Výběr z diplomových a klauzurních prací – nejtradičnější vystoupení studentů Institutu tvůrčí fotografie
Od 14. května do 30. června představuje část výstavních prostor Domu umění v Opavě výběr z diplomových a klauzurních prací posluchačů Institutu tvůrčí fotografie (ITF) Filozoficko-přírodovědecké fakulty. Nejtradičnější veřejné vystoupení provází toto pracoviště už od jeho počátků. Vždyť klauzurní práce vznikají za semestr či jediný akademický rok.
K instalovanému souboru na vernisáži promluvili jak opavský primátor prof. PhDr. Zdeněk Jirásek, CSc., tak prof. Mgr. Jindřich Štreit a jeho kolega z ITF Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D. Jejich ITF má pak v aktuální nabídce citované výstavní síně ještě jedno zastoupení, protože snímky J. Štreita tvoří plnohodnotnou součást vystoupení bruntálského malíře Pavla Formana nazvaného Společné příběhy.
Při zahájení výstavy diplomových a klauzurních prací posluchačů ITF byla připomenuta zvláště permanentní aktivita v Opavě a na Horní Bečvě se scházející komunity studentů a pedagogů, a to i v přímé souvislosti se skutečností, že ve stejnou dobu jako v sídelním městě Slezské univerzity probíhala v Galerii hlavního města Prahy vernisáž velkého představení současné české fotografie, které pod názvem Vnitřní okruh kurátorsky připravil prof. PhDr. Vladimír Birgus, vedoucí ITF. Vedle toho se však akcentu dostalo rovněž proměně pohledu mladých tvůrců na zobrazované. Tuto zásadní transformaci demonstroval J. Štreit na příkladu prezentovaných děl dvou autorů – Opavana Jiří Dobrého (ač teď bydlí v Dolním Benešově) vystavujícího ukázky ze souboru Vacat a Římana Marca Ceccaroniho, už deset let žijícího, tvořícího i vystavujícího v ČR, nyní zastoupeného snímky ze souboru Lorem ipsum.
Štreitův pohled na vybraný soubor diplomových a klauzurních prací studentů ITF pak dále rozvedl J. Siostrzonek. „Jsme svědky procesu, kdy si mladí autoři s plnou odpovědností uvědomují, že nejdůležitější pro ně, ale i pro jejich publikum je poznání sama sebe. Odtud pramení ona introspekce, v umělecké tvorbě tak podstatná a vlastně rozhodující,“ konstatoval J. Siostrzonek a ocenil, že toto směrování posluchačů ITF odborná, ale i širší veřejnost nejen vnímá, ale též svým zájmem o jejich individuální i skupinové výstavy podporuje. „Jsme rádi, že se jak posluchači, tak pedagogové tímto výrazným způsobem podílejí na profilaci Domu umění v Opavě,“ potvrdil a pozval návštěvníky též k prohlídce doznívající výstavy J. Štreita Skrze hříchy do nebe v přilehlých prostorách bývalého kostela sv. Václava.
Soubor diplomových a klauzurních prací potvrzuje též zcela otevřený charakter výuky oboru Tvůrčí fotografie na Slezské univerzitě, který již více než dvě desetiletí přitahuje studenty nejen z ČR, ale z mnoha dalších zemí, mezi nimiž co do počtu přijatých uchazečů o studium dominují Slováci a Poláci. Prakticky neomezenou možnost konzultovat tvůrčí záměry s řadou pedagogů různé umělecké orientace si už dříve pochvalovali mnozí z dnešních absolventů, z nichž se staly známé osobnosti současné české fotografie. Více o tom ostatně promlouvá právě probíhající pražská výstava Vnitřní okruh, na níž má ITF bez nadsázky reprezentativní zastoupení. Proto se i k ní určitě ještě vrátíme. Vždyť v Městské knihovně na Mariánském náměstí potrvá až do poloviny srpna.