Dvě pařížské výstavy zůstanou mezi prezentačními aktivitami Pavla Máry zapsány na předním místě
České centrum a Galerie Délire en formation ve francouzské metropoli nabídly v listopadu a v prosinci svým návštěvníkům kolekce prací doc. MgA. et MgA. Pavla Máry, kmenového pedagoga Institutu tvůrčí fotografie (ITF) Filozoficko-přírodovědecké fakulty, dvojnásobného absolventa Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění v Praze.
Značné mediální pozornosti se těšící výstava Le corps objet doprovázela v Českém centru významnou kulturní událost Paris Photo a dále rovněž festival Photo Saint-Germain-des-Prés vymezený tentokrát tématem „Tělo a tvář“. Márova díla tu byla představena od 5. listopadu do 20. prosince, přičemž 16. listopadu se v souvislosti s jejich instalací uskutečnila v rámci konference k historii fotografie přednáška vedoucího ITF prof. PhDr. Vladimíra Birguse o vývoji aktu. Pavel Mára navíc svou tvorbu paralelně vystavoval v Galerii Délire en formation (Corps accords, 6. listopadu - 3. prosince).
„Mít dvě výstavy v Paříži, navíc v její latinské čtvrti, která je centrem kulturního dění města, to samozřejmě těší,“ netajil při konzultaci ITF 13. prosince na Horní Bečvě doc. P. Mára a přiznal, že je považuje za jedny z nejdůležitějších, jež až dosud v zahraničí uskutečnil, a řadí je k účasti na Tschechische Fotografie des 20. Jahrhunderts v Kunst-und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland v Bonnu. „Udělalo mi velkou radost, že jsem se při jejich příležitosti setkal s řadou současných i minulých posluchačů Institutu, kteří neváhali přijet. Byl mezi nimi také účastník mého workshopu konaného před 20 lety v Dobešicích, jehož dnešní profesí je klasická filologie,“ uvedl náš přední současný fotograf a vyjádřil spokojenost se speciálně provedeným výběrem fotografií.
„České centrum představuje náročný prostor, proto příprava instalace vyžadovala vizualizaci a vybrané fotografie byly nově realizovány a adjustovány klasicky, tedy do rámů a pod sklo. Zjištění, že naprostá většina fotografií byla nakonec instalována prakticky přesně podle mých představ, pohladilo. Několikaměsíční práci se podařilo zhodnotit,“ ohlédl se doc. P. Mára za výstavou Le corps objet, která představila ukázky z jeho rozsáhlé barevné tvorby, příkladně z cyklu Mechanická zátiší. Naopak v Galerii Délire en formation vystavil černobílé fotografie ze souborů Triptychy nebo Madony.
Největší zadání pro příští rok spatřuje P. Mára ve vydání monografie. „Po deseti letech úvah, jak tuto výzvu uchopit a zmocnit se jí, bych se už jejich naplnění rád dočkal. Textů, jež jsou nyní překládány do angličtiny, se ujal Antonín Dufek, postaráno je o grafickou úpravu knihy. A tak jsem si přes určité problémy s finančními prostředky řekl, že monografii vydám, i kdybych si na to měl půjčit,“ potvrdil umělec. „K nasměrování budoucí práce je totiž potřeba vyčistit hlavu a tuto tvůrčí etapu uzavřít. Ale prožíval jsem teď pěkné tvůrčí období,“ uvedl P. Mára s myšlenkou na svou účast, ale i zastoupení posluchačů ITF na letošní výstavě Vnitřní okruh v současné české fotografii představené pražskému i bratislavskému publiku, stejně jako na dřívější vystoupení jím vedených posluchačů ITF v opavském Domě umění nazvané Interpretace aktu (listopad - prosinec 2012).
Právě k němu vydaly Opavská kulturní organizace a ITF katalog, jehož obálku zdobí věhlasné dílo Andyho Warhola z roku 1946 Marilyn Monroe, které simuluje o 66 let později vzniklý akt Derecka Harda. Uvnitř pak představil práce jeho 23 kolegyň a kolegů z ITF, kreativně interpretující klasiky světového výtvarného umění (např. Botticelliho, Raffaela, Bosche aj.), ale rovněž autory současné (např. J. Načeradského). Katalog výstavu později doprovodil též při reprízách v Galerii Opera Divadla Jiřího Myrona v Ostravě a na varšavském festivalu umělecké fotografie.
Pavel Mára (1951) působí na ITF po nedlouhé pedagogické zkušenosti na katedře fotografie FAMU od poloviny devadesátých let. „Výuka je tu pořád zajímavá, pořád mě baví. Snad mám tedy svým posluchačům stále co dát,“ říká závěrem jako pedagog vyhlášený tvůrčími dílnami i vedením předmětů, v nichž je ve studiu oboru Tvůrčí fotografie vyučován akt, případně akt s figurálním detailem. Posluchače ovšem neméně obohacují jeho zkušenosti s velkoplošnými figurálními kompozicemi a specifickými instalacemi, při nichž osvědčuje cit pro uchování kontextu místa. Propojení na Slezskou univerzitu posiluje navíc interesem o dění, jež souvisí s jejím dalším rozvojem, a přímo v Opavě by se rád jednou prezentoval instalací v prostoru někdejšího kostela sv. Václava, dnes součásti Domu umění spravovaného Opavskou kulturní organizací. „Myslel jsem si na něj už při šedesátce, takže uvidíme,“ loučí se doc. P. Mára.
Foto: Ukázka z instalace výstavy Le corps objet doc. MgA. et MgA. Pavla Máry v Českém centru v Paříži a pohled do Rue Bonaparte s upoutávkou, která zve kolemjdoucí návštěvníky k její prohlídce.