Ústav ošetřovatelství seznámil s řešením projektu, v němž je předmětový systém výuky nahrazen modulárním

úterý 10. září 2013 14:24

2013 09 konference UOJednání, jež jeho pořadatelé z Ústavu ošetřovatelství Fakulty veřejných politik (FVP) věnovali problematice modulárního systému výuky ve studijním programu Ošetřovatelství na Slezské univerzitě, splnilo své poslání. V opavské univerzitní aule se 9. září těšilo zájmu odborné veřejnosti z České i Slovenské republiky zastoupené desítkami účastníků.

Úvodními proslovy konferenci pozdravili proděkanka FVP Marta Kolaříková, ředitel odboru vzdělávání a vědy Ministerstva zdravotnictví ČR Pavel Janda, Edvard Meduna z odboru vysokých škol Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ČR a Zuzana Slezáková ze sekce zdravotnického vzdělávání Ministerstva zdravotnictví SR. A ve většině případů nešlo o pouhá pozdravná poselství.

Zástupce Ministerstva zdravotnictví ČR P. Janda akcentoval trvající problém dvojkolejnosti vzdělávání v oblasti nelékařských zdravotnických profesí a aktivity vyšších odborných škol směřované k tomu, aby si dosavadní postavení udržely. Jeho kolega z MŠMT pak obrátil pozornost přímo k projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství na Slezské univerzitě v Opavě. „Když jsem si porovnal základní cíle projektu s obsahem dílčích hodnocení jeho řešení, docházím k závěru jejich téměř stoprocentní naplněnosti. To mě vede k přesvědčení, že prostředky do něj vložené byly investovány správně,“ konstatoval E. Meduna. Do třetice Z. Slezáková z Ministerstva zdravotnictví SR upozornila na identitu aktuálních otázek dalšího vývoje vzdělávání v oboru Ošetřovatelství ve slovenském i českém prostředí. „To přirozeně znamená, že jsme v Opavě nemohli chybět,“ uvedla.

Při prezentaci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství na Slezské univerzitě v Opavě vedoucí řešitelského týmu Dagmar Mastiliaková přiznala, že šíře souvislostí a potřeb změnit dosavadní systém výuky v oboru a přípravy jeho absolventů pro praxi se obnažila teprve po úvodních konzultacích s evropským expertem Andy Gibbsem z Edinburgh Napier University. V procesu realizace šesti stanovených klíčových aktivit pak vyzdvihla spolupráci s partnery - Slezskou nemocnicí v Opavě a Psychiatrickou nemocnicí v Opavě. „Na dosažené výsledky z obecného pohledu nahlížím jako na přínos boloňskému procesu. Řešený problém jsme se totiž snažili uchopit inovativním komplexním přístupem, a to zcela v duchu pokynů evropských orgánů a Národního kvalifikačního rámce terciárního vzdělávání ČR,“ řekla za řešitelský tým, když objasnila zásady modulární struktury výuky oboru Ošetřovatelství, plně vycházející z evropského rámce ECTS.

Andy Gibbs, který s implementací boloňského procesu ve vzdělávání v oblasti ošetřovatelství pomáhal v mnoha zemích, sleduje české prostředí dlouhých 15 let. „Změna přijde,“ prohlásil prorocky a sám se označil za jejího advokáta. Potřebu změny vzdělávání v ošetřovatelství podle jeho názoru urychluje též finanční krize. „Sestry u vás mě zaujaly především tím, že jsou pro takovou změnu ochotny tvrdě pracovat, že si každá dokázala položit otázku, co pro ni mohu udělat,“ připomněl význam emocionální stránky vzdělávání a projekt charakterizoval jako podpůrnou odbornou platformu k tomu, aby těchto změn mohlo být dosaženo.

Před jednáním dvou workshopů, které spolu s A. Gibbsem vedl Maarten M. Kaaijk z Hanze University Groningen, instituce, jež je v Evropě ve vzdělávání sester považována za přední, představila D. Mastiliaková hlavní výstupy projektu a Petr Korviny informační systém, v němž jsou uloženy zpracované elektronické studijní opory a další materiály. Následovala vystoupení zástupců slovenských institucí. Z. Slezáková, Štefánia Andraščíková z Prešovské univerzity a Miroslava Líšková z Univerzity Konštantína Filozofa v Nitře se po přiblížení situace a vlastních iniciativ na svých pracovištích shodly na tom, že účast na konferenci v Opavě berou jako výrazný zdroj inspirace pro další práci. Přesto se ve vztahu k projektu vyskytly i kritické české hlasy, jejichž nositelé však nevyužili prostoru k podrobnější diskusi, když jednání ještě před zahájením workshopů opustili.

Z konference si naprostá většina účastníků odnášela pozitivní dojmy. „Projekt, o němž jsme se tu mnohé dozvěděli, potvrdil, že na cestu modulárního systému výuky je potřeba se vydat. Bude to ještě velká práce, nicméně abychom v Evropě obstáli, v procesu vzdělávání, ale též příštího uplatnění absolventů oboru v praxi, jinou možnost nevidím,“ řekla s odhodláním Š. Andraščíková a spolupráci s Ústavem ošetřovatelství FVP v Opavě označila za oboustranně přínosnou a obohacující. „Rádi se proto seznámíme s úplnými závěry projektu, k němuž se chceme jako k jednomu z vodítek pro naše společné úsilí určitě vracet,“ doplnila.

Před závěrečným listopadovým hodnocením už jen povinnými pravidly publicity projektů realizovaných v operačním programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost předepsaná formulka - konference byla financována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR v rámci projektu „Inovace studijního programu Ošetřovatelství na Slezské univerzitě v Opavě“, CZ1.07/2.2.00/15.0178.

Foto: Část mezinárodního předsednictva konference Modulární systém výuky ve studijním programu Ošetřovatelství na Slezské univerzitě v Opavě v úvodu jejího jednání v univerzitní aule.

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015