Na počátku vlasteneckého úsilí o české školství ve Slezsku stál před více než 130 lety vznik opavského gymnázia
OPAVA - Když se prosazování základního požadavku účastníků tábora lidu na Ostré hůrce v září 1869 na vzdělání v rodném jazyce ujala o osm let později vzniklá Matice opavská, ledy nepochopení se začaly přece jen postupně prolamovat. Nejhmatatelnějším dokladem toho se stalo povolení vzniku českého gymnázia v Opavě, k jehož otevření došlo v září 1883.
Výročí 130 let českého gymnaziálního školství v Opavě a ve Slezsku bylo připomenuto teprve o posledním letošním březnovém víkendu. Ani probíhající rok však nezůstává v historii školy opomenutelným, a to jak z pohledu zajištění jeho další existence, tak z hlediska dob méně příznivých. Státním se opavské gymnázium stalo v roce 1899, tedy před 115 lety, a před 60 lety zahájilo období, kdy se o něm hovoří jako o jedenáctileté střední škole a posléze střední všeobecně vzdělávací škole. Poslední návrat do minulosti patří na tomto místě roku 1992, kdy škola získala jméno zakladatele genetiky J. G. Mendela, který v Opavě maturoval.
Na 28. a 29. března se Mendelovo gymnázium doširoka otevřelo veřejnosti, aby jí představilo své mnohočetné aktivity, aby se setkalo s řadou absolventů a aby připomnělo výše citované jubileum v těsném spojení se současným postavením školy jako subjektu, bez nějž si nelze v Opavě a jejím okolí nikoliv pouze oblast vzdělávání vůbec představit. Prostory školy byly uzpůsobeny očekávanému přílivu návštěvníků a přijmout to, co jim v nich bylo nabídnuto, vyžadovalo v mnoha případech nejen letmé zastavení, ale též hlubší zamyšlení. Třeba nad vazbou Mendelova gymnázia ke Slezské univerzitě (SU) a jejich vzájemné spolupráci.
Potřeby tyto kontakty akcentovat si byla dějepisářka PhDr. Simona Krajcarová dobře vědoma, a tak jim věnovala celý jeden výstavní oddíl v expozici, v níž byly dějiny gymnázia postiženy od reflexe jeho vzniku v Opavském týdenníku 22. září 1883. „Považuji to za zcela přirozené, protože spoluprací s naší školou se mohou vykázat prakticky všechny univerzitní obory, tedy jak ty zaměřené na přírodní vědy, tak na humanitní disciplíny,“ hodnotí dr. S. Krajcarová, s níž se lze na mnoha společně realizovaných aktivitách setkat osobně. „Pokud jde o alespoň stručné shrnutí těch prvních, dominují jim nejen každoroční Turnaj mladých fyziků a svou frekvencí ještě častější matematické pátky, tak Školička mladých astrofyziků,“ vypočítává a okamžitě nabízí jména svých kolegů, kteří by o nich mohli prozradit mnohem více.
Protože ale s námětem prezentovat spolupráci Mendelova gymnázia a SU přišla v souvislosti s připomínkou 130 let opavského gymnaziálního školství právě ona, patří největší prostor jí. Sama je absolventkou gymnázia a vedle dějepisu jsou její aprobací také jazyky, němčina a ruština. „Tím je dán můj podíl na partnerství naší školy s univerzitou,“ netají a začíná vazbou na Ústav historických věd Filozoficko-přírodovědecké fakulty (FPF).
„V době, kdy jsme s kolegyní ze Slezského gymnázia přišly s iniciativou v podobě konání dějepisné soutěže pro gymnazisty Moravskoslezského kraje na akademické půdě, to byl ještě Ústav historie a muzeologie, sděluje, aby ilustrovala, že její existence už nějaký ten pátek pamatuje. „Ráda bych vyzdvihla nejen vstřícnost jeho vedoucích, nejprve Dana Gawreckého a nyní Jiřího Knapíka, ale i tvůrčí vklad našeho absolventa, dříve studenta a nyní již doktoranda Martina Sosny,“ oceňuje. Za velmi vítané obohacení výuky pokládá rovněž možnost účasti středoškoláků Mendelova gymnázia na cyklu setkání pořádaných v rámci projektu Ústavu historických věd věnujícího se popularizaci nejnovějších vědeckých a výzkumných výsledků tohoto pracoviště a jejich středoevropské komparaci. „Mladým posluchačům přinesla mnoho cenných poznatků, na něž by se ve standardním rámci výuky prostor nenašel,“ potvrzuje.
Má-li rozvíjené kontakty Mendelova gymnázia a SU posuzovat jako němčinářka, nemusí ani tady ze svého vysoce pozitivního pohledu nic slevovat. „Stejně jako kolegové z oddělení germanistiky opavského Ústavu cizích jazyků si uvědomujeme, že vzbudit zájem o němčinu, jenž by byl adekvátní významu tohoto jazyka, zvláště ve středoevropském prostoru, vyžaduje systematické úsilí,“ vypovídá dr. S. Krajcarová. Proto své svěřence motivuje nejen k účasti na akci Dlouhá noc krátkých textů, ale i na jejich podílu při naplňování hostitelské role ve vztahu k jen o něco málo starším německým posluchačům učitelských oborů z Julius-Maximilians-Universität Würzburg, kteří už dvakrát na několikadenních stážích na Mendelově gymnáziu pobývali. „V neposlední řadě bych však chtěla uvést, že naše škola má vlastního německého partnera. Získali jsme ho díky oficiálnímu partnerství Opavy a města Roth ležícího nedaleko Norimberku,“ připomíná. Tato skutečnost ovšem na rozvoji kontaktů s germanisty z Ústavu cizích jazyků FPF nic nemění. „Budeme v nich pokračovat,“ ujišťuje dr. S. Krajcarová.