Pracovní cesta ve Skotsku - pět dní a čtyři univerzity
EDINBURGH, OPAVA – Pět dní a čtyři univerzity. To jsou základní údaje cesty Mgr. Petra Rypla, vedoucího Akademické poradny Slezské univerzity v Opavě, a Mgr. Rostislava Němce, Ph.D., z oddělení vědy a zahraničních styků Slezské univerzity do Skotska.
Už několikrát se v uplynulých dvou letech setkali řešitelé projektu Zkvalitnění výuky a poskytovaných služeb podporující rovný přístup ke vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/29.0005) se svým zahraničním expertem Mr. Derekem Davidsonem, pracovníkem Střediska pro podporu studentů (dále střediska) na Napier University of Edinburgh ve Skotsku. V letošním roce zavítal Derek na Slezskou univerzitu už dvakrát, tentokrát tedy byli na řadě zástupci Slezské univerzity.
Na pracovní cestu za kanál La Manche se 26. června vydali Petr Rypl a Rostislav Němec. Hlavním cílem jejich cesty do Skotska bylo poznat práci se studenty se specifickými vzdělávacími potřebami (SVP) nejen na univerzitě v Edinburghu, ale i na dalších skotských univerzitách. A to je hlavní důvod toho, že jsme si o cestě povídali s vedoucím Akademické poradny Slezské univerzity.
„První zastávka byla logicky v University of Edinburgh, kde nás Derek provedl areálem, představil univerzitní knihovnu, centrum digitalizace, centrum podpory a služeb studentům se SVP, kariérní centrum a další odborná pracoviště,“ říká Petr Rypl s tím, že v dalších dnech poznali život na dalších dvou edinburgských univerzitách, v historickém kampusu Napier University of Edinburgh a modernější Heriott Watt University. Zástupci Slezské univerzity zavítali také do osmdesát kilometrů vzdálené University of Glasgow, univerzity, kde studuje více než 25 tisíc posluchačů prakticky z celého světa.
Hostů ze Slezska se pokaždé ujali pracovníci univerzitního střediska, které svou náplní práce odpovídá naší akademické poradně. „I když i ve Skotsku tato střediska pracují velmi podobně jako naše akademická poradna, jsou zde určité rozdíly v komplexnosti poskytovaných služeb a v zájmu o tyto služby. Dá se říci, že až deset procent studentů někdy využije nabídky těchto center. Ostatně systém, jak služby dostat ke studentům, je zde velmi propracovaný a pro nás to je jistě jedna z možností, jak svoji práci posunout k lepšímu,“ soudí vedoucí akademické poradny v Opavě.
Další inspiraci Opavané našli v široké škále specializovaného softwaru či celkové koncepci práce s posluchači se specifickými poruchami, které ve Skotsku zahrnuje prakticky všechny známé poruchy, včetně psychických či mentálních, a jejich kombinace. „Velký počet studentů využívajících asistenčních služeb či technických pomůcek je v této zemi dán legislativou, která pokládá inkluzi a umožnění vzdělávání i znevýhodněným za jednu z významných priorit, a zdejší vláda se snaží umožnit studium co nejvíce lidem. Tomu odpovídá veliké množství nejrůznějších programů a pomůcek, které se studentům nabízí prostřednictvím webových serverů a dalšími cestami. Na univerzitě samotné mají postižení nárok na osobního asistenta i v soukromí, třeba sdílí společné ubytování. Dále se například upravují studijní materiály, modifikují studijní plány či průběh zkoušky, avšak ve větší míře, než je tomu v České republice. Školy vycházejí studentům vstříc také řadou prostor pro samostudium, pro odpočinek či občerstvení, zpravidla ale také vybavených speciálními softwary. Ve Skotsku jsou také běžné výhody při dopravě a samozřejmostí je vstřícnost institucí.
„Za významnou považujeme také vzájemnou diskusi s pracovníky na různých univerzitních pozicích, zejména vedoucích jednotlivých středisek. Osobní zkušenosti jsou nad všechny teoretické poučky a skotští odborníci jich už mají opravdu hodně,“ chválí si návštěvu Petr Rypl s tím, že zkušenosti Skotů na půdě péče a podpory o studenty se SVP jsou přece jen prozatím širší, než je tomu v Opavě a Karviné, a tak cesta na ostrovy rozhodně nebyla jen formálním výletem, ale skutečnou pracovní aktivitou s náročným programem.
Ve srovnání se skotskými univerzitami je práce Akademické poradny Slezské univerzity v Opavě v určitých pohledech v počátcích, i když, a to si musíme otevřeně přiznat, za poslední dva roky je posun v mnoha činnostech a průběžný pokrok velmi znatelný. Její vedoucí si tak z cesty přivezl řadu nápadů. „Poznal jsem, že jsme se vydali správnou cestou. Postupným vybavováním a rozšiřující se nabídkou služeb poradny v závislosti na zdrojích se nám daří skotský standard zvolna dotahovat,“ hodnotí vedoucí akademické poradny.
Přesto ale je jedna věc, kterou by Petr Rypl rád zavedl co nejdříve. „Jedna z mých vizí je vytvořit specializovaný software systému propojujícího veškerou studijní agendu, což by vedlo ke komplexnosti informací a navazujících služeb. Jednak by to umožnilo využívat veškeré informace týkající se studia a také efektivně aplikovat konkrétní služby,“ říká Petr Rypl. Podle něj by studenti tento systém mohli využívat např. jako zdroj upravených studijních textů, zdroj záznamů z přednášek a seminářů, využívat kompenzační software při studiu a přípravě na zkoušky a podobně. „V současné době, když přijde student se zájmem o naše služby, se musím postupně dotazovat na jiných odděleních, ověřovat třeba na studijním oddělení či u akademiků a vyučujících,“ říká závěrem Petr Rypl.
Další setkání Dereka Davidsona s českými partnery je plánováno na říjen, tentokrát přijede zahraniční expert projektu opět do Opavy.