Účastníci projektového workshopu odjížděli s novými nápady a inspirací do další práce
VELKÉ KARLOVICE, KARVINÁ – Pořádná porce práce čekala účastníky workshopu nazvaného Zajištění rovných příležitostí pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami na Slezské univerzitě. Ve dvou dnech jeho účastníci nejen hodnotili dosavadní více než dva roky probíhající aktivity projektu Zkvalitnění výuky a poskytovaných služeb podporující rovný přístup ke vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/29.0005), ale také se zabývali aktuální situací, která ve vztahu ke studentům a akademickým pracovníkům v České republice panuje. Navíc mezi sebou přivítali zahraničního experta, a tak dostali možnost porovnat svoji práci s hendikepovanými posluchači vysokých škol s praxí na britských ostrovech.
Fotoreportáž z workshopu si můžete prohlédnout na facebooku Slezské univerzity |
Nejprve se v konferenčním sále Hotelu Lanterna ve Velkých Karlovicích, který workshopu poskytl zázemí, slova ujal hlavní řešitel projektu Ing. Petr Korviny, Ph.D. Postupně prošel všech pět hlavních klíčových aktivit, porovnal původní záměry s tím, co se už podařilo naplnit, a připomněl i některá úskalí, jež řešení projektových aktivit muselo překonat. „V zásadě jsme ale všechna sledovaná kritéria splnili a v naprosté většině i požadovaná plnění překročili, ať už se jedná o vytvoření nových moderních didaktických pomůcek, usnadnění přístupu k digitalizovaným studijním materiálům, podpoře dalšího systémového rozvoje a zintenzivnění práce Akademické poradny Slezské univerzity či zlepšení bezbariérovosti přístupu do vybraných budov univerzity,“ mohl konstatovat závěrem. Chceme-li být konkrétnější, můžeme uvést například prvních 200 digitalizovaných publikací, které dostanou studenti k dispozici přes internetovou síť, spolupráci s akademickou poradnou na vytipování a zakoupení pomůcek pro nevidomé a slabozraké či instalaci bezbariérového výtahu v budově na Bezručově náměstí 13 v Opavě. A pokud jsme u výtahů, začíná se realizovat i obdobný výtah v budově kolejí Na Vyhlídce v Karviné, tedy akce, která v prvotních plánech nebyla, ale v průběhu řešení projektu se ukázala jako mimořádně naléhavá.
Slova hlavního řešitele vzápětí doplnila finanční manažerka projektu Ing. Monika Kováčová o nezpochybnitelné informace a statistiky čísel. Z rozpočtu 26 520 244 korun, který měl projekt k dispozici, byla v přímých výdajích ke konci března tohoto roku vyčerpána částka 13 600 000 korun. „Největší díl zatím stály stavební úpravy, zejména realizace již zmiňovaného výtahu, za služby pak projekt utratil více než dva miliony, investice do zařízení si vyžádaly 1,7 milionu korun. Nemalé finanční prostředky byly ušetřeny zásluhou výběrových řízení na poptávané služby, které projekt realizoval, popř. právě realizuje. Vzhledem k dalším připravovaným akcím lze ale předpokládat, že do konce roku 2014 čerpání rozpočtu zcela určitě překročí hranici dvaceti milionů korun,“ konstatovala mimo jiné finanční manažerka. Nad dosavadním průběhem projektu se zastavila také projektová manažerka Mgr. Yvona Kaniová, která zhodnotila monitorovací zprávy a seznámila s hodnocením ministerstva, kdy konstatovala spokojenost s tím, že kromě několika navržených doplnění nebyly zjištěny závady.
V diskusi pak odpovídali představitelé projektu na dotazy svých kolegů. Ing. Josef Botlík se zajímal o případnou možnost výstavby výtahu také v budově Na Univerzitním náměstí v Karviné, další se zajímali o doplnění inventáře univerzitní knihovny a nákup odborných publikací do ní či podmínky zpřístupnění celé databáze studentům a pracovníkům SU prostřednictvím webu.
Co tedy zbývá dokončit? Především je třeba natočit zbývající přednášky na video, a doplnit tak další možnosti vzdělávaní prostřednictvím internetu. S tím souvisí i dokončení titulkování těchto materiálů. Je třeba zpracovat animované příručky pro IT předměty a zajistit tisk informačních materiálů pro akademickou poradnu. Sem bude zakoupeno i další vybavení. Po kompletním dokončení digitalizace odborných a unikátních textů a publikací z fondu univerzitní knihovny bude třeba vytvořit přehledný archiv a zpřístupnit jej uživatelům. A nesmíme zapomenout ani na výtah v Karviné. Vzhledem k tomu, že projekt končí 28. února 2015, nemusí mít projektový tým strach, že by své plány realizovat nestihl.
V další části workshopu se řešily především praktické otázky práce se studenty a pedagogy se specifickými potřebami. Zde vedle jiných dostal prostor také Mr. Derek Davidson, zahraniční expert projektu, který přijel ze sedmého největšího města ostrovů, hlavního města Skotska Edinburghu, kde je na tamní univerzitě (The University of Edinburgh) ředitelem Střediska pro podporu studentů, tedy instituce odpovídající naší Akademické poradně. Spolupráci s projektem označil za velmi přínosnou zkušenost nejen ve směru, že pomůže na jiné vysoké škole kdesi v České republice, ale také možnost zpětné vazby toho, co sám dělá v Edinburghu. Účastníci rozpravy ve Velkých Karlovicích tak dostali jedinečnou možnost porovnat práci Akademické poradny Slezské univerzity a vůbec přístup českého školství k žákům a studentům se specifickými potřebami s tím, jak se této problematice věnují ve Skotsku. Derekova slova přítomné zaujala a odborník odpověděl na řadu dotazů. O praxi s ním diskutoval především vedoucí Akademické poradny SU v Opavě Mgr. Petr Rypl či jeho kolega z Karviné Mgr. Jiří Bednarski. Na otázku, zda nabízí svoji pomoc i jiným studentům než zdravotně hendikepovaným, například seniorům v rámci celoživotního vzdělávání, Derek Davidson odpověděl: „V Británii není rozlišeno studium podle věku posluchače na standardní a třeba univerzitu třetího věku. Naše služby jsou tak určeny všem studujícím bez ohledu na formu nebo způsob studia a k našim materiálům se může dostat každý, kdo je v systému zaveden (obdoba našeho intranetu, pozn. red.).“
V podobném duchu, tedy v rozpravách pracovních skupin pod vedením jednotlivých oborových garantů a expertů, pokračoval workshop druhý den. Základní témata byla čtyři – Obava ze stigmatu studenta se specifickými vzdělávacími potřebami, Spolupráce poradenských pracovníků s vysokoškolskými pedagogy, Práce Akademické poradny Slezské univerzity se studenty se specifickými vzdělávacími potřebami a metodika práce se studenty se specifickými vzdělávacími potřebami na vysokých školách.
Po dvou pracovních dnech strávených v malebném prostředí podhůří Javorníků a Beskyd se dá konstatovat, že účastníci workshopu odjížděli s nápady a inspirací do další práce. Projektový tým se svými kolegy z univerzity dohodl aktivity, které proběhnou v poslední třetině projektu, a domluvil se i na další konkrétní spolupráci poradny a oslovených akademických pracovníků v období po ukončení projektových aktivit v roce 2015. Vždyť jde hlavně o to, aby výsledky tříleté náročné práce realizačního týmu bylo možné neomezeně využívat i v dalších letech.