Na AVT vznikla monografie o proměnách dramaturgie
OPAVA - Prvním a hned docela významným edičním počinem oddělení Audiovizuální tvorby Ústavu bohemistiky a knihovnictví Slezské univerzity v Opavě je kolektivní monografie Proměny dramaturgie s podtitulem profesní a pedagogická východiska současné dramaturgie (editoři M. Horsáková, I. Kocí a M. Zelinský, Slezská univerzita v Opavě, Opava 2017, 160 s.) Publikace vznikla jako jakési odborné resumé prvního ročníku stejnojmenné konference v listopadu loňského roku, jejímž pořadatelem bylo právě oddělení AVT.
Dramaturgie je velmi specifická umělecká disciplína, která ovšem vyvolává jeden velký otazník, vytknutý před závorku. Proč se na žádné umělecké škole nevyučují její základy, pravidla, praxe? Na tomto stavu se shodli všichni zúčastnění. Pozvání totiž přijali praktičtí dramaturgové i vysokoškolští pedagogové napříč generačním i mediálním spektrem. Řečeno ve zkratce: od doyenů, profesorů Miloslava Klímy a Jana Gogoly st., až po mladého doktoranda Tomáše Polenského, od divadla (M. Klíma), přes televizi (K. Zlatušková, Š. Kosková) až po film (L. Labík, M. Novosad). Významný prostor je hned na počátku monografie věnován aktuálním východiskům a možnostem pěstování filmové dramaturgie (M. Loskot, E. Pjajčíková) a podporám těchto aktivit ze strany Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie.
Zdůraznit je také potřeba kapitolu přinášející nový pohled na reality show jako potenciální výrazný programový formát veřejnoprávní televize. Dlouhodobě a v evropském kontextu se žánru věnuje Kamila Zlatušková z brněnské JAMU. Podstatné teoretické reflexe připravili opavští kmenoví autoři Tomáš Polenský a Irena Kocí, oba o strukturních problémech výstavby filmového díla.
Proměny dramaturgie jsou prvním pokusem o komplexnější pojetí dramaturgie jako celostního oboru, který se zásadním způsobem podílí na finálním tvaru inscenovaného díla, filmového, rozhlasového nebo divadelního. A jak upozorňuje v závěrečném příspěvku M. Zelinský, znalost zákonitostí a postupů hraje důležitou roli také v případě tzv. „malé“ dramaturgie, tedy dramaturgie literárních festivalů, autorských čtení, výstavních prostor, klubové scény apod.
Oddělení AVT již pracuje na dalším, tentokrát i mezinárodně obsazeném setkání pro další ročník konference, a tedy i na pokračování řady kolektivních monografií.