Pro naši univerzitu výtvarník Svatoslav Böhm žijící v Krnově mnohé vykonal. Výstava a kniha Ohlédnutí to potvrzují.

pátek 16. května 2014 10:11

Foto: Ivan AugustinKRNOV, OPAVA - Prakticky celý jeden ze sálů krnovské Flemmichovy vily při probíhající výstavě z tvorby Svatoslava Böhma Ohlédnutí patří jeho výtvarné práci pro naši univerzitu. Zhodnocuje ji též vydařená stejnojmenná publikace, jejíž vznik inicioval a roli editora na sebe vzal MgA. Emanuel Křenek, emeritní pedagog Ústavu bohemistiky a knihovnictví.

Zaslouženému obdivu se bude Böhmovo dílo prezentované zásluhou Městského informačního a kulturního střediska Krnov těšit ještě do 1. června, ale i pak se k němu díky Křenkovu titulu může každý vrátit a připomenout si autorovy obrazy - dřevěné reliéfy, knižní design a kresby. Klasickým se vedle nich stal také umělcův deník, jehož myšlenky byly právě nyní ve větším rozsahu „odtajněny“ a dokládají Böhmův hluboký vhled do tvůrčího procesu a dialog tvůrce s materiálem, především se dřevem, k němuž přilnul tak, že dovede často odmítavou reakci dřevěné desky předvídat. „Je to někdy tvrdý konflikt, dřevo se brání, je odolné,“ přiznává S. Böhm. „Ale usiluji pokaždé o to, aby tvůrčí proces nesl znaky vzájemného rozhovoru a aby tomu odpovídal též výsledek,“ dodává při zamyšlení nad volnou tvorbou.

Foto: Ivan AugustinUž více než 55 let žije rodák ze Žďáru nad Sázavou (1934) v Krnově, přesto nikdy nepřestal sledovat aktuální trendy našeho výtvarného umění a v roce 1967 je sám jako spoluzakladatel Klubu konkretistů dokonce sám ovlivnil a poznamenal. „Patřím ke generaci, jež po celý život prodělávala mezní osudové společenské zvraty. Listopad 1989 je snad pro mě tou poslední. Umožnil mi pokorný návrat k tomu, z čeho jsem kdysi vyšel,“ bilancuje S. Böhm. Ruce v klín ale neskládá. „Doba svobodného vyjadřování, byť mi v podobě povodně přinesla i zničení veškerého předchozího díla, stále živí mou pracovní posedlost,“ netají.

Za existenčně kritický zlom pokládá srpen 1968. „Volná tvorba, reliéfy a vše, co s touto prací souviselo, šlo stranou. Podstatou mé tehdejší výtvarné činnosti se stala spolupráce s různými institucemi a nakladatelstvími, práce na úpravách a ilustracích knih, řešil jsem výtvarné úkoly v architektuře interiéru a výstavnictví,“ popisuje období, kdy pociťoval duševní útlum. Záhy se z něj ovšem dokázal dostat a také v oblasti užité tvorby se vypracoval ve vyhledávanou osobnost, o níž kulturní veřejnost, a to nejen v Krnově a v regionu Slezska a severní Moravy dobře věděla. Vždyť mezi jeho ceněnými grafickými značkami figuruje třeba dodnes užívané logo Galerie výtvarného umění v Hodoníně vytvořené v roce 1970, kdy si tato známá instituce jako „dědic“ Sdružení výtvarných umělců moravských připomínala deset let své existence.

Jak došlo k tvůrčím kontaktům S. Böhma se Slezskou univerzitou? Mnohé osvětluje text doc. PhDr. Jiřího Urbance, CSc., z Ústavu bohemistiky a knihovnictví Filozoficko-přírodovědecké fakulty v knize Ohlédnutí. „Znám tohoto výrazného, originálního a invenčního výtvarníka hezkou řádku let. Nejprve jsem hledal jeho grafické služby jako vedoucí Památníku Petra Bezruče, poté v roli děkana, prorektora a vedoucího ústavu. Vždy rozhodný, v termínech i podmínkách solidní - každý detail uchopení zadání měl promyšlený a dbal vždy na to, aby jeho práce měla řád. Rád úrovně, řád výtvarného gesta, řád nápadu a rytmu. Jak náročný to životní a umělecký řád,“ napsal doc. J. Urbanec a podstatu jak Böhmova životního postoje, tak jeho vztahu k umění lapidárně vystihl.

Výtvarná spolupráce S. Böhma a editora titulu Ohlédnutí vytištěného krnovskou společností Retis Group se v osmdesátých letech týkala přípravy drobných publikací, které E. Křenek postupně věnoval Janu Bauchovi (1898-1995), Jindřichu Wielgusovi (1910-1998), Olbramu Zoubkovi (1926) a jiným osobnostem české výtvarné kultury, s nimiž se osobně dobře znal, stýkal a vedl rozhovory o našem současném umění. Proto v čase blížícího se životního jubilea S. Böhma pojal E. Křenek myšlenku zacílit podobnou publikaci také k tomuto autorovi. Z původně skromné ideje se stal projekt, jenž svým rozsahem a výpravou edici dosavadních Křenkových titulů přesahuje, jejich grafické podobě však zůstává věrný. Přináší texty celé plejády Böhmových příznivců, dlouhou řadu černobílých, ale též barevných reprodukcí a cenné biografické dokumenty z archivu autora a jeho rodiny.

Při vernisáži výstavy a prezentaci knihy se mohl S. Böhm směle ohlédnout zpět. „Samozřejmě existovaly situace, které jsem řešil tak, abych se v budoucnu za svůj výtvarný projev nemusel stydět. V umění se totiž nesmí lhát, podvádět. Vždyť vše se časem pozná. Umění je nejvyšší projev duchovna, proto umělec za to, co dělá, nese vždy osobní odpovědnost,“ potvrzuje autor v úvodu malého katalogu, který vydala výše jmenovaná výstavu pořádající krnovská instituce. „Byl bych rád, aby si z prohlídky každý odnesl nejen prožitek, ale i něco hmatatelného. A tak pro ty, kdo si nekoupí knihu Ohlédnutí, je tu tento příležitostný tisk,“ uzavírá S. Böhm.

Sdílet
TOPlist Slezská univerzita v Opavě » www.slu.cz « Copyright © 2012-2015