Božetěch Siwek: O specifických poruchách dětí je stále rozšířena řada mýtů. Mezi rodiči i pedagogy
OPAVA – Není tajemstvím, že v rámci řešení různých projektů se navzájem spojují jednotlivá pracoviště Slezské univerzity. Důkazem takové spolupráce byl seminář Nápravné metody práce s klienty se specifickými poruchami učení, který jako součást projektu Zkvalitnění výuky a poskytovaných služeb podporujících rovný přístup ke vzdělání na SU připravila 10. dubna Akademická poradna v Opavě.
Nad diagnostikou specifických poruch učení, organizačními a legislativními opatřeními, přístupu, kvalifikaci či nápravnými metodami se na univerzitní půdě zamyslel PaedDr. Božetěch Siwek, Ph.D., speciální pedagog, pracovník Akademické poradny a člen IRA (International Reading Association) – mezinárodní organizace pro rozvoj čtení a člen České společnosti Dyslexie.
Záběr témat, o kterých se diskutovalo, byl poměrně široký, stejně široký, jako je řada poruch. Jejich počet ale výrazně navyšují i jejich vzájemné kombinace. „Tyto poruchy jsou opravdu specifické a vyžadují si individuální přístup. Jsou děti, které dokáží rozlišovat detaily, ale nedokáží si je spojit v jeden celek, a naopak jsou vedle nich jiní, kteří vnímají komplex, ale nedokáží si z něj odvozovat jeho součásti. To se samozřejmě projevuje v chápání a ve výuce,“ vysvětloval Božetěch Siwek některé příklady ze své praxe. Pro mnohé posluchače pak bylo překvapující, že dodnes je mezi lidmi, ale i pedagogy na školách rozšířena v oblasti poruch vnímání řada mýtů. „Bohužel se neustále snažím mezi řadou učitelů a rodičů překonávat předsudky typu Já ti to z hlavy vyženu. Specifické poruchy rozhodně nejsou jen otázkou raného dětství, ale celoživotní trauma člověka. Dají se sice vhodnou metodikou a pomůckami zmírnit, ale ne zcela odstranit,“ konstatoval přednášející. Jak přiznal, v praxi naráží i na chyby pedagogů, kteří je dělají nevědomky a v dobré víře, že tím dotyčnému pomáhají: „Odpustí-li učitel žákovi bez podrobnějších znalostí jeho problému například diktát a nechá jej text opisovat, může se stát, že jeho situaci jen zhorší. Co když je to sluchový typ žáka, který ale má problém se čtením?“ položil řečnickou otázku.
Důležitou částí setkání, kde kromě některých klientů Akademické poradny byli především studenti Fakulty veřejných politik SU a také sociální pracovníci z jiných organizací, byly praktické ukázky pomůcek a jejich možností používaných při diagnostice poruch a jejich nápravě, přesněji řečeno zmírnění. Přítomní si tak osahali a vyzkoušeli pomůcky na čtení, na rozvoj mluvení a další.
Času sice nebylo tolik, kolik by si problematika žádala, ale i tak seznámil doktor Siwek posluchače se zakotvením těchto otázek ve školském zákoně, přinesl příklady ze zahraničí a hlavně příklady ze své letité praxe. Ty pak konfrontoval s teoretickými pohledy, doporučeními a opatřeními vůči žákům a studentům.
Fotoreportáž ze semináře najdete na facebooku Slezské univerzity v Opavě.