Kurzy muzikoterapie a arteterapie teď Slezskou univerzitu zviditelňují mezi speciálními pedagogy v kraji

pondělí 14. října 2013 7:30

2013-10-14 arteterapieUž od 1. dubna 2012 je na Slezské univerzitě řešen projekt Podpora zavádění expresivních terapií do výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v Moravskoslezském kraji (reg. číslo CZ.1.07/1.2.25/01.0029). Po naplnění jeho základního úkolu - získání akreditace kurzů z muzikoterapie a arteterapie - přikročili teď řešitelé k realizaci tohoto vzdělávání.

„Kurzy muzikoterapie proběhly na přelomu srpna a září v Krnově a měly u pedagogů velký ohlas. V současné době dochází k postupnému zavádění prvků muzikoterapie do praxe,“ říká Dagmar Kalivodová z Centra celoživotního vzdělávání Slezské univerzity. Kurzy tematicky obsáhly celostní muzikoterapii, skupinové a relaxační prožitkové techniky, základy hry na muzikoterapeutické nástroje, muzikoterapeutické techniky zpěvu, fenomén etnické hudby v muzikoterapii a specifika skupinové a individuální muzikoterapie. Po nich přišly ke slovu v Opavě kurzy arteterapie.

Do projektu, jehož hlavním posláním je zvýšit kvalitu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) na speciálních základních školách v Moravskoslezském kraji (MSK) prostřednictvím zavádění expresivních terapií, jsou zapojeny tři speciální školy, a to z Krnova, Bruntálu a Českého Těšína. Na těchto školách také dojde k ověřování poznatků a zkušeností nabytých zaváděcími pedagogy z absolvování kurzů muzikoterapie a arteterapie.

„Projekt vytváří komplexní systém podpory při budování kompetencí žáků se SVP vedoucích k jejich integraci do společnosti. Byť se primárně věnuje žákům na speciálních školách, jsou jeho výstupy vnímány jako inspirující příležitost pro zlepšení kompetencí žáků se SVP na všech základních školách v našem kraji, které tyto žáky integrují,“ objasňuje D. Kalivodová širší rozměr projektu, jehož řešení už přilákalo také učitele z Nového Jičína. Zatímco kurzy muzikoterapie absolvovalo 16 speciálních pedagogů, arteterapie hned napoprvé oslovila 19 účastníků. V posluchárnách Matematického ústavu v budově Na Rybníčku ji 11. a 12. října vedla PhDr. Martina Komzáková, absolventka studia výtvarné výchovy a psychologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, psychoterapeutka a arteterapeutka se zkušenostmi z oblasti krizové intervence a terapie závislostí, dnes působící na katedře výtvarné kultury Pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni.

„Kurzy se budou intenzivně věnovat technikám a technologiím výtvarné tvorby v arteterapii, jejím receptivním a produktivním formám, specifice arteterapie u dětí s mentální retardací a autismem, animaci, imaginaci i symbolice v arteterapii,“ přibližuje D. Kalivodová obsah šesti běhů, s jejichž realizací se počítá do konce listopadu. Všech 12 plánovaných a uskutečněných kurzů z muzikoterapie a arteterapie získá udržitelnost zpracováním výukových textů.

Co dále řešení projektu rozvržené na dobu do 30. listopadu 2014 přinese? „Samozřejmě vyšší kvalitu výuky, díky níž žáci snáze dosáhnou schopností a dovedností, které jim umožní integraci do společnosti. Získají především sociální a personální kompetence, ale také např. kompetence komunikativní a pracovní,“ přibližuje D. Kalivodová. Mezi nimi jmenuje např. posílení sebevědomí na základě pochopení a poznání vlastní osoby, navazování a udržování vztahů s vrstevníky, rozpoznávání nevhodného chování, sebeovládání, vyjadřování emocí, vyjadřování vlastních potřeb. „U žáků s mírnějším postižením povedou k lepšímu vyjadřování názorů a postojů,“ dodává. Zaváděcím pedagogům pak projekt umožní aplikovat nové metody práce do vzdělávacího procesu. Během jeho řešení v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (oblast podpory 1.2. Rovné příležitosti dětí a žáků včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami) se mohou setkávat s pedagogy jiných škol MSK, konzultovat a porovnávat své dosavadní zkušenosti s prací s cílovou skupinou žáků.

Na závěr ještě stručně k arteterapii, k níž se do ukončení kurzů na Slezské univerzitě určitě vrátíme. „Její podstatu vidím v budování a posilování kladného vztahu klientů k výtvarnému vyjadřování. A kladu-li si otázku, co to výtvarné umění je, odpovídám, že zanechávání stop,“ netají PhDr. M. Komzáková. „Arteterapie přirozeně nejlépe funguje v terapeutickém systému, když můžete dávat klientovi víru ve schopnost tvořit,“ potvrzuje a na dvoudenní opavské zkušenosti si nejvíce cení otevřenosti účastníků z řad speciálních pedagogů, jejich zvídavosti a tvůrčího naladění. „Vždyť ochota do toho jít je prvotním předpokladem úspěšného výsledku,“ loučí se PhDr. M. Komzáková, která je odhalováním tajemství obrazů okouzlena už od útlého dětství. „To platí, i když mě v poslední době vlastní výtvarná práce přivedla až do sochařského ateliéru,“ usmívá se.

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015