Projekt Inovace studijního programu Ošetřovatelství teď veřejně představí modulární systém jeho výuky
Otevřenou diskusi o modulárním systému výuky připravili na 9. září řešitelé projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství na Slezské univerzitě. Řešení evropského projektu se chýlí k závěru a dosažené výsledky přijedou posoudit odborníci jak z ČR, tak ze Slovenska, Velké Británie a Nizozemska. V opavské univerzitní aule se jich sejde osm desítek.
Zahajovací vystoupení budou od 9 hodin patřit proděkance Fakulty veřejných politik Martě Kolaříkové, Edvardu Medunovi z odboru vysokých škol Ministerstva, školství, mládeže a tělovýchovy, Pavlu Jandovi, řediteli odboru vzdělávání a vědy Ministerstva zdravotnictví, vedoucí řešitelského týmu z Ústavu ošetřovatelství Dagmar Mastiliakové, Andy Gibbsovi, evropskému expertovi z Edinburgh Napier University, a Maartenovi M. Kaaijkovi z Hanze University Groningen. V další části programu bude prezentován samotný projekt a jeho zasazení do evropského kontextu. Slovenští hosté pak seznámí se stavem implementace ECTS ve své zemi a odpoledne se účastníci jednání ve dvou odborných sekcích zaměří na modulární strukturu studijního programu, jednotlivé kompetence a organizaci klinické praxe, jakož i na problematiku řízeného studia, e-opory a hodnocení učebních výstupů.
„Naše jednání je rovněž příspěvkem k nadcházejícímu 5. výročí Fakulty veřejných politik, ale samozřejmě sleduje především mezinárodní posouzení tříletého úsilí podpořeného Evropským sociálním fondem, Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Slezskou univerzitou v Opavě, a to v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,“ přibližuje za řešitelský tým doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D. Za hlavní cíl projektu považuje právě vytvoření modulární struktury v podobě 24 modulů vycházejících z akreditovaného studijního programu Ošetřovatelství v bakalářském studijním oboru Všeobecná sestra na Slezské univerzitě a zahrnujících standardní profil absolventů podle Směrnice EP a rady 2005/36/ES a Národního kvalifikačního rámce terciárního vzdělávání ČR z roku 2010.
„Dílčí cíle potom zahrnovaly identifikaci modulů a vytvoření metodiky jejich tvorby, modulů s učebními výstupy a distančních studijních opor s elektronickými kurzy, které studentům poskytují zpětnou vazbu, tedy sebetestování dosažené úrovně poznatků, pilotní ověření vytvořených e-opor s e-kurzy a konečně jejich evaluaci,“ vypočítává šíři zadání, jemuž se řešitelský tým věnoval. Nedávno odevzdal v pořadí 6. monitorovací zprávu, z níž už je patrný také hlavní přínos projektu. „Modulární systém je výrazně odlišný od předmětového systému, tradičních způsobů myšlení, vyučování a hodnocení, na jaké byli studenti i vyučující zvyklí. Nejde o změnu terminologie, ale o rozsáhlé přehodnocení čili jakýsi redesign obsahu sylabů a specifikaci učebních výstupů a kompetencí, jež sestry v dnešním komplexním zdravotnickém prostředí potřebují,“ objasňuje doc. D. Mastiliaková.
Proto řešení projektu obsáhlo vyškolení akademických pracovníků vyučujících ve studijním programu Ošetřovatelství jak v inovačních postupech v celé šíři problematiky implementace kreditního systému ECTS a dílčích učebních výstupech uvnitř modulů, tak na úrovni modulů a studijního programu. „Tento přístup chápe kredit jako symbol studijní zátěže, který společně s učebním výstupem představoval dvě základní východiska pro naši práci,“ specifikuje doc. D. Mastiliaková. Od přihlášených účastníků jednání, mezi nimiž jsou četní vysokoškolští odborní pracovníci z českých a slovenských univerzit z Prahy, Českých Budějovic, Hradce Králové, Olomouce, Plzně, Zlína, Bratislavy, Nitry, Prešova, Trenčína a Trnavy očekává vysoce tvůrčí přístup k diskusi. „Její hlavní myšlenky jsme připraveni zaznamenat a zveřejnit v publikaci, s jejímž vydáním se počítá koncem roku na závěr řešení projektu,“ dodává.
Vedoucí řešitelského týmu je přesvědčena, že se záměr přispět k potřebným změnám, jež by v důsledku měly zvýšit kvalitu výuky a samostudia posluchačů jako kompetentnějších absolventů programu Ošetřovatelství, naplnit podařilo. „Náš realizační tým zastává názor, že výsledky projektu představují komplexní inovaci směrem k zajišťování kvality získávání kvalifikace studujících programu Ošetřovatelství pro reálnou praxi a ukazují v tomto ohledu cestu. Na tahu je nyní legislativa zajišťující implementaci připravené změny, plně respektující připravenost absolventa pro praxi,“ loučí se doc. D. Mastiliaková.
Foto: Doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D., (druhá zleva) s dalšími členy řešitelského týmu evropského projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství na Slezské univerzitě v Opavě.