídat velmi intimní situace, publiku skryté kulisami a oponou. Ty kulisy jsou pro herce často začátkem, místem iniciace. Osobitými černobílými fotografiemi s využitím fotografického blesku vnáší diváka do nečekaných pohledů zákulisí divadla.
Součástí expozice ITF na Prague Photo jsou také makety fotografických publikací, které studenti vytvářejí v seminářích Jindřicha Štreita a Rafała Milacha, i knihy a katalogy studentů a pedagogů, které vyšly v uplynulém roce. Patří mezi ně třeba kniha-objekt Jindřicha Štreita Ke domov můj, která loni získala 1. cenu v soutěži knih ze střední a východní Evropy na Měsíci fotografie v Bratislavě, rozsáhlý polsko-anglický katalog o 200 stranách, který vyšel k právě probíhající výstavě Vladimíra Birguse ve Slezském muzeu v Katovicích, knižně vydaná diplomová práce Gabriela Fragnera Funkeho žáci na Státní grafické škole v Praze, fotografická publikace Marka Matuštíka o chlapectví a dospívání Unspoken Games či úplně čerstvá kniha doktoranda Romana France a cestě slepého muže z Moravy mezi americké Indiány My Name is Hungry Buffalo.