Publikace „Proměny. Opava v obrazech a fotografiích“ je třetí svého druhu. Skrytý podíl na ní má i univerzita.
OPAVA - Jubilejní víkend Slezského zemského muzea uzavřela 4. května veřejná prezentace publikace „Proměny. Opava v obrazech a fotografiích“. O její vydání se zasadily statutární město, Slezské zemské muzeum a Zemský archiv v Opavě. Přestože Slezská univerzita mezi spoluvydavateli nefiguruje, „skrytý“ podíl na nové knize jí nikdo upírat nebude.
Když byl při příležitosti oslav 750. výročí první písemné zmínky o Opavě jako o městě vydán první titul tohoto druhu, o existenci univerzity v Opavě se, nedlouho po neúspěšném pokusu o její vznik na konci let šedesátých, ve 20. století už druhém, nikomu ani nesnilo. Přesto může být s dubnovou připomínkou opavských městských tradic z roku 1974 přímo spojován a řazen mezi velké vydavatelské činy. Kromě citované publikace ale výročí 750 let města Opavy položilo též základy pro pozdější rozvoj jejího kulturního života v oblasti práce s výtvarným uměním. Vždyť svůj provoz zahájil výstavou „Opava očima výtvarníků“ Dům umění, byť jeho rekonstrukce nebyla ani zdaleka ukončena. A v jeho těsném sousedství v areálu bývalého dominikánského kláštera nalezl po letech provizoria nové sídlo výtvarný obor lidové školy umění, dnes Základní umělecká škola, Opava, Solná 8, příspěvková organizace.
Dvě desetiletí trvalo, než mohl být materiál knihy vydané v roce 1974 rozšířen. Stalo se tak zásluhou titulu „Stará Opava / Alt Troppau“ autorů Jaromíra Kaluse ze Slezského zemského muzea (SZM), Karla Müllera ze Zemského archivu (ZA) v Opavě a Rudolfa Žáčka, nynějšího rektora Slezské univerzity v Opavě. V edici Silesia ho vydal Optys Opava v roce 1994 v úpravě krnovského grafika Svatoslava Böhma. Autory reprodukcí v něm byli Jan Bil, Anna Pechníková a Luděk Wünsch, kurátor fotografických sbírek SZM, čerstvý absolvent studia na Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty (absolvoval v roce 1993).
„Publikace si klade za cíl ukázat bílé město nad Opavicí v podobě, jak je mohl jeho obyvatel a návštěvník vidět v průběhu posledních čtyř staletí. První část podává v chronologickém řazení takřka úplný soubor dnes známých zobrazení města do poloviny minulého století. Tvář Opavy od konce 19. století až do poloviny 20. století je dokumentována výběrem fotografií a pohlednic, řazených podle jednotlivých částí města v jeho tehdejším rozsahu. Knihu uzavírá několik pohledů na město zničené válkou,“ konstatovali autoři v úvodu knihy Stará Opava / Alt Troppau s tím, že vyobrazení jsou opatřena popisy v českém i německém jazyce a že prezentované pohledy na Opavu pocházejí ze sbírek SZM, ZA a Státního okresního archivu v Opavě.
Třetí knihu v přítomnosti ředitelů SZM Antonína Šimčíka a ZA Karla Müllera uvedla vedoucí kanceláře opavského primátora Jana Foltysová. A. Šimčík poté vysoce ocenil dlouhodobou tvůrčí spolupráci SZM se Statutárním městem Opava, jejímž hmatatelným výsledkem se v nedávné minulosti mj. stal vznik stále expozice Cesta města v prostorách Obecního domu v Opavě. K jednotlivým částem reprezentativního titulu vydaného v nákladu 2.5 tisíce kusů se posléze vyjádřili její autoři Karel Müller (Opava v obrazech) a náměstek primátora Dalibor Halátek (Opava ve fotografiích).
„Na devíti desítkách vedut je postižen vývoj města až do roku 1860. Ale abych byl přesný, jedním z jejich autorů byl tento mezník překročen,“ přiblížil první část publikace K. Müller a prozradil, že tvorbu opavského architekta, malíře a muzejního pracovníka Moritze Hartela (1859-1905) nebylo možno opomenout. Při srovnání knihy Stará Opava z roku 1994 a právě vydané publikace upozornil nejen na objevy nových pohledů na Opavu, ale také rozdílné možnosti reprodukční techniky a v neposlední řadě kvality polygrafického průmyslu. Věnoval se rovněž přesnému popisu vystavených děl v závěru publikace, který označil za nakročení k budoucímu vědeckému katalogu. „Badatelům je tímto popisem předkládána cenná pomůcka obsahující informaci jak o rozměrech reprodukovaných prací, tak o jejich deponování,“ řekl.
Náměstek primátora D. Halátek pak ocenil podíl dalších nejmenovaných spolutvůrců titulu a objasnil nemalé úskalí výběru fotografií vedeného snahou obohatit více či méně známé pohledy na město o zcela nové. „Rozsah práce byl opravdu značný,“ potvrdil i s ohledem na vybavení publikacemi českými, polskými, německými a anglickými texty. „Ať tedy kniha přináší všem, jimž se dostane do rukou, hodně radosti,“ popřál závěrem nově vydanému dílu.