„Zájem je tak veliký, že pojedeme i o prázdninách,“ říká o karvinském Business Gate Martin Klepek
KARVINÁ - Business Gate v Karviné byl otevřen 7. března tohoto roku, tedy před čtvrt rokem. Možná moc krátkou dobou na nějaké ohlížení se a hodnocení. Nicméně přesto jsme požádali o setkání Ing. Martina Klepka z Institutu interdisciplinárního výzkumu Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné, aby nám řekl, jak první etapu činnosti centra vidí on. Co se podařilo naplnit, kam se Busines Gate posunul a jaké má před sebou vyhlídky.
S troškou nadsázky můžeme Martina označit za jednu z duší celého vzniku centra, které vytvořila OPF společně s městem Karviná. A protože tvůrci Business Gate byli dobře připraveni, podařilo se vše rozjet možná i lépe, než sami čekali.
„Už v době otevření jsme měli připraven program na první dva měsíce fungování a byli připraveni na případné zájemce o rady v oblasti podnikání a podnikavosti. Zároveň s tím byl připraven i program Business Gate Academy, který slouží k propojování firem a studentů. Měli jsme takovou synergii postavenou na dvou pilířích – podpora podnikání a podpora studentů směrem k praxi,“ vrací se do bodu nula Martin Klepek.
Co je to Business Gate si přečtěte zde |
Možná ani nepřekvapí, že zájem ze strany podnikatelů nebo těch, kteří by podnikat chtěli, byl od spuštění centra obrovský. Jedná se především o subjekty z Moravskoslezského kraje, ale zajímavá spolupráce se vytváří třeba s firmou ze Zlína nebo pražskou firmou, která by ráda získala významnější místo na trhu se svým produktem Smarty. Překvapením byl i mimořádný zájem studentů získat místo v některém řešitelském týmu, které jsou zpravidla čtyřčlenné a složené ze studentů různých oborů, podle toho, jaké požadavky má zadavatel: „Studentů, kteří zde chtěli pracovat, bylo minimálně dvakrát tolik, než kolik jsme jich mohli využít. A to jsme nebrali každého, kdo šel zrovna okolo, ale výběr se uskutečnil přes assessment centrum, kde se kromě jiného zaměřili i na schopnosti týmové práce. Kvalita jednotlivých týmů tak byla vysoká, podporou jim byla i činnost mentorů z řad profesionálů jak z praxe, tak Slezské univerzity. Tím došlo ještě více ke spojení dvou oblastí – teoretické a praktické,“ vysvětluje Martin Klepek. Jako příklad konkrétního úkolu můžeme jmenovat například marketinkovou strategii prodeje nápojů.
Dobrý výsledek je podmíněn několika faktory, jedním z nich je důvěra. Ta se projevuje třeba v tom, že klient je ochoten posluchačům svěřit potřebná obchodní data, která jsou potřeba k seriózní analýze a přípravě strategie. Studenti pak musí prokázat, že mají dostatečné znalosti a rozhled v problematice a že dokáží opravdu fundovaně pracovat na tom, co klient vyžaduje.
V rámci jarního semestru tak pracovalo na osmi zadáních celkem čtyřicet studentů, a kdyby kapacita centra byla větší, bylo by i více práce, zájem je skutečně nečekaný. Dokonce takový, že se v Karviné rozhodli udělat i mimořádný dvouměsíční prázdninový Business Academy, kde budou studenti opět vymýšlet konkrétní realizace na konkrétní zadání podnikatelského sektoru.
Řešení konkrétních požadavků podnikatelů je ale jen jedna věc. Druhou je poradenství těm, kteří o dráze podnikatele teprve uvažují a řeší, zda vůbec mají šanci prorazit, případně hledají vhodnou strategii, jak začít a nezůstat jen na začátku.
Protože nic není zadarmo, zajímá nás také to, co z práce v Business Gate mají sami studenti. Ano, určitě získají jedinečné zkušenosti a kontakty, které zcela určitě využijí při vstupu do své pracovní kariéry a otevře jim to nejedny dveře podniků a firem, které by nejspíše jinak před nimi zůstaly přibouchnuty. Členství v komunitě Business Gate ale má i jiné výhody, které uplatní již při studiu: „Je toho více, třeba to, že škola jim akceptuje pracovávané téma jako seminární práci a oni tak mohou splnit jednu z podmínek studia. Další věcí je možnost podílet se na úspěšné realizaci svých řešení. Jinými slovy, své nápady jen neodevzdají, ale pokud se tak domluví se zadavatelem, mohou v práci pro něj pokračovat a mít z toho i odpovídají příjem. Ostatně za uplynulé dva měsíce se toto už stalo, konkrétně se jednalo o navazující práci v oblasti marketinku,“ zdůrazňuje Martin. To je jistě velkou motivací udělat svoji práci co nejlépe, aby poté byla i možnost získat nějakou tu zaslouženou odměnu, např. podíl z prodeje.
Podle Martina by takováto praxe byla tím nejlepší výsledkem celého snažení Business Gate. Firma by si nejprve zadala nějaký úkol, ověřila si tak, že znalosti a práce studentů odpovídá jejím očekávání, získala k nim důvěru a následně by navazující realizaci svěřila stejným studentům, ale už v roli spolupracovníků či zaměstnanců. Dnešní vysokoškolští posluchači by si tak prošli celou cestou - od analýzy, přes návrh až po vlastní realizaci a vytvoření zisku. Už teď jedna ze spolupracujících společností plánuje vytvoření svého marketinkového centra a, i když to zatím není oficiální informace, zajímá se i o lidi z týmů, které pro ni v business centru letos na jaře pracovali. Řešený projekt se tak může docela dobře stát přijímacím projektem.
První tři měsíce však ukázaly, že tak, jak byl Business Gate nastartován, byl dobrý krok. Martin však připouští, že se stále řeší řada detailů za pochodu a občas je třeba vzít do ruky onu pomyslnou “horkou jehlu“. Podařilo se navázat kontakty s podnikateli i firmami, získat jejich zájem, což je základ všeho, u věcí, které nebyly až tak úplně podle plánů, pak vyhledali nové možnosti. „Určitě máme ambice podchytit smluvně spolupráci s firmami z hlediska lepší specifikace jejich požadavků. Ukázalo se totiž, že jakmile poznali, že naše týmy jsou šikovné a umí, začali nám zadávat další a další dílčí úkoly mimo původní zadání. To by samozřejmě nutně vedlo k zahlcení a překročení možností centra. Nechceme, aby naši studenti byli vnímáni jako levná pracovní síla a také se chceme vyvarovat toho, aby po skončení tříměsíční lhůty, která na vytvoření řešení je, nebylo v čem pokračovat dál, protože všechna řešení už byla vymyšlena. Tím ale nechci říci, že nebudeme dělat vše pro to, bychom přání klienta splnili na nejvyšší možnou míru,“ připomíná Martin Klepek.
Pokud má zadavatel zájem, pracuje na jeho projektu i několik týmů a on nakonec dostane více než jediné možné řešení. Týmy své vize zadavateli odprezentují na akci, kterou můžeme přirovnat k televiznímu pořadu Den D. Jeden takový se uskutečnil už 25. května. Je pak jen otázkou, které si vybere, zrealizuje nebo nechá týmy připravit další navazující části, a které odmítne a případně nechá k dispozici pro realizaci třeba studentům. Ostatně i oni mohou práci v Business Gate využít pro svoji osobní kariéru a vytvořit projekt, který se stane předmětem podnikání jich samých.
Do doby než se začne projekt realizovat, nestojí to podnikatele vůbec nic – v tom je také výhoda studentské práce. Zadavatel si případné know how nebo lidi, kteří se toho ujmou, zaplatí až v okamžiku, kdy se rozhodne vše uvést do praxe. Z pěti prvních zadavatelů pokračují ve spolupráci po prezentačním dni čtyři firmy. Potvrdilo se, že jsou výstupy pro firmy relevantní a mohou je aplikovat do svých každodenních činností. U poslední firmy byli organizátoři nuceni odložit prezentaci na později kvůli akutnímu časovému vytížení manažerů. Stále tak žije šance na 100% úspěch.