Reflektovat teoretické i praktické aspekty celoživotního vzdělávání v samosprávě není snadné, zato nanejvýš potřebné
Jednání připravené řešiteli projektu Modulový systém dalšího vzdělávání volených zástupců územních samosprávných celků na 26. září naplnilo jednu z jeho klíčových aktivit. S těmi dalšími se už tým vedený JUDr. Marií Sciskalovou, Ph.D., vedoucí katedry práva Obchodně podnikatelské fakulty, vyrovnal. Zbývá dokončit závěrečný tištěný výstup.
„V současné fázi řešení, po šesti vypracovaných monitorovacích zprávách, se teď naše úsilí musí soustředit především na realizaci převodů textů vypracovaných kurzů do e-learningové podoby při využití systému Moodle,“ upozorňuje hlavní řešitelka ještě na jinou aktuální potřebu. Své zamyšlení nad dosaženými výsledky projektu ale vztahuje právě ke konferenci, jejíž téma - Teoretické a praktické aspekty celoživotního vzdělávání v samosprávě - má, jak tříletý projekt operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost jasně prokázal, mnohem širší rozměr, než by se na první pohled mohlo zdát.
Podmínky pro jeho uskutečnění vytvořil Moravskoslezský kraj, když v citovaném operačním programu vyhlásil osu Podpora nabídky dalšího vzdělávání. „V lednu 2011 jsme tak mohli s přípravou studijních textů pro vzdělávání pracovníků veřejné správy utvářejících celkem čtyři moduly začít,“ konstatuje dr. M. Sciskalová. Od března letošního roku běží ověřování zpracovaných vzdělávacích programů a kurzů nejen na Karvinsku.
„V nejbližším okolí jsme se dostali do kontaktu se samosprávami v Dolní Lutyni, Orlové, Bohumíně a v Českém Těšíně a je potřeba vyzdvihnout, že pracovní setkání s prezentací připraveného vzdělávání oslovila jak členy zastupitelstev, tak úředníky,“ potvrzuje vedoucí řešitelského týmu. „Nyní jednáme se Statutárním městem Ostravou a Krajským úřadem Moravskoslezského kraje. Reálným je předpoklad, že ověřování proběhne i na obou těchto místech, navíc jsme už byli v Hlučíně a zabýváme se také přípravou nabídky pro Krnov,“ seznamuje dr. M. Sciskalová s poslední etapou tohoto procesu a naznačuje, že byl veden tak, aby postihl Karvinsko, Opavsko a Bruntálsko, na jejichž území v době zahájení řešení projektu fungovaly jednotlivé součásti Slezské univerzity.
Na úrovni té karvinské se na tvorbě 42 kurzů podílela prakticky všechna odborná pracoviště. „Samozřejmě s výjimkou katedry cizích jazyků a komunikace a katedry tělovýchovných a sportovních aktivit,“ upřesňuje dále a dobře ví, že požadavek udržitelnosti projektu zůstane nejvíce úkolem pro katedru práva. „S tím počítáme, ohlasy, které jsme získali, potvrzují, že potřeba dalšího vzdělávání, např. v podobě informovanosti o nových právních předpisech, je přirozená. Proto se budeme do závěrečné zprávy snažit zakomponovat takové návrhy, jež by ošetřily její kontinuálnost,“ netají v oblasti poskytování vzdělávání zkušená právnička zájem podílet se na řešení případných podobných projektů. „Vždyť projekt je třeba chápat jako pokus o řešení něčeho, o čem se dost mluví, ale zatím poměrně málo koná,“ soudí její kolega z týmu JUDr. Jaromír Richter, jehož praxe není o nic menší.
„Výkon veřejné funkce by se měl v dohledné budoucnosti pro zastupitele stát druhou profesí, jinak se dnes velmi nežádoucí jev, že totiž za své jednání čelí trestnímu stíhání, neúnosně rozšíří. Politickou vůli k jejich vzdělávání ovlivnit sice jistě nemůžeme, jejich odbornou způsobilost ale ano. Ovšem za předpokladu vytvoření uceleného systému vzdělávání a jeho pevného legislativního ukotvení,“ shodují se oba hlavní „tahouni“ projektu, který přitom myslí též na budoucnost studijního oboru karvinské fakulty Veřejná ekonomika a správa. „Nejde tu pouze o skutečnost vybavení nové počítačové posluchárny, jež byla účastníkům konference hned při zahájení představena, ale zejména o postupné kroky k tomu, aby byla vedle prezenční formy navazujícího magisterského studia tohoto oboru získána rovněž forma kombinovaná,“ říká dr. M. Sciskalová v přesvědčení, že odbornými kapacitami pro zajištění její výuky Obchodně podnikatelská fakulta disponuje.
Zůstává otázka, kdo by měl poskytovat permanentní vzdělávání voleným zástupcům samospráv. „Ten problém nevidíme neřešitelným. Vedle pomoci zvenčí, třeba i z vysokých škol, existují přece takzvaně vlastní kapacity. Stačí, aby vstoupil v platnost zákon o státní službě, který by zabránil obměně celého úřednického aparátu po každých volbách,“ uzavírají dr. M. Sciskalová a dr. J. Richter úvahy evokované zkušenostmi z řešení končícího projektu.
Foto: Organizátoři konference a řešitelé projektu z katedry práva Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné. Zleva JUDr. Jaromír Richter, JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D., a Pavlína Jensenová.