Posluchači oboru Všeobecná sestra možnost účasti na projektu inovace studia na Ústavu ošetřovatelství ocenili
Zástupci řešitelského týmu projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství na Slezské univerzitě se 19. září ve velkokapacitní posluchárně budovy na Hauerově ul. v Opavě sešli se studenty 2. a 3. ročníku oboru Všeobecná sestra, aby se společně ohlédli za tím, co pro výuku řešení projektu znamenalo. Všech 180 přítomných posluchačů jeho přínos ocenilo.
O přenesení odborných informací včetně aktualit z nedávné závěrečné konference projektu se postarala doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D., z Ústavu ošetřovatelství Fakulty veřejných politik, nad rozdělením a využitím poskytnutých prostředků se zamyslel finanční manažer Ing. Marek Bumbálek a organizaci řešení prezentovala administrátorka projektu Mgr. Ivana Janků. Všichni se shodli na tom, že stanovené cíle se podařilo nejen naplnit, ale v nejednom ohledu, např. v počtu celkově podpořených a dále úspěšně podpořených studentů, též výrazně překročit. Za to patří dík i posluchačům, kteří se do evaluace aktivně zapojili a testovali nově zpracované elektronické opory. Jedna z nich, dnes už Bc. Andrea Trojovská z Karviné, která pracuje v ordinaci praktického lékaře pro dospělé v Orlové, zkušenosti s projektem zveřejnila v elektronickém sborníku závěrečné konference konané 9. září. Její příspěvek v něm nese titul „Elektronické opory, evaluace a pohled studentky“.
„Jako řešitelé jsme od studentů dostali plné absolutorium, což jistě potěší,“ řekla Mgr. Ivana Janků, když se ohlédla za vydařeným průběhem setkání s posluchači oboru, kteří na závěr jednání odměnili řešitele spontánním potleskem vestoje. „Výsledky projektu samozřejmě hodláme maximálně zhodnocovat,“ dodala. Už ve dnech 3. - 5. října se doc. D. Mastiliaková zúčastní odborné konference na Univerzitě Konštantína Filozofa v Nitře, která je věnována novým přístupům k vysokoškolské výuce, jak je prezentovalo právě úspěšné řešení projektu na opavském Ústavu ošetřovatelství. „Nezůstane ovšem pouze u toho,“ potvrzuje doc. D. Mastiliaková a myslí na aktivní účast na dalším odborném jednání, tentokrát 24. října na půdě Prešovské univerzity, a na ještě mnohem obsažnější závěrečný tištěný výstup, jímž bude tři roky trvající řešení projektu na konci listopadu definitivně uzavřeno.
Pokud se jedná o udržitelnost dosažených výsledků, těší řešitele uznání ze strany Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, jak je už na závěrečné konferenci a opakovaně po ní formuloval jeho zástupce na konferenci Mgr. Edvard Meduna z odboru vysokých škol, ale ve svém důsledku o nich rozhodne reakce legislativy. „Očekávám, že závěry, jež projekt ve vztahu k modulárnímu systému výuky předkládá, přičemž se opírá o kladná doporučení těch, kdo se v zahraničí zasazují o jejich implementaci, se objeví na stole v rozhodující chvíli, tedy při diskusi o novém vysokoškolském zákoně,“ konstatuje doc. Mastiliaková.
Ve své dlouholeté profesní kariéře pak sama řadí projekt opravdu hodně vysoko. Považuje ho totiž za druhý z rozhodujících kroků pro budoucí rozvoj nelékařských zdravotnických oborů. „Tím prvním byla v devadesátých letech implementace ošetřovatelství jako svébytné vědecké disciplíny do výuky na českých univerzitách. A teď právě stojíme před tím druhým krokem, jehož doslova historický význam je zřejmý každému, komu jde o kvalitu výuky a přípravu plně vybavených a všem požadavkům doby vyhovujících odborníků pro praxi,“ formuluje své přesvědčení doc. D. Mastiliaková.