Studenti OPF úspěšnými účastníky Intenzivního programu v Německu
Vyhráli jsme, co se dalo, 4 z 5 cen jsou naše! Foto: Archiv autorů
Autoři: Mgr. Lubomír Nenička, Ph.D., Ing. Michal Stoklasa, Ph.D.
KARVINÁ, WILDAU - Ve dnech 25. února až 9. března 2018 se v německém Wildau u Berlína konal druhý Intenzivní program (IP) jako součást projektu Entrepreneurship and Communication in Multicultural Teams (ECMT+). Jde o výsledek mezinárodní spolupráce realizovaný na základě Strategického partnerství v rámci programu Erasmus+ v letech 2016-2019. Partnery OPF zde jsou Karelia University of Applied Sciences, Joensuu (Finsko), Technische Hochschule, Wildau (Německo), Institut of Technology Roanne, Jean Monnet University, Saint Etienne (Francie), University of the West of Scotland, Paisley (Skotsko), VIVES University College, Kortrjik (Belgie) a Politechnika Poznanska, Poznaň (Polsko).
Cílem projektu je primárně podpořit nové formy podnikatelského vzdělávání v evropském kontextu. Jeho klíčovou součástí jsou dvoutýdenní intenzivní programy, které se konají vždy jednou za rok na vybrané partnerské univerzitě. V jejich průběhu se studenti účastní tematických workshopů a v mezinárodních týmech připravují vlastní podnikatelské plány. Za OPF se projektu účastní Mgr. Lubomír Nenička, Ph.D. (katedra ekonomie a veřejné správy), Ing. Michal Stoklasa, Ph.D. (katedra podnikové ekonomiky a managementu), PhDr. Krystyna Heinz a Mgr. Martina Chylková (katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit).
Každá ze zmíněných univerzit vyslala do Německa šest studentů, kteří se poté sami rozdělili do devíti mezinárodních týmů podle podnikatelských nápadů, které chtěli realizovat. Za českou stranu byla vybrána rovněž šestice studentek a studentů oborů Podniková ekonomika a management, Manažerská informatika a Veřejná ekonomika a správa. Do Německa je provázeli dr. Heinz a dr. Stoklasa, který také jako kouč vedl jeden z mezinárodních týmů.
V samotném Wildau studenty čekala dlouhá cesta validace jejich podnikatelského záměru. K tomu jim pomohla řada workshopů a koučování od expertů z celé Evropy, setkání s německými podnikateli, coworkingové prostory v Berlíně, moderní laboratoř s 3D tiskárnami apod. Díky tomuto zázemí mohli studenti v prvním týdnu IP z původní myšlenky rozvinout svůj podnikatelský záměr a ověřit jej na potenciálních zákaznících v Berlíně. Ve druhém týdnu pak byli schopni svůj již prověřený záměr hlouběji rozvíjet pomocí modelu Lean Canvas, ke kterému pak sestavili podrobnou finanční a marketingovou strategii. Vyvrcholením druhého týdne byla prezentace (pitch) všech týmů před komisí složenou z německých stat-upistů a koučů z celé Evropy.
Většina týmů využila nabízené příležitosti na maximum a připravili si třeba prototyp farmy z Lega, speciální týmová trička z 3D tiskárny, nebo funkční prototyp vyvíjené Android aplikace. Tak jako v prvním IP v roce 2017 ve Finském Joensuu čeští studenti z OPF zářili, vyhráli většinu cen a byli tahouny svých týmů, tak i v tomto roce se jim povedlo vyhrát, co se dalo. Ať již se jedná o suverénní výhru českého nápadu Local Stories, volbu českých studentů za hlavní prezentující, nebo třeba fakt, že čeští studenti byli ve většině týmech leadry (Martin Czyž si dokonce vysloužil titul „marketing guru“).